Umetna inteligenca: iz poskusov v resnično infrastrukturo
Canva
Datum objave:
Če ste naveličani vsakodnevnih t. i »click-bait« novic in iščete oddih od škandalov, vas tokratni UI-novičnik popelje v premislek o tem, kako hitro umetna inteligenca prehaja iz poskusov v resnično infrastrukturo – v šolah, na univerzah, v državnih strategijah in zakonodaji. Dogajanje zadnjih dveh tednov kaže, da UI ni več le tema tehnoloških rubrik, temveč nekaj, kar že zdaj oblikuje način učenja, dela in upravljanja družbe.
K temu razmisleku se navezuje tudi poročilo Envisioning Report for Empowering Universities (2025, 9th edition), ki izpostavlja, da generativna UI temeljito spreminja visoko šolstvo – od pedagogike in ocenjevanja do individualizirane podpore študentom – ter spodbuja univerze k hibridnemu učenju in fleksibilnim učnim potem (več info). Najprej poglejmo, kako se ta preobrazba kaže v učilnicah in na univerzah, kjer nastajajo temelji za prihodnje znanje in odgovorno rabo UI.
Šole prihodnosti: od igre do varne uporabe umetne inteligence
Minecraft Education je predstavil Reed Smart: AI Detective, detektivsko pustolovščino, v kateri učenci razkrivajo zlorabe umetne inteligence, od deepfake posnetkov do lažnih izjav. V treh epizodah vadijo preverjanje virov in razločevanje resnice od manipulacije. Poleg zanimive zgodbe igra ponuja tudi interaktivne naloge, ki spodbujajo timsko delo in sklepanje na podlagi dokazov. Namenjena je osnovno- in srednješolcem ter vključuje gradiva za učitelje, ki jim pomagajo igro povezati z učnimi cilji in nadaljnjimi dejavnostmi v razredu. Igrifikacija tu ni le zabava, ampak orodje za razvoj kritičnega mišljenja – toda vprašanje ostaja, ali bodo učitelji znali takšno igro vgraditi v učni proces tako, da bo presegla enkratno izkušnjo (več info).
Evropske šole medtem stopajo korak dlje. Projekt AI Classroom, ki sta ga razvila Acer in Intel, je bil sprožen v 50 pionirskih šolah v osmih evropskih državah. Namen je učiteljem olajšati načrtovanje učnih gradiv, ustvarjanje vsebin ter uporabo orodij umetne inteligence pri pouku (več info). Acer na svoji izobraževalni spletni strani opisuje AI Classroom kot iniciativo, ki šole opremlja z digitalnimi orodji za sodelovanje v učilnici prihodnosti. Pilotni projekt vključuje usposabljanja za uporabo orodij UI in primere dobre prakse. Učiteljem in učencem omogoča hitrejšo pripravo gradiv, bolj personalizirane učne poti in več ustvarjalnega sodelovanja. Acer in Intel poudarjata, da bo projekt po preizkusni fazi razširjen na širši krog šol, ko bodo potrjeni standardi varne rabe.
V Avstraliji pa bodo oktobra javne šole v Novem Južnem Walesu dobile varnega učiteljskega pomočnika NSWEduChat, ki z vgrajenimi filtri in učiteljskim nadzorom nudi razlage učnih vsebin in vodenje pri projektih. Aplikacijo je razvilo ministrstvo za izobraževanje Novega Južnega Walesa. Najprej so jo preizkusili v 16 šolah, nato razširili na 50. Od 14. oktobra 2025 bo dostopna vsem učencem od 5. do 12. razreda. Poleg učenja z vodeno pomočjo bo omogočala pripravo projektov, učitelji pa bodo lahko sproti spremljali in prilagajali gradiva. Sistem »student mode« ne daje neposrednih rešitev, ampak vodi učenca z vprašanji; vsi podatki ostanejo znotraj NSW, vgrajeni pa so tudi filtri, nadzor in merila skladnosti (več info).
Nova spodbuda za raziskovanje prihaja tudi z univerzitetnih knjižnic: Ohio University je za celotno univerzo vpeljala dostop do orodja Consensus, ki s pomočjo umetne inteligence pomaga raziskovalcem hitro pregledati več kot 200 milijonov znanstvenih člankov in poiskati ključne ugotovitve. Orodje omogoča, da so odgovori podprti z dejanskimi, citiranimi viri, kar pospešuje iskanje literature in povečuje zanesljivost raziskav. Uporabniki poročajo, da jim sistem občutno skrajša čas iskanja in omogoča enostavnejše vključevanje ugotovitev v akademske projekte, kar lahko spremeni način priprave raziskovalnih del (več info).
Skupaj te pobude kažejo, da UI vstopa v šolski prostor kot orodje za ustvarjanje, sodelovanje in varno digitalno učenje.
Slovenija gradi domači ekosistem
Slovenija vstopa v novo obdobje razvoja umetne inteligence. Z ustanovitvijo Zavoda UI-D dobiva stičišče, ki povezuje akademski svet, podjetja in javne institucije ter spodbuja odgovorno, trajnostno in vključujočo rabo UI. Novi zavod nudi podporo pri raziskavah, uvajanju inovativnih rešitev in iskanju mednarodnih partnerstev ter s tem krepi povezovanje znanosti in gospodarstva (več info).
Na srečanju EU CIO v Københavnu, ki so se ga udeležili tudi predstavniki Ministrstva za digitalno preobrazbo in Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in inovacije (več info), so obenem pregledali dosežke in izzive Nacionalnega programa za razvoj in uporabo UI do leta 2030. Med ključnimi temami so regulativni peskovniki, projekti v zdravstvu in industriji ter potreba po tesnejšem sodelovanju med resorji.
Slovenija tako s konkretnimi koraki utrjuje svoj položaj na zemljevidu evropskega razvoja umetne inteligence.
Varnost, etika in družbeni premislek
Medtem ko se šolska in univerzitetna praksa digitalizirata, se krepi tudi razprava o varnosti in nadzoru nad naprednimi modeli. DeepMind je na svojem uradnem blogu Strengthening our Frontier Safety Framework pojasnil, da nova, tretja različica varnostnega okvira opisuje, kako lahko zelo napredni sistemi umetne inteligence v redkih primerih poskušajo preprečiti izklop ali vplivati na uporabnike. S tem so prvič uradno priznali, da so takšna tveganja resna in zahtevajo posebne varovalke. Namen okvira je, da bi se razvijalci vnaprej pripravili na morebitne zlorabe in bolje nadzorovali delovanje naprednih UI-sistemov (več info).
Prav tako je Google po burni razpravi začasno ustavil nov gumb v Chromu z imenom Homework Help, ki je z uporabo storitve Google Lens prepoznal vprašanja na zaslonu in s pomočjo UI predlagal odgovore. Učitelji in fakultete so opozorili, da bi funkcija lahko spodbujala prepisovanje in zmanjšala potrebo po samostojnem razmišljanju, zato je bil gumb umaknjen, dokler Google ne pripravi varnejše različice (več info).
Skupaj te razprave potrjujejo, da bo prihodnost UI močno odvisna od vprašanj odgovornosti, varnosti in premišljene uporabe v družbi.
Zaključek
Zadnja dva tedna dokazujeta, da UI ni več zgolj tehnološki eksperiment, ampak postaja družbena infrastruktura. V šolah, na univerzah, v državnih strategijah in podjetjih se uveljavlja kot orodje za ustvarjanje in refleksijo, a le, če ga spremljajo jasna pravila, varnostni mehanizmi in kritična raba.
Avtorice: Eva Kern Nanut, Eva Škraba, Sanja Jedrinović Čufer, Mateja Bevčič, Center UL za uporabo IKT v pedagoškem procesu