Oznaka:

• Raziskovalni dosežki
  • Raziskovalci v objektivu
  • Univerzitetna služba za raziskovalno dejavnost
  • Raziskovanje
  • CTR 9
  • CTR 3

Datum objave:

Dr. Nina Vesel z Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani je prejemnica prestižne podoktorske štipendije EMBO (European Molecular Biology Organization), ki je namenjena podpori mobilnosti podoktorskih raziskovalcev v Evropi in po svetu. To je velik uspeh tako za raziskovalko kot Biotehniško fakulteto UL, ki ji je uspelo privabiti nazaj odlično raziskovalko.

Dr. Nina Vesel je končala študij Mikrobiologije prve stopnje na Biotehniški fakulteti UL. Diplomirala je leta 2014, nato pa je odšla na nizozemsko Univerzo v Groningenu, kjer je z odliko („cum laude”) opravila magistrski študij Molekularne biologije in biotehnologije.

Med letoma 2017-2022 je na Švicarskem zveznem inštitutu za tehnologijo v Lozani (École Polytechnique Fédérale de Lausanne, EPFL) opravljala doktorat pod mentorstvom svetovno priznane prof. Melanie Blokesch. Naslov njene doktorske disertacije je bil »Natural competence of the pathogen Acinetobacter baumannii: an elusive phenomenon«.

Leta 2023 se je dr. Vesel vrnila v Slovenijo in pridružila raziskovalni skupini ERC Phagecontrol, ki jo vodi dr. Anna Dragoš. S podporo dr. Dragoš je dr. Vesel zasnovala raziskovalni projekt, za katerega je decembra 2023 pridobila prestižno podoktorsko štipendijo EMBO. Štipendija je namenjena podoktorskim raziskovalcem, ki so doktorirali v zadnjih dveh letih, so prvi avtor vsaj enega znanstvenega članka, objavljenega v strokovni mednarodni reviji, in izpolnjujejo pogoj mednarodne mobilnosti. Stopnja uspešnosti prijave je povprečno okoli 15-odstotna. Dr. Vesel je avtorica štirih znanstvenih člankov, od tega prva avtorica dveh znanstvenih člankov, objavljenih v priznanih mednarodnih revijah – Nucleic acid research in Journal of Bacteriology. Ker se je dr. Vesel po osmih letih študija in dela v tujini vrnila v Slovenijo, je izpolnjevala tudi kriterij mednarodne mobilnosti.

Dr. Nina Vesel bo v laboratoriju prof. dr. Anne Dragoš skupaj z ostalimi raziskovalci raziskovala interakcije med bakterijo Bacillus subtilis in bakterijskimi virusi (bakteriofagi). Specifično jih zanimajo lizogeni bakteriofagi. Ti se lahko v obliki genetske informacije vstavijo v genetski zapis bakterij. S tem lahko bakteriofagi nadzirajo določene strategije bakterijskega preživetja, npr. sporulacijo in tvorbo biofilma, ki sta pomembni v stresnih okoliščinah, npr. ob pomanjkanju hranil v okolju ali ob prisotnosti antibiotikov. S projektom, ki ga financira EMBO štipendija bo dr. Vesel razvila sistem za vizualizacijo vključevanja in izključevanja bakteriofagn­­e genetske informacije, ki bo omogočil sledenje dinamikam teh procesov na molekularnem nivoju. V kasnejši fazi projekta bo identificirala okoljske pogoje in genetske značilnosti bakteriofagov in bakterij, ki so nujno potrebni za potek teh procesov. Pridobljeno znanje bo pomagalo razumeti, kako lahko s pomočjo bakteriofagov nadziramo bakterijsko vedenje, kar je lahko kasneje pomembno tudi pri zdravljenju bakterijskih okužb ali pri izboljšavi biotehnoloških procesov.

Dr. Vesel je odličen primer tega, da v Slovenijo (na Biotehniško fakulteto) uspemo privabiti nazaj tudi odlične raziskovalce iz tujine. Projekt ERC je omogočil zaposlitev dr. Vesel, zagotovil odlično infrastrukturo in kritje materialnih stroškov njenega dela. Raziskovalka pa je na Biotehniško fakulteto prinesla še dodatna evropska sredstva, hkrati pa pridobila izkušnje s kompetitivno prijavo in intervjuji za tovrstne projekte, ki jih bo z veseljem delila z drugimi raziskovalci in raziskovalkami na Biotehniški fakulteti in Univerzi v Ljubljani.

• EMBO.png