Slovensko poslovno okolje izgublja prednosti za privabljanje tujih neposrednih investicij

Canva
Datum objave:
Raziskava Centra za mednarodne odnose s Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani je pokazala, da so, glede na napovedi iz leta 2022, širitveni načrti tujih investitorjev v Sloveniji upadli za več kot 11 %. Zmanjšala se je tudi vloga slovenskih podjetij v multinacionalnih mrežah, vendar slovenska podjetja v teh mrežah še vedno večinoma igrajo razvojno vlogo.
Kot ključno prednost slovenskega okolja tuji investitorji skladno s tem izpostavljajo predvsem visoko kvalificirane kadre, njihovo strokovnost in znanje. Med prednostmi pogosto omenjajo tudi geografsko lego in dostop do dodatnih trgov, pri čemer navajajo, da prednosti lokacije izginjajo.
Glavne ovire za poslovanje podjetij s tujim kapitalom v Sloveniji ostajajo dolgotrajni in zapleteni birokratski postopki ter administrativne ovire, neugoden davčni sistem in politika z visokimi davčnimi obremenitvami dela ter s kompleksno in spremenljivo delovno in davčno zakonodajo. Podjetja so kritična tudi do negativnega odnosa družbe do podjetij in podjetništva ter do podpornih institucij, od katerih si želijo večjo strokovnost in odzivnost, pa tudi profesionalnost in odgovorno delovanje politikov.
Anketirana podjetja za leto 2025 sicer načrtujejo zmerno rast in širitev, a je zabeležen velik upad načrtov širitve dejavnosti v Sloveniji, predvsem na račun načrtovanja nespremenjenega obsega dejavnosti. Delež podjetij s širitvenimi načrti v Sloveniji je prvič po letu 2010 padel pod 20 %. Več kot 14 % podjetij načrtuje tudi selitev dejavnosti iz Slovenije, to so predvsem velika in proizvodna podjetja ter pretežni izvozniki.
Več o raziskavi Tuji investitorji o slovenskem poslovnem okolju, ki je nastala v avtorstvu članic Centra za mednarodne odnose, prof. dr. Andreje Jaklič in asist. dr. Iris Koleša, si lahko preberete na povezavi.