DigitAlnI praznični namig - triindvajset

Center Digitalna UL
Datum objave:
Čeprav se zdi, da o uporabi generativne umetne inteligence (UI) v pedagoškem procesu že veliko vemo, je pomembno, da se osredotočimo tudi na specifične veščine, ki omogočajo njeno učinkovito uporabo. Ena izmed teh ključnih veščin je oblikovanje kakovostnih pozivov (ang. prompts), ki usmerjajo delovanje orodij UI, kot je ChatGPT, in iz njih izvabijo kar najbolj uporabne odgovore. V tem prispevku bomo raziskali, kaj pravzaprav pomeni pisanje pozivov, kako ga lahko izpopolnimo, in predstavili nekaj praktičnih trikov za oblikovanje učinkovitih pozivov.
Kaj je oblikovanje pozivov in kaj je "prompt engineering"?
Oblikovanje pozivov (promptov) je proces oblikovanja jasnih, natančnih in ciljno usmerjenih navodil za orodja generativne umetne inteligence, da ta zagotovijo najbolj relevantne in uporabne odgovore. Dober poziv mora biti strukturiran tako, da UI razume vaš namen in kontekst. Pri tem je ključnega pomena tako vsebina kot oblika poziva.
"Prompt engineering" lahko v slovenščino prevedemo kot oblikovanje ali načrtovanje pozivov. Gre za prakso oblikovanja specifičnih in optimiziranih pozivov, ki omogočajo dosego najboljših rezultatov pri uporabi UI. Čeprav se na prvi pogled zdi preprosto, je oblikovanje pozivov zahtevna veščina, ki zahteva razumevanje delovanja orodja UI, konteksta uporabe in ciljev učenja.

Šest strategij za izboljšanje formulacije pozivov
Sposobnost oblikovanja preciznih in vsebinsko bogatih pozivov (prompte) je ključnega pomena pri uporabi UI, saj ti neposredno vplivajo na natančnost in ustreznost odgovorov generativne umetne inteligence. V nadaljevanju so predstavljene strategije, podprte s konkretnimi primeri, ki vodijo k optimizaciji tega procesa.
1. Zagotovite jasnost in nedvoumnost navodil
Preciznost je temelj učinkovitega poziva, saj nejasna navodila ustvarjajo nepopolne ali zmedene odgovore.
- Neustrezen poziv: "Napišite nekaj o zgodovini."
- Ustrezen poziv: "Pripravite strukturiran povzetek ključnih dogodkov francoske revolucije (1789–1815), s poudarkom na vzrokih in posledicah."
2. Omogočite dostop do referenčnih virov
Za zmanjšanje možnosti napačnih interpretacij in izboljšanje kakovosti odgovora vključite ustrezno referenčno gradivo.
- Neustrezen poziv: "Pojasnite, kaj pomeni izraz „fotosinteza“."
- Ustrezen poziv: "Na podlagi naslednjega besedila opredelite pomen izraza „fotosinteza“: 'Fotosinteza je proces, pri katerem rastline pretvarjajo svetlobno energijo v kemično energijo.'" Lahko prilepite tudi refernčni dokument.
3. Kompleksne naloge razdelite na več podnalog
Razčlenjevanje zapletenih zahtev v obvladljive podnaloge omogoča natančnejše odgovore in spodbuja strukturirano razmišljanje.
- Neustrezen poziv: "Razložite delovanje motorja z notranjim zgorevanjem."
- Ustrezen poziv:
- "Opredelite osnovno načelo delovanja motorja z notranjim zgorevanjem."
- "Pojasnite funkcijo batov in ventilov."
- "Opišite proces zgorevanja goriva znotraj motorja."
4. Vključite element refleksije in načrtovanega razmisleka
Poziv naj omogoča modelu čas za „razmislek“, kar poveča verodostojnost odgovora.
- Neustrezen poziv: "Katere so prednosti digitalnega učenja?"
- Ustrezen poziv: "Razmislite o prednostih digitalnega učenja pri izobraževanju odraslih. Upoštevajte vidike, kot so časovna fleksibilnost, dostopnost vsebin in interaktivnost. Nato oblikujte celosten in strukturiran odgovor."
5. Oblikujte odprta vprašanja
Odprta vprašanja spodbujajo poglobljeno analizo in omogočajo raznolike poglede.
- Neustrezen poziv: "Ali je tradicionalno učenje boljše od digitalnega?"
- Ustrezen poziv: "Primerjajte prednosti in slabosti tradicionalnega učenja v primerjavi z digitalnim. Kako bi kombinacija obeh pristopov lahko prispevala k izboljšanju pedagoških procesov?"
6. Specifikacija ciljev in parametrov odgovora
Določitev jasnih kriterijev (dolžina, slog, področje osredotočenosti) zagotavlja bolj prilagojene odgovore.
- Neustrezen poziv: "Napišite nekaj o sončnem sistemu."
- Ustrezen poziv: "Pripravite povzetek sončnega sistema v dveh odstavkih. Prvi odstavek naj opiše planete, drugi pa njihovo povprečno oddaljenost od Sonca. Uporabite strokovni in jedrnat slog."

Strategija PREP za strukturirano oblikovanje pozivov
Strategija PREP predstavlja model za sistematično in ciljno usmerjeno oblikovanje pozivov. Lahko vam je v pomoč s štirimi koraki za pisanje pozivov:
- P (Prompt): Določite jasno in jedrnato vprašanje ali navodilo.
- R (Role): Definirajte vlogo, ki jo mora model prevzeti (npr. pedagog, zgodovinar, raziskovalec).
- E (Explicit): Natančno opredelite namen, vsebino in okvir odgovora.
- P (Parameters): Nastavite parametre, kot so dolžina, slog ipd.
Primera uporabe strategije PREP:
Prompt: "Opredelite pomen digitalne pismenosti v izobraževanju."
Role: "Predstavljajte si, da ste pedagog, ki nagovarja občinstvo učiteljev."
Explicit: "Osredotočite se na ključne kompetence, ki so potrebne za uspešno izvajanje učenja na daljavo."
Parameters: "Pripravite odgovor v treh odstavkih: prvi odstavek naj definira koncept digitalne pismenosti, drugi opisuje njene koristi, tretji pa ponudi konkretne predloge za njeno izboljšanje."
ALI
P: Ustvari kviz o vulkanih.
R: Si učitelj v srednji šoli za geografijo, ki je strokovnjak za tektonske premike, vulkansko delovanje in za ustvarjanje zanimivih kvizov.
E: Vključi vprašanja o tektonskih premikih, lavi, geološki zgodovini, posledicah vulkanskih izbruhov na človeka in vulkanih danes.
P: Napiši 10 vprašanj izbirnega tipa z enim možnim pravim odgovorom. Napiši jih za bralce, stare 16 let. Vključi pravilne odgovore na konec.

Zaključek
Oblikovanje dobrih pozivov ni le tehnična spretnost, temveč ključni element učinkovite uporabe orodij umetne inteligence v izobraževanju. S pravilnim oblikovanjem pozivov lahko podprete pripravo učinkovitih vsebin, prilagojenih učnim ciljem in potrebam študentov. Preizkušajte, prilagajajte in se učite skozi prakso – kajti prav pisanje pozivov je tisto, kar odpira vrata do neizkoriščenih možnosti umetne inteligence.
Izziv
Napišite poziv, nato pa ga poskusite izboljšati glede na smernice, ki smo jih podali v namigu. V enem pogovoru podajte svoj začetni poziv, v drugem pa izboljšanega in ju primerjajte.
Viri
Fitzpatrick, D., Fox, A., & Weinstein, B. (2023). The AI classroom: The ultimate guide to artificial intelligence in education. TeacherGoals Publishing LCC.
OpenAI. (n.d.). Prompt engineering. OpenAI. Pridobljeno iz https://platform.openai.com/docs/guides/prompt-engineering#tactic-include-details-in-your-query-to-get-more-relevant-answers
