Etična umetna inteligenca za dostop do pravnega varstva

Sang Hyun Cho/Pixabay
Datum objave:
V zadnjem desetletju in zlasti z izbruhom pandemije COVID-19 so se sistemi spletnega reševanja sporov (SRS) hitro razvili, zlasti pri reševanju potrošniških sporov. Ti sistemi ponujajo stroškovno učinkovito, hitrejšo in priročno alternativo tradicionalnim sodnim postopkom. Vendar je vključitev umetne inteligence (UI) v SRS sprožila precejšnje etične pomisleke, zlasti glede dostopnosti, odgovornosti in pravičnosti.
Cilj projekta ETHOS je obravnavati te pomisleke z raziskovanjem, kako je mogoče umetno inteligenco uporabiti za oblikovanje pravičnejših, dostopnejših in odgovornejših sistemov SRS. Ker vse več pravnih postopkov postaja digitalnih, obstaja nevarnost, da bodo ranljive družbeno-ekonomske skupine ostale brez ustreznega dostopa do pravnega varstva. To vprašanje je ključnega pomena, saj lahko z razvojem umetne inteligence v pravnih sistemih omogočimo učinkovitejše reševanje sporov in hkrati zagotovimo pravično obravnavo vseh državljanov. ETHOS se osredotoča na odpravljanje etičnih vrzeli v sistemih SRS z umetno inteligenco, zlasti v Evropi, s primerjavo s pristopi v državah, kot sta ZDA in Kanada.
Projekt, ki ga v okviru programa sofinanciranja MSCA COFUND EUTOPIA-SIF vodi dr. Seyedeh Sajedeh Salehi pod mentorstvo prof. dr. Katarine Zajc s Pravne fakultete Univerze v Ljubljani, združuje strokovnjake s področja prava in računalništva, da bi razumeli, kako oblikovati etične sisteme, ki jih poganja UI. Ekipa ETHOS raziskuje obstoječe sisteme SRS v različnih jurisdikcijah, zlasti v ZDA in Kanadi, da bi izboljšala etične standarde v EU. Projekt bo zagotovil praktične smernice za oblikovalce politik in upravljavce SRS, da bi zagotovili skladnost sistemov, ki temeljijo na umetni inteligenci, z etičnimi načeli. V ta namen bodo raziskovalci opravili razgovore s strokovnjaki, študije primerov in primerjalne analize, da bi razvili model za etične sisteme SRS.
S tehničnega vidika se ETHOS osredotoča na tri ključna etična načela: dostopnost, odgovornost in pravičnost. Dostopnost pomeni zagotavljanje, da lahko vsi državljani, ne glede na spol, etnično pripadnost, digitalno pismenost ali socialno-ekonomski status, uporabljajo sisteme SRS, ki jih poganja umetna inteligenca, ne da bi se soočali z ovirami, kot so visoki stroški ali tehnični izzivi. Odgovornost poudarja, da morajo biti ti sistemi pregledni, s človeškim nadzorom na vseh stopnjah, da se odkrijejo in popravijo napake. Pravičnost zagotavlja, da sistemi z umetno inteligenco vse obravnavajo nepristransko in v odločanje ne vnašajo pristranskosti.
Cilj projekta ETHOS je odpraviti etične vrzeli v sistemih SRS, ki jih poganja umetna inteligenca, in zagotoviti rešitve za izboljšanje dostopa do pravnega varstva v EU. Ta raziskava bo postavila nove standarde za odgovorno uporabo umetne inteligence pri reševanju sporov in s tem utrla pot pravičnejši in bolj vključujoči prihodnosti za državljane EU.