ETIKA V RAZISKOVANJU NA UNIVERZI V LJUBLJANI

Senat Univerze v Ljubljani je na 12. seji, dne 25. 11. 2014 sprejel Etični kodeks za raziskovalce Univerze: http://www.uni-lj.si/o_univerzi_v_ljubljani/organizacija__pravilniki_in_porocila/predpisi_statut_ul_in_pravilniki/2013071115000307/.

Univerza v Ljubljani je sprejela ta etični kodeks z namenom postaviti temelj etičnega ravnanja za pedagoge, raziskovalce in doktorske študente pri njihovih srečevanjih z etičnimi vprašanji pri akademskem in raziskovalnem delu. Vse odločitve, ki jih le-ti sprejmejo v okviru svojega akademsko raziskovalnega dela (ne glede na vir financiranja), morajo biti najprej v skladu z etičnimi načeli UL, sprejetimi tako v Etičnem kodeksu UL kot tudi v tem Etičnem kodeksu za raziskovalce UL in Etičnem kodeksu raziskovalcev v EU.

Vsak posameznik  je odgovoren, da pri svojem raziskovalnem delu  identificira morebitna etična vprašanja in v primeru etično občutljivih vprašanj pridobi napotke svojih predpostavljenih (npr. mentorja, vodje raziskovalnega projekta, vodje katedre, prodekana za raziskovalno delo) ali odobritev Etične komisije svoje fakultete (redno telo ali vzpostavljeno ad hoc).  Etični kodeks za raziskovalce UL obravnava splošna etična vprašanja, ki se pojavijo pri vsakem raziskovalnem delu.  Vsak raziskovalec pa mora še dodatno upoštevati tudi etične standarde, ki veljajo posebej samo za njegovo  raziskovalno področje (npr. medicina,  socialno delo, družboslovne študije, delo s poskusnimi živalmi).

Univerza se je zavezala tudi k ozaveščanju raziskovalcev in študentov o etičnosti v raziskovanju. Komisija za raziskovalno in razvojno delo UL je na svoji 9. seji dne 16.4.2015 sprejela Okvirni program rednega seznanjanja raziskovalcev z vrednotami in etičnimi načeli UL na raziskovalnem področju in kodeksom strokovnega oz. raziskovalnega področja, na katerem delajo ali se usposabljajo. 

Članice Okvirni program rednega seznanjanja raziskovalcev vključujejo v svoje programe dela ter poskrbijo, da so raziskovalci in pedagogi seznanjeni z etičnimi načeli v skladu s tem programom.

Etični kodeks za raziskovalce.

Okvirni program seznanjanja raziskovalcev z etičnimi načeli

Izjava o zavezi k uresničevanju načel Etičnega kodeksa za raziskovalce

Raziskovalci pa naj bodo seznanjeni tudi z Evropskim kodeksom integritete v raziskovanju.

Poleg etičnih komisij nekaterih fakultet za posamezna raziskovalna področja obstajajo na nacionalnem nivoju različni organi oz. komisije, ki lahko presojajo etična vprašanja predmetnih raziskovalnih področij in sicer:

 

Na republiški ravni:

Medicina: Komisija RS za medicinsko etiko

http://www.kme-nmec.si/

Pristojna je za etično presojo vseh biomedicinskih raziskav na človeku, ki se financirajo iz državnih virov, za odobritev vseh večcentričnih in večnacionalnih raziskav, za vse biomedicinske raziskave na človeku, ki se opravljajo v sklopu magistrskih in doktorskih nalog, pa tudi za vse raziskave, ki po mnenju področnih komisij za medicinsko etiko prinašajo pomembne etične probleme … (navedba iz 10. člena pravilnika)

Veterina:
Ministrstvo za kmetijstvo in okolje, Uprava RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin: Etična komisija za poskuse na živalih

http://www.uvhvvr.gov.si/si/delovna_podrocja/dobrobit_zivali/zascita_zivali_v_poskusih/

V primeru, da se raziskovalno delo izvaja na živih živalih v poskusu ali na tkivih živali, ki so bile žrtvovane za namen izvedbe raziskovalnega dela, je potrebno pridobiti dovoljenje Uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin za uporabo živali v poskusu (UVHVVR). O vlogi za izdajo dovoljenja za poskus UVHVVR odloči skladno z oceno etične komisije.

 

Na članicah UL:

Fakulteta za šport - Etična komisija na področju športa: http://www.fakultetazasport.si/o_fakulteti/organizacijske_enote/2009041609282305/2009041611345282/

  • daje mnenje v zvezi z raziskovalno dejavnostjo oziroma projekti, ki posegajo v integriteto živih bitij na področju športa in telesne kulture, ki so ali pa lahko postanejo predmet tovrstnih vprašanj v skladu z razvojem doktrine etike, etičnega doumevanja stvarnosti in človekovega delovanja
  • obravnava problematiko v zvezi s pridobivanjem shranjevanjem in posredovanjem osebnih podatkov
  • obravnava in sklepa o etičnih vprašanjih z vidika uporabe in metod učenja, vzgajanja in treniranja…

Komisija za etiko Filozofske fakultete (KEFF): http://etika.ff.uni-lj.si/

obravnava vloge za etično presojo raziskovalnih nalog in projektov, ki potekajo v okviru Filozofske fakultete (FF) ter vključujejo delo z ljudmi. V obravnavo sprejema vloge učiteljev, raziskovalcev in raziskovalnih sodelavcev, zaposlenih v okviru FF ter študentov dodiplomskega, magistrskega in doktorskega študija FF. V presojo prejema tudi zunanje vloge, obravnava le-teh pa se obračuna po ceniku FF. KEFF podaja mnenja o predlogih raziskovalnih projektov, ki vključujejo delo z ljudmi in pri tem uporabljajo metode humanističnih in družboslovnih znanosti ter neinvazivne psihofiziološke ali nevrofiziološke instrumente in metode.
 

Komisija za etiko Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani:

http://www.pef.uni-lj.si/fileadmin/Datoteke/Referat/Komisija_za_etiko/Pravilnik_etika_PeF_03_07_2014_final.pdf

Komisija za etiko Pedagoške fakultete (KEPeF) obravnava vloge za etično presojo raziskav, ki potekajo v okviru Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani (v nadaljnjem besedilu: PeF) in vključujejo delo z ljudmi. V obravnavo sprejema vloge vlagateljev, ki so lahko zaposleni na PeF in ki prihajajo izven PeF.

KEPeF podaja mnenja o predlogih raziskav, ki vključujejo delo z ljudmi, pri tem uporabljajo raziskovalne metode družboslovnih in humanističnih znanosti in sodijo na naslednja znanstvena področja: edukacijske vede, izobraževanje učiteljev, socialna pedagogika, specialna in rehabilitacijska pedagogika, logopedija in surdopedagogika, tiflopedagogika in pedagogika specifičnih učnih težav, supervizija in osebno organizacijsko svetovanje, kognitivna znanost in druga znanstvena področja, ki jih razvija PeF.