Pilotne posodobitve študijskih predmetov z didaktično uporabo IKT – ključne ugotovitve, rezultati analize in strateške usmeritve

Canva
Datum objave:
Pilotne posodobitve študijskih predmetov z didaktično uporabo informacijsko-komunikacijskih tehnologij (IKT) so bile izvedene v okviru ukrepa »Razvoj podpornega sistema za učitelje in študente na področju vključevanja IKT in sodobnih tehnoloških rešitev v pedagoški proces«. Ključni cilj aktivnosti je bila sistematična integracija tehnologij v pedagoški proces z namenom izboljšanja kakovosti visokošolskega izobraževanja, razvoja digitalnih kompetenc ter spodbujanja inovativnih pedagoških pristopov, ki se učinkovito odzivajo na izzive sodobnega akademskega okolja.
Ključne ugotovitve analize
- Raznolika in strateško premišljena uporaba IKT: Pedagogi so uporabljali različna digitalna orodja, pri čemer je bila najbolj izrazita uporaba informativnih tehnologij (npr. Moodle, H5P, YouTube), ki študentom omogočajo dostop do bogatih in raznolikih virov informacij. Pogosta je bila tudi uporaba konstruktivnih orodij (Canva, GeoGebra, Adobe Creative Cloud), ki študente aktivno vključujejo v ustvarjanje vsebin, ter komunikacijskih platform (Zoom, MS Teams), ki zagotavljajo interaktivno in prilagodljivo komunikacijo v študijskem procesu.
- Prevladovanje višjih kognitivnih ravni: Analiza aktivnosti po revidirani Bloomovi taksonomiji je pokazala izrazito usmerjenost k aktivnostim, ki zahtevajo višje kognitivne procese. Največ aktivnosti je bilo izvedenih na najvišji stopnji – ustvarjanje. Pomembno mesto so zasedale tudi aktivnosti na ravni vrednotenja, kar potrjuje poudarek na spodbujanju kritičnega mišljenja in samostojnega presojanja pri študentih.
- Integracija IKT po SAMR modelu: Večina izvedenih aktivnosti je dosegla stopnje preoblikovanja in redefinicije SAMR modela. To pomeni, da je uporaba IKT bistveno presegla zgolj nadomeščanje tradicionalnih metod, saj so tehnologije omogočile izvedbo aktivnosti, ki bi bile brez digitalnih orodij neizvedljive, kar potrjuje visoko raven inovativnosti pri uvajanju tehnoloških rešitev.
- Visoka vključenost in participacija: Od oktobra 2021 do septembra 2024 je v pilotnih posodobitvah sodelovalo več kot 450 visokošolskih učiteljev ter več kot 26.000 študentov iz vseh članic Univerze v Ljubljani, kar potrjuje visoko motiviranost ter pripravljenost na integracijo digitalnih pristopov v izobraževalne procese.
Strateške usmeritve za prihodnost
- Sistemski pristop k razvoju digitalnih kompetenc: Potrebna je dolgoročna strateška podpora učiteljem, ki bo omogočala ne samo lažjo uporabo IKT, ampak tudi razvoj in implementacijo kompleksnejših didaktičnih pristopov, usmerjenih v doseganje višjih kognitivnih ciljev.
- Krepitev sodelovalnega učenja: Ključno je nadaljevati z intenzivnejšo uporabo sodelovalnih digitalnih orodij, ki dokazano prispevajo k razvoju kritičnega mišljenja, socialnih veščin in ustvarjalnosti pri študentih.
- Podpora kombiniranemu učnemu okolju: Potrebno je nadaljnje raziskovanje in razvoj učinkovitih pristopov za kombinirano poučevanje, ki združuje prednosti digitalnih in tradicionalnih metod ter omogoča prilagodljivost glede na potrebe študentov.
- Vzpostavitev trajnostne sistemske podpore: Dolgoročno je priporočljivo vzpostaviti trajnostno infrastrukturo, ki bo vključevala kontinuirano strokovno usposabljanje učiteljev, dostop do kakovostnih virov in orodij ter kontinuirano evalvacijo vplivov implementacije IKT.
Poročilo in infografika
Dokument s predstavljenimi ugotovitvami iz pilotnih posodobitev izvedbe predmetov z didaktično uporabo IKT je na voljo za prenos.
Poleg dokumenta je na voljo tudi infografika, kjer smo povzeto predstavili rezultate pilotnih posodobitev predmetov z didaktično uporabo IKT.
Zahvala
Zahvaljujemo se vsem pedagogom in sodelujočim članicam UL za njihov prispevek k uspešni izvedbi aktivnosti in k postavitvi trdnih temeljev za nadaljnji razvoj digitalnih kompetenc v visokošolskem prostoru.
