DigitAlnI praznični koledar – štirinajsti namig

Center Digitalna UL
Datum objave:
Danes predstavljamo, kako nam lahko orodja UI pomagajo pri pregledu PDF dokumentov, kot je ogled povzetka prispevkov, izvleček ključnih informacij raziskav, pomoč pri administrativnih opravilih, pregledu kompleksnih besedil ipd.
Kako nam lahko UI pomaga pri pregledu dokumentov
Pri pregledu različnih dokumentov, ki jih potrebujemo za vsakdanje delo, nam lahko zelo pomagajo orodja UI. Uporabimo jih lahko na različne načine, kot so:
- generiranje izvlečkov ključnih informacij, kot so ključne točke, podatki iz tabel, povzetki,
- deljenje vsebine na poglavja, razčlenjevanje kompleksnih vsebin, poenostavitev zapletenih podatkov (npr. tabel in grafov),
- ustvarjanje prilagojenih povzetkov, prevodov besedila,
- pomoč pri pripravi učnih gradiv s hitrim dostopom do ključnih informacij,
- pomoč pri dostopnosti gradiva z npr. pretvorbo besedila v govorni zapis,
- pomoč pri administrativnih opravilih, kot je npr. pregled pogodb,
- pomoč pri dostopu do in izvozu metapodatkov v prispevkih (kot so avtorji, naslovi).
Različna orodja
V nadaljevanju predstavljamo nekaj orodij, ki nam lahko pomagajo pri delu s PDF dokumenti.
Bralnik datotek PDF Google Učenjaka
Bralnik datotek PDF Google Učenjaka nam omogoča hitro premikanje po poglavjih, pregled referenc, pregled dokumenta in oznak s pomočjo UI, shranjevanje dokumentov v knjižnico Google Učenjaka ipd. Orodje je dostopno kot razširitev v brskalniku Google Chrome. Za pomoč pri nalaganju le-tega si lahko pomagate z vodičem na povezavi: https://ior.ad/aqwk. Za kratek prikaz delovanja orodja pa si lahko ogledate vodič na povezavi: https://ior.ad/aqzj.

AskYourPDF
AskYourPDF omogoča interakcijo z dokumenti preko spletne aplikacije in razširitve v brskalniku. Dokument lahko povzamemo, pripravimo bolj berljivo besedilo, se z njim pogovarjamo ipd. V orodju lahko postavimo vprašanje v slovenskem jeziku, odgovor pa dobimo v angleščini. V brezplačni različici lahko na dan analiziramo 1 dokument in ustvarimo 3 pogovore.

PDFgear
PDFgear je orodje, ki nam omogoča branje PDF dokumentov s pomočjo UI ter pogovor o naloženih datotekah - esejih, pogodbah, prispevkih ipd. Orodje je brezplačno za uporabo in deluje na napravah z operacijskim sistemom Windows in MacOS ter mobilnih napravah z operacijskim sistemom iOS. Orodje smo uporabili za pogovor o prispevku, ki ga bomo analizirali v nadaljevaju. Kratek pregled funkcionalnosti orodja je na voljo na povezavi: https://ior.ad/aqzp.

Poleg zgoraj omenjenih orodij pa lahko za pregled in pogovor o dokumentih uporabimo seveda tudi ChatGPT, MS Copilot in še številna druga orodja.
Opozorilo: če prispevek ali drug dokument nalagamo v orodja, kot je ChatGPT ipd., moramo biti prepričani, da imamo dovoljenje za nalaganje dokumenta na splet (npr. prostodostopni pripevki).
Primer poziva za orodja UI
V spletni bazi Google Učenjak smo poiskali prispevek, o katerem smo se nato pogovorili z orodjem PDFGear ter ChatGPT. Želeli smo pridobiti podatke o ključnih etičnih izzivih, povezanih z uporabo orodja ChatGPT, ki jih avtorica navaja v prispevku, smernicah za etično uporabo, prednostih in slabostih uporabe UI v pedagoškem procesu ipd.
V poziv, ki smo ga v orodje vnesli, smo zapisali, da želimo analizo datoteke (ki smo jo priložili) in kratek odgovor na zastavljena vprašanja.
Konkreten primer poziva:
»Prosim, da analiziraš naloženo datoteko in v treh stavkih odgovoriš na vsako izmed spodaj zastavljenih vprašanj:
- Kateri so ključni etični izzivi, povezani z uporabo ChatGPT v visokošolskem izobraževanju, ki so obravnavani v prispevku?
- Katere smernice za etično uporabo umetne inteligence v akademskem okolju prispevek predlaga?
- Kako avtorica prispevka opredeljuje koncept umetne inteligence in njeno vlogo v izobraževanju?
- Kateri konkretni primeri etičnih dilem pri uporabi ChatGPT so opisani v raziskavi?
- Katere prednosti in slabosti uporabe umetne inteligence v pedagoškem procesu prispevek izpostavlja?
- Katere metode so bile uporabljene pri raziskavi in analizi podatkov za pripravo tega prispevka?
- Kako avtorica ocenjuje vpliv umetne inteligence na akademsko integriteto?
- Kateri so glavni izzivi pri integraciji umetne inteligence v visokošolske institucije, glede na prispevek?
- Katere raziskave in publikacije so bile vključene v pregled literature za ta prispevek?
- Katere politične in družbene posledice uporabe umetne inteligence v izobraževanju avtorica obravnava?”
Celotna pogovora (11. 12. 2024) si lahko ogledate na spodnjih povezavah:
Kaj smo ugotovili
Pridobljeni odgovori nam lahko zelo pomagajo in predstavljajo dobro izhodišče za nadaljnjo analizo prispevka. Orodji podata zelo podobne odgovore, nekoliko bolj podrobni pa so odgovori orodja ChatGPT, ki npr. napiše konkretne smernice za etično uporabo, ki so navedene v prispevku, medtem ko PDFGear opisno navede smernice (vprašanje 2). Podobno je tudi pri vprašanju glede raziskav in publikacij v prispevku (vprašanje 9), kjer ChatGPT med viri omeni tudi objave v uglednih revijah, dokumentih (EU AI Act) ter smernice Unesca, medtem ko PDFGear poda splošen opis pregleda literature.
Izziv
Poiščite prispevek z vašega področja, ki ga želite pregledati. Razmislite o vprašanjih, ki jih boste orodju postavili. Uporabite lahko več orodij, odgovore primerjajte med seboj in jih kritično ovrednotite.
