DigitAlnI praznični koledar – šesti namig
Datum objave:
V današnjem namigu si bomo pogledali, kako lahko personaliziramo učenje, torej kako lahko učno vsebino prilagodimo posameznemu študentu, npr. njegovi ravni znanja ali morebitnim učnim težavam. Spoznali bomo, kako nam lahko pri tem pomagajo orodja umetne inteligence.
Za pomoč pri različnih oblikah personalizacije smo »vprašali« dve orodji, ChatGPT ter MS Copilot. Spodaj prikazujemo povzetek prejetih odgovorov in primerjavo odgovorov na enako postavljena vprašanja v obeh orodjih. Kot bomo videli v današnjem gradivu, nam je lahko tehnologija oz. umetna inteligenca v veliko pomoč, tudi pri personalizaciji poučevanja, vseeno pa je za kakovostno prilagajanje poučevanja še vedno najbolj pomemben pedagog, ki s človeško interakcijo in poznavanjem študentov učno izkušnjo prilagodi tako, da bo le-ta zares ustrezala posameznemu študentu.
Situacija 1: Prilagajanje poučevanja za različne ravni znanja
V prvem primeru si bomo pogledali, kako nam lahko orodja UI pomagajo pri pripravi aktivnosti na različnih nivojih znanja, tako za učno naprednejše kot tudi učno šibkejše študente. Podali smo poziv, naj se orodje postavi v vlogo pedagoga na [fakulteti], ki poučuje [predmet] in želi doseči [učni cilj]. Orodje naj pri tem poda nekaj predlogov, kako temo predstaviti učno naprednejšim in učno šibkejšim študentom.
Primer poziva za orodja UI
»Na oddelku Filozofske fakultete v prvem letniku poučujem predmet Uvod v psihologijo, kjer je učni cilj za študente spoznavanje osnovnih teoretskih pristopov v psihologiji in razumevanje, kako različne paradigme prispevajo k razlagi človeškega vedenja. Prosim podaj mi nekaj predlogov, kako lahko temo predstavim učno naprednejšim in učno šibkejšim študentom.«
Primerjava odgovorov v obeh orodjih (ChatGPT in MS Copilot)
Za učno šibkejše študente sta obe orodji predlagali kratko razlago s predstavitvijo osnovnih konceptov, preprosto razlago s primeri, vizualizacijo vsebine ter vključevanjem interaktivnih vprašanj oz. nalog.
Tudi za učno naprednejše študente smo dobili podobne odgovore. Obe orodji sta predlagali vključevanje diskusij in debat s kritično analizo teoretskih pristopov, samostojne raziskovalne projekte ter interdisciplinarni pristop s povezovanjem z drugimi disciplinami.
Nekoliko bolj podroben odgovor je podal ChatGPT, ki je poleg tega podal še nekaj primerov kombiniranih metod za vključevanje obeh skupin, kot so npr. skupinsko delo, kjer učno naprednejši študenti pomagajo učno šibkejšim; pripravo gradiv z dodatnimi informacijami; pripravo simulacij oz. iger.
Dodatno smo orodji vprašali za konkreten primer nalog oz. gradiv za obe skupini študentov.
Orodje ChatGPT nam je za učno šibkejše predlagalo pripravo infografik in preprostih kvizov, MS Copilot pa prebiranje enostavne študije ter skupinsko razpravo.
Za naprednejše študente sta bila odgovora bolj podobna, in sicer nam je ChatGPT predlagal analizo študije primera ter raziskovanje vpliva različnih teorij, MS Copilot pa pripravo raziskovalnega eseja ter sodelovanje v interdisciplinarnem projektu.
Na spodnjih povezavah si lahko ogledate celotne pogovore (6. 12. 2024):
ChatGPT: https://chatgpt.com/share/6752a41f-8814-8013-bed0-b6b59bc7b0c0
MS Copilot: https://unilj-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/bevcicma_uni-lj_si/EfXGmZQOLQNEppBBbmD1NPwB5Cs6a79cG5akUr1jz_wtXw?e=MLmyCV
Vidik študenta
Tudi študentom lahko orodja UI pomagajo pri razlagi učne vsebine na različnih stopnjah. Orodja lahko na podlagi predhodnega pogovora razberejo raven študentovega znanja in prilagodijo odgovore. Študenti si lahko pri tem pomagajo z že omenjenima orodjema ChatGPT ali MS Copilot, lahko pa preizkusijo tudi brezplačno orodje AI Tutor Pro, ki je namenjeno prav študentom in je na voljo v različnih jezikih (trenutno slovenščina še ni omogočena). Orodje omogoča:
- preverjanje znanja na podlagi pogovora o splošni temi ali lastni vsebini (naložimo lahko svojo datoteko) na določeni ravni izobraževanja,
- nadgradnjo znanja na podlagi pogovora o splošni temi ali lastni vsebini (tudi v tem primeru lahko naložimo svojo datoteko) na določeni ravni izobraževanja, pri čemer lahko izberemo tudi stopnjo težavnosti obravnavane teme, orodje pa nam s postavljanjem podvprašanj in pogovorom nudi boljše spoznavanje in razumevanje vsebine.
Situacija 2: Prilagajanje študijskega gradiva za osebe s posebnim statusom
Drugi primer prikazuje pomoč pri pripravi dostopnejših gradiv, ki bodo prilagojena slepim in slabovidnim ter gluhim in naglušnim študentom. V orodji smo naložili že ustvarjeno predstavitev ter prosili za predloge, kako lahko gradivo prilagodimo.
Primer poziva za orodja UI
»Prosim podaj mi konkretne usmeritve, kako lahko naloženo gradivo posodobim, da bo bolj primerno za slepe in slabovidne študente ter gluhe in naglušne študente. Opozori me na morebitne napake in podaj predloge za popravke. «
Primerjava odgovorov v obeh orodjih (ChatGPT in MS Copilot)
Obe orodji najprej podata nekaj splošnih usmeritev za pripravo dostopnega gradiva za osebe s težavami z vidom, kot so kontrastne barve, velikost in stil pisave, alternativnih besedil (alt text) za grafične elemente, ter težavani s sluhom, kot so uporaba vizualnih poudarkov, jasna in kratka navodila, interaktivni elementi, uporaba podnapisov v primeru videoposnetkov.
Obe orodji sta opozorili, da je na posameznih drsnicah preveč informacij in bi bilo potrebno vsebino razdeliti na več strani, prav tako pride do težav pri barvnem kontrastu besedila in ozadja ter nejasnih (slabovidnih) fotografij, ki bi morala biti opremljena tudi z opisom (alt text). MS Copilot nas še opozori na neustrezno velikost pisave, ChatGPT, ki je tudi tokrat podat nekoliko bolj konkreten odgovor, pa opozori še na dodajanje podnapisov v videoposnetke, saj imamo v gradivu povezave do videoposnetkov, ter na logično ureditev gradiva s povzetkom.
Na spodnjih povezavah si lahko ogledate povezavo do celotnih pogovorov (6. 12. 2024):
ChatGPT: https://chatgpt.com/share/6752b409-3868-8013-b0ba-27fca20f3f5f
MS Copilot: https://unilj-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/bevcicma_uni-lj_si/EeeFJoMMY9VPvWcNhUGpYlEBaCf6eTG503yQppbshliIMA?e=QKLcT9
Izziv
Preizkusite orodji in za vašo konkretno učno situacijo preverite, kakšne predloge aktivnosti vam ponudi za učno naprednejše in šibkejše študente. Tudi gradivo lahko naložite v orodje in preverite, ali je dostopno za študente s posebnim statusom (pri tem bodite pozorni, da gradivo ne vsebuje osebnih podatkov).