Resna igra zmanjšuje obsojanje žrtev in spodbuja prijavo spletnega nasilja

Omar Ramadan/Pexels
Datum objave:
Raziskava Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani je pokazala, da lahko resna igra pomembno prispeva k preprečevanju spletnega nasilja. Mladi, ki so sodelovali v izobraževalnem programu, so po delavnicah v manjši meri obsojali žrtve in se bolj zavedali, da je spletno nasilje treba prijaviti. Kljub temu pa rezultati kažejo, da mladim pogosto primanjkuje znanja, kako in kje nasilje prijaviti.
Študija, ki je bila izvedena v okviru projekta Cybersafe, je vključevala 959 mladostnikov, starih med 13 in 16 let. Raziskovalci so razvili štiri scenarije resne igre in jih uporabili na štirih delavnicah, kjer so mladim predstavili različne oblike spletnega nasilja nad dekleti in ženskami. Udeleženci so izobraževanje zaključili z večjim razumevanjem, da za nasilje ni kriva žrtev in da je treba nasilje prijaviti.
Kaj je resna igra?
Resna igra je igra, ki ni namenjena zgolj zabavi, temveč ima dodaten cilj, kot so izobraževanje, usposabljanje, ozaveščanje ali reševanje resničnih problemov. Uporablja igrifikacijo in interaktivne elemente, da uporabnikom omogoči učenje ali razvoj specifičnih veščin na bolj privlačen način.
Kako deluje resna igra?
Program se je osredotočal na tri ključne teme:
- zlorabo intimnih podob brez soglasja,
- spletno nadlegovanje,
- spletno ustrahovanje.
Temeljil je na Balmovem modelu spremembe vedenja (2002), ki predvideva tri stopnje sprememb:
- Razumevanje problema (prepoznavanje spletnega nasilja in njegovih posledic, zavračanje obtoževanja žrtev),
- Pripravljenost na spremembo (spodbujanje zavedanja in želje po drugačnem ravnanju),
- Pridobitev spretnosti za ukrepanje (razumevanje, kako prepoznati spletno nasilje in kako nanj reagirati).
Raziskovalci so vedenjske spremembe spremljali pred delavnico, takoj po njej ter tri tedne kasneje, da bi ocenili, ali so bili učinki trajni. Čeprav je bila raziskava osredotočena le na kratkoročne učinke, rezultati kažejo, da je bila resna igra učinkovito orodje za izobraževanje in ozaveščanje mladih.
Spletno nasilje narašča, šole nimajo ustreznih strategij
Spletno nasilje je vse večji problem sodobne digitalne družbe, kjer mladi preživijo velik del svojega socialnega življenja na spletu. Šole po svetu zaznavajo porast primerov spletnega nasilja, vendar pogosto nimajo niti zadostnega znanja niti učinkovitih strategij za njegovo preprečevanje.
Projekt Cybersafe, v katerem sodelujejo partnerji iz Italije, Nizozemske, Velike Britanije, Danske, Grčije, Avstrije in Estonije, poskuša to vrzel zapolniti z inovativnimi pristopi k izobraževanju.
Članek: Brečko, B.N., Plaskan, J. & Davidovi, G. Impact Assessment of an Educational Intervention Programme Using a Serious Game on Cyberviolence against Women and Girls. Int Journal of Bullying Prevention (2024). https://doi.org/10.1007/s42380-024-00276-z