Predavanje prof. Andrewa Pennerja: Ali izobraževanje res ustvarja enake možnosti za vse?
Datum dogodka:
Lokacija dogodka: UL FDV, predavalnica 21, Kardeljeva ploščad 5, 1000 Ljubljana
Predavanje bo odprlo nov pogled na izobraževanje, ne kot mehanizem (ne)enakosti, temveč kot institucijo, ki temelji na ustvarjanju družbenih kategorij.
Razprave v sociologiji izobraževanja se pogosto vrtijo okoli vprašanja, ali je izobraževanje v svojem bistvu egalitarna ali neegalitarna institucija. Nekatere izobraževalne kategorije imajo izrazito egalitarne učinke: ko družbe vključijo mlade v šolski sistem in jih opredelijo kot učence, jih hkrati prepoznajo kot posameznike, ki so upravičeni do določenih pravic. Po drugi strani pa številne druge izobraževalne kategorije utrjujejo obstoječe družbene razlike – zlasti tiste, povezane z raso, spolom in družbenim razredom – ter prispevajo k reprodukciji družbene in ekonomske neenakosti.
Na predavanju bo predavatelj skušal razpravo zasukati v novo smer: izobraževanje bo obravnaval ne toliko kot mehanizem ustvarjanja enakosti ali neenakosti, temveč kot institucijo, ki v osnovi proizvaja kategorije. Kategorizacija je v sodobnem življenju neizogibna, saj kategorije strukturirajo naše dojemanje sveta in razporejanje ljudi v družbi. Ker pa vsaka kategorija določa svoje meje, je hkrati tudi izključujoča in prav zato neizogibno ustvarja določeno obliko neenakosti. Vendar vse kategorije niso enako neenakopravne. To odpira možnost za oblikovanje bolj pravičnih sistemov kategorizacije znotraj izobraževalnega sistema. Predavanje bo ponudilo razmislek o konkurenčnih logikah, ki usmerjajo kategorizacijo v izobraževanju: samouresničitev, solidarnost in učinkovitost ter o tem, kako bi lahko na tej podlagi oblikovali pravičnejše izobraževalne kategorije.
O predavatelju
Andrew Penner je profesor sociologije in ustanovni direktor Centra za analizo administrativnih podatkov na Univerzi v Kaliforniji, Irvin. Pri svojem delu proučuje, kako družba ustvarja kategorije, razvršča ljudi v te kategorije in kakšne posledice imajo procesi kategorizacije za življenje ljudi. Njegove raziskave so financirale številne fundacije in zvezne agencije, objavljene so bile v najboljših splošnoznanstvenih (Science, PNAS), interdisciplinarnih (Nature Human Behavior) in disciplinarnih revijah (American Journal of Sociology) ter več kot 5.000-krat citirane.