Inovativno in učinkovito podporno okolje na Univerzi v Ljubljani je ključno za pedagoško odličnost in razvoj vsestranskih talentov

Bor Slana/STA
Datum objave:
V sredo, 13. novembra 2024, je na Fakulteti za matematiko in fiziko UL v organizaciji Univerze v Ljubljani potekala konferenca z naslovom »Vzpostavljanje inovativnega in učinkovitega podpornega okolja za delo s študenti, ki zmorejo in hočejo več«, namenjena nadaljnji krepitvi pedagoške odličnosti na UL ter razpravi o obstoječih dobrih praksah za delo z najrazličnejšimi skupinami odličnih študentk in študentov.
Prorektorica za študijske in študentske zadeve Univerze v Ljubljani, prof. dr. Ksenija Vidmar Horvat, je v nagovoru poudarila, kako razume skupino študentov, ki zmorejo in hočejo več. »Pri poimenovanju moramo biti skrbni. Nadarjenih ne želimo razumeti izključujoče, privilegirano in jih obravnavati ločeno. Vidimo jih kot skupino ambasadorjev, informatorjev, so naša »dobra in slaba« vest, motor in spodbuda, da se dobre prakse v izobraževanju prenesejo v naše skupno akademsko okolje, ki želimo, da je odlično, inovativno, stimulativno in vključujoče. Delo z njimi je priložnost za naše obojestransko učenje.«
Osrednje predavanje je bilo namenjeno predstavitvam primerov dobrih praks inovativnih metod za spodbujanje »agentnosti« študentk in študentov, ki jih je predstavila dr. Manja Klemenčič, raziskovalka na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani ter zunanja sodelavka na Oddelku za sociologijo na Univerzi Harvard. Pojem »agentnosti«, ki ga je predstavila, zajema zmožnosti delovanja študentov, da navigirajo in vplivajo na svojo učno in izobraževalno pot ter na visokošolski prostor, katerega del so. Gre za nabor koristnih kompetenc, povezanih z doseganjem ciljev in uspešnostjo med študijem, s katerim študenti in študentke hkrati sooblikujejo študijsko okolje. Dr. Manja Klemenčič je z občinstvom delila pedagoške pristope in metode, ki aktivirajo študentke in študente k večjemu sodelovanju pri posameznem predmetu, omogočajo oblikovanje kulture predmeta in učečo se skupnost. »»Agentnost« študenta ni le pogoj za njegovo samooblikovanje med študijem, ampak je tudi pričakovani študentov učni dosežek. Študentkam in študentom moramo med študijem pomagati in krepiti »agens« – zmožnosti za namensko delovanje,« je sklenila.
Pomembna točka konference so bile tudi novoizdane Smernice Univerze v Ljubljani za izvajanje Programa odličnosti Izziv: Podpora študentom, ki zmorejo in hočejo več, ki jih je predstavila prof. dr. Mojca Juriševič, predstojnica Centra za raziskovanje in spodbujanje nadarjenosti na Pedagoški fakulteti UL ter vodja delovne skupine UL za pripravo smernic. Izpostavila je, da se potenciali razvijajo v odvisnosti od okolja, zato ima Univerza odgovornost, da ponudi spodbudno okolje. »Program odličnosti IZZIV študentom UL, ki zmorejo in hočejo več, zagotavlja ustrezne spodbude, podporo in priložnosti za novo učenje ter povezovanje za inovativne in inventivne dosežke, ki prispevajo k njihovemu strokovnemu in osebnostnemu razvoju, razvoju akademskega okolja ter napredku družbe kot celote. IZZIV spodbuja tudi vse zaposlene na UL, da svoje pedagoško, strokovno, raziskovalno in umetniško delo opravljajo v skladu z najvišjimi standardi kakovosti.« Pri pripravi smernic je sodelovala delovna skupina v sestavi predstavnikov članic UL.
»Smernice Univerze v Ljubljani za izvajanje Programa odličnosti Izziv: Podpora študentom, ki zmorejo in hočejo več, so prvi korak - zaveza vodstva univerze, da poišče sistemske pristope in rešitve, da smernice zaživijo v akademski skupnosti,« je dodala prorektorica prof. dr. Ksenija Vidmar Horvat.
V okviru okrogle mize so udeleženke delile konkretne primere dobrih praks s fakultet in akademij Univerze v Ljubljani. V pogovoru so sodelovale doc. dr. Dunja Fabjan s Fakultete za matematiko in fiziko UL, izr. prof. dr. Katarina Habe z Akademije za glasbo UL, prof. dr. Tanja Kajtna s Fakultete za šport UL in doc. dr. Milena Košak Babuder s Pedagoške fakultete UL. Opisale so lastnosti in izzive študentov, s katerimi pri svojem delu sodelujejo, na kakšen način delajo z izjemnimi študenti, kako so postale izvrstne mentorice in kaj jim ta vloga prinaša. Skupno vsem je bilo, da je za uspešno delo bistvena vzpostavitev razumevajočega medosebnega odnosa ter da je pri delu z odličnimi študenti potrebno paziti, da le-to ne vodi v preobremenjenost. Prorektorica prof. dr. Ksenija Vidmar Horvat je po okrogli mizi sklenila, da je vloga mentorjev in mentoric izjemna, da univerza potrebuje sistemski pristop za ovrednotenje njihovega dela, učeče okolje za mentorje, okrepitev usposabljanj za zaposlene in celostni pristop za študente, ki zmorejo in hočejo več.
Zadnji pogovor na konferenci, ki ga je moderiral prof. Tomaž Gubenšek z Akademije za gledališče, radio, film in televizijo UL, je potekal med študenti in alumni UL, ki zmorejo in hočejo več. Hana Barši Palmić, Tjaša Baskera, Miha Nahtigal, Gašper Tonin in Anja Uršič so v pogovoru izpostavili, kaj je tisto, kar jim je bilo tekom študija v pomoč in podporo pri udejanjanju svojih želja in razvijanju potencialov ter opozorili na to, kje lahko univerza študente bolj podpre. Pri podpori ima po njihovem mnenju veliko vlogo mentor, ki mora v prvi vrsti prepoznati potencial študenta in mu dati priložnost, da lahko le-ta zaživi oziroma se razvije. Podobno sklepom okrogle mize mentorjev pa so tudi sami izpostavili, da je pomembno paziti na preobremenjenost, ki lahko vodi v stiske in izgorelost. Kot je omenjeno povzel Gašper Tonin: »Biti radoveden je hkrati blagoslov in prekletstvo. Na neki točki je potrebno postaviti mejo in se čemu odreči, torej obrezati določene veje drevesa, da lahko celotno drevo raste.« Govorci, ki so vzporedno študirali, so izpostavili številne organizacijske ovire na vzporednem študiju in opozorili na omejitve, ki preprečujejo študentom nadaljnje izobraževanje, če bi si želeli študirati več.
Poleg deljenja znanj in dobrih praks so tako na dogodku vzklile tudi nove ideje, kako inovativnost in učinkovitost podpornega okolja na Univerzi v Ljubljani v prihodnje še izboljšati in nadgraditi.
-
Smernice Univerze v Ljubljani za izvajanje Programa odličnosti Izziv: Podpora študentom, ki zmorejo in hočejo več
Brošure in publikacije