Kaj se je dogajalo na področju UI v izobraževanju v zadnjem tednu?

Ker smo ravno omenili izpitno obdobje – samo v zadnjem letu so v Združenem kraljestvu zabeležili skoraj 7.000 primerov študentskega goljufanja z uporabo umetne inteligence, kar je občutno večja številka kot leto prej. In strokovnjaki opozarjajo, da je ta številka po vseh verjetnosti zgolj vrh ledene gore (vir). Kljub trendu goljufanja si marsikatera univerza zatiska oči pred realnostjo, saj je običajno priznavanje tega problema povezano tudi z različnimi stroški, a ravno izogibanje in nenaslavljanje tega izziva ima lahko dolgoročno veliko večjo škodo (vir). 

Tudi na naši univerzi smo bili v prejšnjem tednu priča skupinskemu goljufanju študentov pri opravljanju izpitov v spletni učilnici Moodle, do katerega je prišlo kljub nadzorovanemu poteku izpita. Študenti so z uporabo razširitve v brskalniku (Crowdly.ai) kolektivno reševali Moodle kvize in pridobili vpogled v pravilne odgovore na več kot 200 različnih vprašanj.

Ta primer in druge podobne po svetu, ki jih je po do sedaj zapisanem sodeč zelo veliko, lahko razumemo ne samo kot grožnjo, ampak tudi kot priložnost. Kljub temu, da smo se zaradi porasta trenda goljufanja med študenti v veliko primerih vrnili nazaj na izpite, ki jih študenti opravljajo tradicionalno, s pisanjem na list papirja (vir), smo v času, ko lahko razmišljamo o priložnostih, kako ocenjevanja spremeniti na način, da dejansko preverjajo znanje in ne zgolj produkt. Tako kot v vsaki “krizi”, se tudi v tej rojeva priložnosti, ki je bila ena izmed osrednjih tematik konference Digital Universities US, kjer so sodelujoči pred ogledalo postavili nekoliko zastarele ocenjevalne modele in poudarili potrebo po razvoju večjega zaupanja v izobraževanju, transparentnosti in prenovi izobraževalnega sistema (vir). 

Načinov, kako se tega lotiti je veliko.

Za začetek se nam je zdelo prav izpostaviti primer, kjer so nemški pedagogi pedagoških študijskih programov uporabili velike jezikovne modele za podajanje povratnih informacij študentom tekom opravljanja izpitov. Rezultati raziskave so pokazali, da so bili študenti s povratnimi informacijami UI zadovoljni in je uporaba le-teh pozitivno vplivala na njihovo nadaljnje pisanje (vir).

Korak naprej so šli v Avstraliji, kjer so razvili model UI, ki že ob vpisu študentov analizira pet različnih vidikov njihove angažiranosti in napove tveganje za opustitev študija. To jim omogoča pravočasno podporo študentom, tudi takim, katerih ocene sicer ne napovedujejo opustitve študija, a se izkaže, da imajo šibko osebno in poklicno motivacijo za študij (vir).

In ravno takšne zgodbe oz. primeri uporabe lahko pripeljejo tudi do večje proaktivnosti študentov. Izpostavili bi primer študentke na Mercer University, ki je razvila učni načrt za osnovno- in srednješolce, ki vključuje razmislek o delovanju UI, igre prepoznavanja podob, ustvarjanje filtrov in razmislek o etični rabi. Po prvih implementacijah učnega načrta se je pokazalo, da lahko tak pristop spodbudi tudi manj motivirane učence k sodelovanju (vir).

Zanimiv se nam je zdel tudi celosten primer prenove izobraževanja na Babson koledžu, kjer so se odločili za proaktiven pristop: razvili so certificiran program za študente za izobraževanje o UI, zagotovili so MS 365 Copilot licence za vse zaposlene in študente, razvili so matematičnega tutorja za pomoč študentom, ki imajo težave na tem področju, preko UI nadzorne plošče tedensko spremljajo uporabo UI in udejstvovanje na financiranih aktivnostih s tega področja, zaposlili so UI analitika ter razvili UI laboratorij, kjer imajo priložnosti diskusije in izobraževanja o tem področju ter podporni program za učitelje, kjer eksperimentirajo z UI in načrtujejo uporabo v pedagoškem procesu (vir).

Kljub temu, da je več načinov kako se lotiti izkoriščanja prednosti UI v izobraževanju, ostaja izziv pedagogov, ki se za uporabo UI ne počutijo dovolj suvereno in pri tem potrebujejo podporo (vir). O tem lahko sklepamo tudi na podlagi velikega primanjkljaja raziskav s področja uporabe UI za profesionalni razvoj učiteljev (vir). Zato se različne institucije podpore lotevajo na različne načine. Zanimiv se nam je zdel primer podpore britanskega ministrstva, ki sicer naslavlja izobraževalno sfero nižje po vertikali, a nam vseeno ponuja nabor idej ter podporo pri razvoju razmislekov o UI v izobraževanju, tudi na sistemski ravni (vir).

Kako naprej?

Zato vas vabimo: bodite soustvarjalci prihodnosti:

  • preizkušajte različna UI orodja,
  • razmišljajte o etičnih dilemah,
  • ustvarjajte in/ali posodabljajte aktualne učne aktivnosti z UI in
  • snujte lastne strategije za odgovorno vključevanje UI v pouk.

Vprašajte se, ali vam lahko UI pomaga pri podajanju povratnih informacij, ali lahko z obstoječimi načini preverjanja in ocenjevanja znanja ohranjate akademsko integriteto in kako pripravljate študente na prihodnost, ki skoraj neizogibno (po našem mnenju) vključuje spretnosti za delo z UI.

Upamo, da vam bo vsaj kakšne izmed predstavljenih novic podala vsaj delček odgovora, kakšno izobraževanje si želimo v dobi umetne inteligence.

Vsaka zgodba iz današnjega sporočila je lahko tudi vaša. Samo odločiti se moramo, kje bomo začeli.

Za pregled starejših novic in zgodb, vabljeni k ogledu gradiva.

Avtorice: Sanja Jedrinović, Mateja Bevčič, Eva Kern Nanut, Eva Škraba, Center UL za uporabo IKT v pedagoškem procesu

UL_Center_mini_logo.png

Center Digitalna UL

Kontakt

Univerza v Ljubljani
Kongresni trg 12
1000 Ljubljana

E-naslov: digitalna@uni-lj.si