UL si v okviru študijskih programov, ki jih ponuja, aktivno prizadeva za okrepitev učnih in praktičnih vsebin, povezanih s trajnostnim razvojem, z zdravim življenjskim slogom in digitalno preobrazbo.

Izobraževanje za trajnostni prehod kot eno izmed krovnih področij trajnostne preobrazbe visokega šolstva

Evropsko združenje univerz (EUA), v katero je včlanjena tudi UL, v svojih smernicah za trajnostno preobrazbo visokega šolstva, ki sledijo viziji in določilom Evropskega zelenega dogovora, izpostavlja štiri krovna področja, v povezavi s katerimi si morajo univerze prizadevati za trajnostno preobrazbo lastnih procesov in s pomočjo katerih lahko prispevajo tudi k širšim družbenim spremembam na področju trajnostnega prehoda. Ta področja so: 

  • Izobraževanje in prenova kurikuluma

  • Raziskovanje in inoviranje (produkcija znanja)

  • Vključevanje skupnosti in družbeni vpliv (družbena odgovornost)

  • Upravljalski procesi (npr. infrastruktura, organizacija delovnih procesov)

Projekt ULTRA

V povezavi s področjem izobraževanja in prenove kurikuluma UL trenutno sodeluje pri vzpostavitvi in vodenju celovitega projekta UL za trajnostni razvoj (ULTRA). Sestavlja ga 11 različnih inter- in multidisciplinarnih pilotnih projektov. Gre za projekt, ki je del Reforme visokega šolstva za zelen in odporni prehod v Družbo 5.0 (2022-2026) v okviru Mehanizma za okrevanje in odpornost.

Posamezni pilotni projekti, ki ga sestavljajo, so tako usmerjeni v obsežno prenovo visokošolskih strokovnih študijskih programov. Ta prenova vključuje razvoj znanj in ravnanj v smeri doseganja ciljev trajnostnega razvoja ter zasleduje smernice za trajnostno in digitalno preobrazbo visokega šolstva.

  • Število prenovljenih visokošolskih strokovnih študijskih programov

    29

  • Število predmetov v sklopu prenovljenih programov

    > 60

Pomen prenove kurikuluma

Dolgoročna prihodnost univerz je namreč odvisna od ponudbe študijskih, raziskovalnih in inovacijskih programov, osredotočenih na ustvarjanje in posredovanje potrebnih znanj in spretnosti za reševanje kompleksnih družbenih izzivov na nacionalni in nadnacionalni ravni.

EUA, 2023

Popis predmetov UL glede na vključenost trajnostnih vsebin

Na UL smo z namenom pregleda stanja usklajenosti delovanja in učnih načrtov UL z načeli ter vrednotami ciljev trajnostnega razvoja opravili popis predmetov, ki je temeljil na kartiranju predmetov

  • glede na splošno raven vključenosti vsebin, povezanih s trajnostnostjo in trajnostnim razvojem ter
  • po ciljih trajnostnega razvoja (CTR).

Gre za prispevek, ki lahko nudi pomembno izhodišče za nadaljnje razprave in načrte za prenovo kurikuluma UL, ki bo podpiral vizijo trajnostnega prehoda visokošolskih zavodov in širše družbe.

V popis je bilo zajetih 75,2 % vseh predmetov, ki so se izvajali v študijskem letu 2023/24 v okviru javno veljavnih študijskih programov na UL.

  • Število predmetov, ki neposredno / posredno obravnavajo vsebine trajnostnega razvoja

    10.997

    (predmeti, primarno osredotočeni na trajnostnost so izvzeti)

  • Število predmetov, ki so primarno osredotočeni na vsebine, povezane s trajnostnim razvojem

    659

Število v popis vključenih predmetov, primarno osredotočenih na trajnostne vsebine po stopnjah študija (2023/24):

  • 240

    1. stopnja

  • 326

    2. stopnja

  • 93

    3. stopnja

CTR, na katere je primarno osredotočenih največ predmetov

  • 4 - Kakovostno izobraževanje

  • 3 - Zdravje in dobro počutje

  • 9 - Industrija, inovacije in infrastruktura

  • 11 - Trajnostna mesta in skupnosti