Prva stran
  1. Leto plus
  2. Osnovne informacije za študente Univerze v Ljubljani
  3. Dodiplomski in enoviti magistrski programi
  4. Magistrski študijski programi
  5. Doktorski študijski programi
  6. Partnerji
  7. Prijavno-sprejemni postopki
  8. Cenik storitev za študente
  9. Študentski svet
  10. Študenti s posebnim statusom
  11. Duševno zdravje

Tutorstvo
Študentsko tutorstvo za študente s posebnimi potrebami

Tutorstvo za študente s posebnimi potrebami je zelo raznoliko in odvisno od vsakega primera posebej, saj so tudi ovire, s katerimi se študenti s posebnimi potrebami srečujejo, zelo različne in individualno pogojene. Tutor usmerja študenta s posebnimi potrebami v razvoj tistih zmožnosti, ki mu omogočajo prilagajanje in uspešno vključevanje v študijsko delo in študentsko življenje. Poleg tega mu nudi pomoč pri tistih študijskih dejavnostih, ki jih sam ne more opraviti. Ta oblika tutorstva je namenjena študentom katerega koli letnika in lahko traja ves čas njihovega študija.

Med študente s posebnimi potrebami sodijo (Pravilnik o študentih s posebnim statusom na Univerzi v Ljubljani, 2018):

  • študenti z delno ali popolno izgubo vida (slabovidni in slepi študenti),
  • študenti z delno ali popolno izgubo sluha (naglušni in gluhi študenti),
  • študenti z govorno-jezikovnimi motnjami in motnjami komunikacije,
  • študenti z gibalno oviranostjo,
  • študenti z dolgotrajno ali kronično boleznijo, študenti s telesnimi poškodbami in in/ali dolgotrajnejšo rehabilitacijo,
  • študenti s primanjkljaji na posameznih področjih učenja,
  • študenti s težavami na področju duševnega zdravja ter s čustvenimi in vedenjskimi motnjami,
  • študenti s težavami v socialni integraciji, študenti z motnjo avtističnega spektra.

 

Kako lahko tutor za študente s posebnimi potrebami pomaga:

  • Študentu individualno svetuje in pomaga.
  • Opozarja na različne načine učenja, kaj je bolj in kaj manj pomembno, na kaj mora biti študent pozoren pri posameznih predmetih, učiteljih, katera literatura je najprimernejša ipd.
  • Skupaj s študentom poskuša najti načine študija in sprejemanja informacij, ki so zanj najustreznejši.
  • Študenta seznanja z vsemi mediji za pridobivanje informacij in ga spodbuja, da jih išče sam (tutor išče zanj informacije le v primeru, ko študentu zaradi njegovih posebnih potreb informacijski medij ni dostopen).
  • Študentu pojasnjuje vsebino različnih smeri študija in ga spodbuja pri iskanju zanj najustreznejše smeri. Na enak način lahko svetuje pri izbiri strokovne prakse – v sodelovanju s tutorji učitelji ali kariernimi svetovalci.
  • Pomaga pri reševanju težav nastalih med študentom in učiteljem/profesorjem, pa tudi težav, ki so morda nastale zaradi njegovih posebnih potreb.
  • Usmerja v druge oblike pomoči, ki jih nudi fakulteta, po potrebi pa tudi v druge oblike pomoči v družbi (na primer pri socialnih in ekonomskih težavah).
  • Študenta spodbuja, da se vključuje v druge dejavnosti na članici. Na ta način tudi spodbuja razvoj njegovih talentov.

Tutor študent za študente s posebnimi potrebami mora sprejemati, razumeti in upoštevati mnenja drugih ter znati prisluhniti težavam, s katerimi se le-ti zaradi svojih ovir soočajo. Pri tem pa mora znati vzpostaviti korekten, pristen in empatičen odnos brez pomilovanja.

 

Način dela tutorja študenta za študente s posebnimi potrebami je najprimerneje določiti v individualnem razgovoru s koordinatorjem in študentom s posebnimi potrebami.  Če se tutor študent pri izvajanju tutorske pomoči počuti preobremenjenega (v praksi se namreč lahko zgodi, da študent s posebnimi potrebami študenta tutorja preobremeni tudi z drugimi potrebami ali željami), se oba študenta povabi na skupen sestanek s koordinatorjem. Na sestanku se praviloma ponovno opredelijo cilji in naloge tutorja študenta ter postavijo meje v medosebnem odnosu tako, da sta oba študenta v procesu sodelovanja zadovoljna. V primeru, da dogovora ni mogoče doseči, se lahko tutorski odnos tudi prekine in študentu s posebnimi potrebami dodeli drugega tutorja. Obstaja tudi možnost, da se pomoč študentu s posebnimi potrebami porazdeli na več tutorjev študentov, vendar morajo biti v tem primeru jasno razvidne in dogovorjene naloge, način dela posameznega tutorja študenta in strinjanje študenta s posebnimi potrebami.

 

Izkušnja tutorja študenta za študente s posebnimi potrebami na Filozofski fakulteti

Vzrok vseh težav in nesporazumov so ponavadi pomanjkljiva komunikacija in napačna pričakovanja. Večkrat se domneva, da študentom s posebnimi potrebami zaradi njihovih težav/okvar ni treba opraviti enake količine obveznosti kot ostalim študentom. Takšno pojmovanje je napačno, saj posebna potreba ni ovira sama po sebi, odnos, ki takšno pojmovanje povzroči, pa je. Zato je potrebna ozaveščenost profesorjev, tutorjev in študentov s posebnimi potrebami o namenu statusa študenta s posebnimi potrebami ter možnimi prilagoditvami pri študiju. V ta namen smo na Filozofski fakulteti organizirali več projektov in delavnic na temo ozaveščanja profesorjev in študentov o posebnih potrebah ter prilagoditvah pri študiju.
Najpogostejša vprašanja študentov:
  • pridobitev in pomen statusa študenta s posebnimi potrebami,
  • informacije o možnostih prilagoditev pri študiju,
  • informacije o prilagojeni literaturi,
  • načini komuniciranja s profesorji o posebnih potrebah,
  • priprava na izpite ter razporeditev obveznosti.
Ovire za tutorje:
  • neustrezno poznavanje možnih prilagoditev pri študiju,
  • pomanjkanje časa za posameznega študenta,
  • neodzivnost študentov in profesorjev.

 

Na vsaki članici deluje pooblaščena oseba za delo s študenti s posebnimi potrebami. To so visokošolski učitelji ali strokovni delavnci, ki na posamezni fakulteti ali akademiji nudijo informacije za študente s posebnimi potrebami.

Praktične nasvete za prilagoditev študija gled e na različne posebne potrebe lahko najdete v Priročniku za prijaznejši študij za študente invalide na univerzi – priporočila za prilagoditev študijskega procesa na spletni strani: http://www.dsis-drustvo.si/studis/prirocnik.html

 

Koristne informacije:

Visokošolska prijavno-informacijska služba UL, » VPIS«
Kongresni trg 12, 1000 Ljubljana
E-naslov:

Pravila za dodelitev statusa kandidata s posebnimi potrebami za vpis v prvi letnik dodiplomskega študija
Spletna stran: www.vpis.uni-lj.si/komisija/pravila%20za%20status%20pp.pdf

In na naši spletni strani:

Društvo študentov invalidov Slovenije (DŠIS)
Kardeljeva ploščad 5, 1000 Ljubljana
Spletna stran: www.dsis-drustvo.si
Pisarna v Mariboru: Koroška cesta 53 d, 2000 Maribor

 

Projekt PREHOD MLADIH - Združenje izvajalcev zaposlitvene rehabilitacije v Republiki Sloveniji

Linhartova 51, 1000 Ljubljana

Spletna stran: www.reha-slo.org

e-naslov: zizrs@siol.net