Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju 2024-2027 – PUŠ v delovno okolje
Univerza v Ljubljani se je prijavila na Javni razpis: Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju 2024–2027 (PUŠ v delovno okolje 2024–2027), na katerem je bila uspešno izbrana na prvem odpiranju Javnega razpisa s 47 projekti z nazivom operacije "Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju 2024-2027 – PUŠ v delovno okolje".
Datum začetka
Rok za izvedbo
Status projekta
V teku
Vsebinske oznake
ESS – Evropski strukturni in investicijski skladi 2021–2027
Financiranje
Projekt sofinancira Republika Slovenija Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije ter Evropskega socialnega sklada plus (ESS+).
Višina odobrenih sredstev je 1.068.600,00 EUR.
Namen
Namen javnega razpisa je pridobivanje praktičnih izkušenj, znanj in kompetenc študentov v delovnem okolju v času študija, spodbujanje krepitve sodelovanja in povezovanja ter prenosa znanja med visokošolskim sistemom in med delovnim okoljem (gospodarstvo ter negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem in regionalnem okolju).
Na ta način se bo mladim omogočalo razvoj znanj in spretnosti pri uresničevanju idej, razvoj podjetnosti, inovativnosti, kreativnega in kritičnega razmišljanja, ustvarjalnosti ipd. za večjo zaposljivost in lažji prehod v delovno okolje po zaključku študija. Z javnim razpisom se naslavlja tudi druge izzive visokega šolstva kot npr. sistemsko uvajanje prenosa znanja med visokošolskimi zavodi in delovnim okoljem, večja fleksibilnost in prilagajanje študijskih programov potrebam trga dela ter vzpostavitev dolgoročnega sodelovanja med visokošolskimi zavodi in delovnim okoljem. Z operacijo se omogoča prispevek k vzpostavitvi institucionalnega okvirja za zagotavljanje odprtega in inovativnega visokošolskega prostora. Cilj javnega razpisa je vključitev študentov v projektne aktivnosti in pridobitev splošnih in poklicno specifičnih kompetenc za lažji prehod na trg dela.
Projekt naslavlja tudi druge izzive visokega šolstva, kot so sistemsko uvajanje prenosa znanja med visokošolskimi zavodi in delovnim okoljem, večja fleksibilnost in prilagajanje študijskih programov potrebam trga dela ter vzpostavitev dolgoročnega sodelovanja visokošolskih zavodov z delovnim okoljem. Na ta način projekt prispeva k vzpostavitvi institucionalnega okvirja za zagotavljanje odprtega in inovativnega visokošolskega prostora.
Projekt naslavlja tudi ključna prednostna področja slovenske strategije pametne specializacije (S5).
Povezava na spletni portal https://evropskasredstva.si
Kontakt
Projekti
Mladizem, starizem in medgeneracijsko povezovanje na poti do dela
UL FDV
Projekt naslavlja problem starostne diskriminacije oziroma starizma na obeh straneh starostnega spektra. Starostna diskriminacija se izraža v obliki prepričanja, da so stari ali mladi ljudje manj sposobni, manj produktivni ali manj pomembni kot ljudje v srednjih letih. Cilj projekta je bil izboljšati ozaveščenost mladih in starih ljudi o problematiki starostne diskriminacije ter razvoj smernic za zmanjšanje starizma in mladizma na delovnem mestu in v družbi.
Na projektu so sodelovali študenti_ke različnih disciplin, ki so v interdisciplinernam okolju razvijali kompetence na področju kvalitativnega raziskovanja, komuniciranja z javnostmi ter diseminacijo znanstvenih ugotovitev. V sklopu projekta so organizirali delavnice in fokusne skupine, okroglo mizo, pripravili e-zloženke, ter raziskovalno poročilo.
S projektom so poskušali ustvariti bolj vključujočo družbo, kjer starost ne bo ovira, temveč priložnost za sodelovanje in učenje med generacijami. S problemskim učenjem so sodelujoči ugotavljali, kakšen odnos imajo mladi ljudje do starih ljudi in kako vidijo odnos starih ljudi do mladih ljudi. Med seboj so primerjali izkušnje starostne diskriminacije mladih ljudi in predlagali rešitve, ki mladih ljudi ne bi le opolnomočile za boj proti mladizmu, temveč tudi okrepile medgeneracijsko povezanost in strpnost.
Pedagoška mentorica na projektu je prof. dr. Alenka Švab (FDV UL), delovni mentor pa dr. Otto Gerdina (OPRO, zavod za aplikativne študije).
Sodobni multidisciplinarni pristop za izboljšanje opolnomočenosti različnih skupin prebivalstva o vplivu prehrane na zdravje na primeru bolnikov z osteoporozo z vključevanjem obmejnih problemskih območij
UL FFA
Projekt se je osredotočil na osteoporozo, kronično bolezen kosti, z namenom ugotoviti stanje v Slovenskem prostoru in povečati ozaveščenost o preventivi. Interdisciplinarna ekipa je povezala študentke farmacije in družboslovne smeri Univerze v Ljubljani ter Fakultete za zdravstvene vede Univerze na Primorskem.
Študentke so pod mentorstvom doc. dr. Eve Tavčar, asist. dr. Marka Vidaka in delovne mentorice Marijane Sterkuš iz Koroškega društva za osteoporozo izvedle celovit raziskovalni cikel. Ta je vključeval pregled strokovne literature ter izvedbo intervjujev z bolniki, zdravniki, medicinskimi sestrami, farmacevti, dietetiki in fizioterapevti. Na podlagi ugotovitev so pripravile konkretna in uporabna izobraževalna gradiva: poljudno monografijo, praktično brošuro ter spletno stran z nasveti o prehrani, gibanju in preventivi.
Projekt je študentkam omogočil pridobitev praktičnih izkušenj skozi celoten raziskovalni cikel in okrepil sodelovanje med visokošolskim sistemom in neprofitnim sektorjem. Z razvitimi gradivi projekt predstavlja trajno vrednost za izobraževanje in opolnomočenje bolnikov ter širše javnosti.
Inovativni in trajnostni pristopi v kozmetologiji (2024/2025)
UL FFA
V okviru projekta »Inovativni in trajnostni pristopi v kozmetologiji (2024/2025)«, smo na UL Fakulteti za farmacijo, v sodelovanju z družinskim podjetjem Olium d.o.o. in skupino sedmih študentov, proučevali pomen oljčnega olja in ekstrakta oljčnih listov v farmaciji in kozmetologiji. V ospredje projekta so bile postavljene aktivnosti študentov, ki so pod vodstvom pedagoških mentorjev in delovnih mentorjev iz gospodarstva ter strokovnega osebja, sledili načelu trajnosti in krožnemu gospodarstvu ter v luči obojega razvili kozmetični izdelek (kremo) z ekstraktom oljčnih listov. Poleg praktičnega dela v podjetju Olium d.o.o., so študenti projekt PUŠ in izdelano kremo predstavili širši javnosti v okviru dogodka UL Promocija znanosti. Za namen slednjega so izdelali tudi promocijsko gradivo. Med izvajanjem projekta, smo pedagoški mentorji posredno, preko usmerjanja in sodelovanja, študentom predstavili pedagoški poklic s področja naravoslovja, sodelujoči partnerji iz gospodarstva pa so jih opolnomočili s kompetencami podjetništva. Vsi sodelujoči ocenjujemo, da projekt PUŠ predstavlja zelo pomembno platformo za krepitev kompetenc študentov, nadgradnjo pedagoških vsebin in vzpostavljanje novih povezav med akademskim okoljem in gospodarstvom, pri čemer vse našteto nedvomno predstavlja širšo družbeno dobrobit.
Kulturna dediščina za trajnostni turizem: večgeneracijsko učenje
UL FF
Vključujoča tematska pot Odkrivaj Vipavo skozi čas, kulturo in naravo
Študentski projekt Kulturna dediščina za trajnostni turizem: večgeneracijsko učenje je potekal v sodelovanju študentov in mentorjev Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, Fakultete za turistične študije Turistice Univerze na Primorskem, Modre fakultete Univerze v Ljubljani, Večgeneracijskega centra Goriške, ki deluje pri Ljudski univerzi Ajdovščina, ter lokalnih vinarjev in turističnih organizacij Zgornje Vipavske doline. Z metodo oblikovalskega razmišljanja (design thinking method) so študenti ustvarili novo turistično ponudbo, to je tematsko pot, ki je namenjena različnim generacijam. Poimenovali so jo Odkrivaj Vipavo skozi čas, kulturo in naravo.
Pri razvoju so upoštevali načela dostopnega in regenerativnega turizma, lokalno kulturno dediščino in značilnosti učenja v javnem odprtem prostoru ter učenja med hojo. Posebnost tematske poti je potek, ki je vključujoč za ljudi z gibalno oviranostjo. V nadaljevanju naj bi pripravili naloge tako, da bi bile vključujoče tudi za ljudi z drugimi oviranostmi. Pri analizi potreb so namreč študenti ugotovili, da v Sloveniji še ni razvitih vključujočih tematskih poti, medtem ko jih v tujini že poznajo. Pri razvoju mikroinovacije so sodelovale študentke Modre fakultete, upokojene strokovnjakinje za posamezna področja (izobraževanje, glasba, turizem). Medgeneracijska projektna skupina je s prepletom izkušenj in znanja ter s približevanjem lokalnemu okolju pripravila 1,5 km dolgo tematsko pot, ki ima šest postaj z nalogami, ki spodbujajo spoznavanje lokalne zgodovine, kulture in naravnega okolja. Naloge so pripravljene po pravilih igrifikacije izobraževalnega gradiva, da bi bile čim bolj privlačne za obiskovalce. Napotki, navodila in naloge so na voljo prek aplikacije Actionbound.
Prvi odzivi so bili pohvalni:
»To je prava pot za družino. Najprej se sprehodimo, se ob nalogah zabavamo, potem gremo še na družinsko kosilo.«
»Peljala sem svojo mamo, ki je v domu za starejše.[1] Zelo se je imela fajn, ko sva reševali naloge. Dobro ste to naredili.«
»Šla sva z vnukom. Nisem pričakovala, da se bova tako dobro imela.«
[1] V Vipavi je tudi dom za starejše občane, zato smo upoštevali, da mora biti pot primerna za vozičke.
Dediščina na meji
UL FF
PUŠ projekt Dediščina na meji je potekal med marcem in julijem 2025. V projektu so sodelovalni študenti in študentske iz različnih smeri, arheologija, etnologija in kulturna antropologija, geografija in fotografija. Osnovno izhodišče je predstavljal vojaško-etnološki muzej Lukčeva hiša na Kambreškem. S pomočjo pedagoških in delovnih mentorjev smo spoznavali dedščino obmejnega prostora, dokumentirali in zbirali nove podatke ter pripravili zgodbe, ki so tematsko pokrivale življenje v teh krajih skozi čas, od vojn do vsakodnevnih opravil. Rezultate projekta smo predstavili na dogodku v Kanalu ob Soči.
Opredelitev prostorskih potencialov Goriške razvojne regije za razvoj odgovornega turizma prihodnosti
UL FF
Študenti štirih študijskih smeri – Geografija 1. stopnja in Geografija 2. stopnja (Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani), Prostorsko načrtovanje 2. stopnja (Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani) ter Sodobne turistične prakse (Fakulteta za turizem Univerze v Mariboru) so s študentskim projektom Opredelitev prostorskih potencialov Goriške razvojne regije za razvoj odgovornega turizma prihodnosti strokovno podprli delo razvojne agencije ICRA d.o.o. iz Idrije na področju razvoja turizma in izdelave regionalnega prostorskega plana za Goriško regijo. Cilj študentskega projekta je bil prikazati prostorske potenciale za razvoj odgovornega turizma prihodnosti v Goriški regiji. Študenti so s pomočjo štirih pedagoških mentorjev (dr. Mojca Foški, dr. Simon Kušar, Jasna Sitar, dr. Maja Turnšek) in dveh delovnih mentoric (Diana Golob Mrak, mag. Jožica Lazar,) pripravili analizo stanja na področju razvoja turizma v Goriški regiji, izvedli delavnice s študenti in deležniki v regiji ter pripravili končno poročilo s prostorskimi izhodišči in usmeritvami za razvoj odgovornega turizma v Goriški regiji. Študentski projekt je dopolnil redno pedagoško in raziskovalno delo na Oddelku za geografijo ter povečujejo prepoznavnost študentov geografije in prostorskega načrtovanja na širšem strokovnem področju turizma in regionalnega planiranja.
Podnaslavljanje filmov kot interdisciplinarni proces
UL FF
Med 1. marcem in 30. junijem 2025 je potekal projekt Podnaslavljanje filmov kot interdisciplinarni proces, v katerem so sodelovali študentje Filozofske fakultete UL, Akademije za gledališče, radio, film in televizijo UL ter Fakultete za računalništvo in informatiko UL. Pod vodstvom pedagoških mentorjev doc. dr. Jane Šnytove, doc. dr. Boštjana Slivnika in doc. Andreja Nagodeta ter delovne mentorice Anje Naglič iz Slovenske kinoteke ter somentoric doc. dr. Lidije Rezoničnik in doc. dr. Špele Sevšek Šramel so udeleženci raziskovali podnaslavljanje kot preplet jezikovnega, umetniškega in tehničnega znanja.
Študentje so podnaslovili češke, poljske in slovaške filme ter se usposabljali za delo z digitalnimi orodji za podnaslavljanje in strojno prevajanje. Med osrednjimi aktivnostmi je bilo predavanje prof. dr. Marka Bajca na temo avtomatskega zapisovanja govora, ki ga je organiziral doc. dr. Boštjan Slivnik. V sodelovanju z MKL Slovansko knjižnico so organizirali tudi projekcijo slovaškega dokumentarnega filma Žalostni jeziki režiserke Anne Gruskove s slovenskimi podnapisi, ki so jih pripravile udeleženke projekta.
Vrhunec projekta je predstavljala strokovna ekskurzija v Piran in Portorož, kjer so udeleženci raziskovali življenje in filmsko ustvarjanje slovensko-češkega režiserja Františka Čápa, obiskali Mestno knjižnico Piran, Občino Piran ter snemali promocijski video na prizoriščih iz njegovih filmov. Kratki film bo javnosti premierno predstavljen septembra v Slovenski kinoteki ob retrospektivi Čápovih del.
Projekt, ki ga sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada plus (ESS+), je študentom omogočil dragocen vpogled v praktično delo, pridobivanje praktičnih izkušenj in interdisciplinarno sodelovanje.
Mednarodna trgovina s kavo: politični in družbeni vidiki
UL FDV
Projekt »Mednarodna trgovina s kavo: politični in družbeni vidiki«, ki ga je Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani izvedla v sodelovanju z Zadrugo BUNA, je potekal v okviru programa Problemsko učenje študentov v delovnem okolju (PUŠ).
V projektu so študentke in študenti različnih družboslovnih smeri raziskovali globalno verigo vrednosti kave ter primerjali konvencionalne, pravično trgovinske in zadružne modele delovanja. Na konkretnih primerih so analizirali politične, gospodarske in družbene vplive pravične trgovine ter pomen nove evropske zakonodaje, ki podjetjem nalaga odgovornost za trajnostno in etično delovanje. Skozi terensko delo v Zadrugi BUNA, v kavarni Café Čokl in pražarni kave so spoznali praktične vidike zadružništva, certificiranja in trajnostnih praks.
Rezultate raziskovanja so strnili v javno politične izročke (policy briefs), priporočila za podjetja in zakonodajalce ter plakat za ozaveščanje potrošnikov. Projekt je prispeval k razvoju kompetenc študentov na področju analize javnih politik, trajnostnega razvoja in zagovorništva ter okrepil sodelovanje med akademskim okoljem in socialnim gospodarstvom. Rezultati bodo uporabljeni pri nadaljnjem pedagoškem delu in zagovorniških aktivnostih Zadruge BUNA.
Bioremediacija težkih kovin in mikroplastike z uporabo medicinskih gliv (BRTKMP-UMG)
UL FKKT
Na Fakulteti za kemijo in kemijsko tehnologijo Univerze v Ljubljani je v sodelovanju s podjetjem MycoMedica d.o.o. od decembra 2024 do maja 2025 potekal projekt PUŠ z naslovom »Bioremediacija težkih kovin in mikroplastike z uporabo medicinskih gliv«, kjer je sodelovalo 8 diplomskih in magistrskih študentov pod mentorstvom direktorja in ustanovitelja podjetja doc. dr. Andreja Gregorija in pedagoškega mentorja doc. dr. Gregorja Marolta.
Industrijsko-interdisciplinarna raziskava na področju bioremediacije težkih kovin in mikroplastike z uporabo biomase medicinskih gliv Ganoderma lucidum and Trametes versicolor je vključevala:
- Študijo adsorpcije težkih kovin (Cd, Mn, Zn, Cr, Ni, Co) iz odpadnih voda
- Modifikacijo in funkcionalizacijo sitotiskanih elektrod za detekcijo nanoplastike
- Adsorpcijo nanoplastike polistirena is odpadnih voda
Rezultati raziskave kažejo izjemen potencial za uporabo glivne biomase in razvoj aplikacij na področju bioremediaciji težkih kovin in nanoplastike. Projekt tako prispeva k trajnostnemu reševanju problema odpadnih voda za čistejše in varnejše okolje.
Več informacij na voljo na povezavah na socialnih omrežjih in spletnih straneh:
Uporaba najsodobnejših metod sledenja mikroorganizmov v umetniškem raziskovanju živih sistemov
UL BF
Projekt z delovnim akronimom Mikrobum je združeval študente Biotehniške fakultete, Akademije za likovno umetnost in oblikovanje, Fakultete za arhitekturo ter Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani. V okviru projekta so študenti povezovali znanstvene in umetniške pristope za raziskovanje vezi med človekom in mikrobi.
Vodja projekta, viš. znan. sod. dr. Anna Dragoš z Biotehniške fakultete, se je povezala z umetniki iz Zavoda Kersnikova. Umetniški vodja Jurij Krpan je svoje izkušnje prispeval kot glavni delovni mentor. K sodelovanju sta bili povabljeni tudi izr. prof. Natalija Majsova s Fakultete za družbene vede, ki je prispevala znanja s področja kulturologije in futurologije ter vodila projektne delavnice, ter doc. dr. Polonca Štefanič z Biotehniške fakultete, ki je sodelovala kot mentorica pri razvoju idej in zasnovi laboratorijskih poskusov.
Projekt je združil znanost in umetnost v pripoved o mikrobih, ki naseljujejo človeško telo. Študenti so izdelali skulpturo iz različnih trdnih gojišč in bakterijskih vrst, s katero so ponazorili raznolikost nevidnih mikrobnih skupnosti v človeškem telesu. Izvedli so tudi poskus, v katerem so bakterije v ključni fazi rasti izpostavili zvoku srčnega utripa. Njihov odziv je odprl vprašanja o vplivu mehanskih signalov na mikrobe. Delo v interdisciplinarni skupini ter nestandardno povezovanje strok je bilo tako za mentorje kot študente zanimiva in poučna izkušnja ter prvi korak k nadaljnjemu sodelovanju, ki odpira nove smeri za prihodnje projekte in zaposlitvene priložnosti študentov.
Oživitev pridelave gorenjskega nageljna
UL BF
Vračanje vsem znanega gorenjskega nageljna
V začetku poletja 2025 smo uspešno zaključili projekt 'Oživitev pridelave gorenjskega nageljna', ki je potekal med februarjem in junijem 2025. Projekt je potekal s tesnim sodelovanjem vrtnarije Picount iz vasi Mošnje na Gorenjskem.
Glavni cilj projekta je bil čiščenje obstoječega razmnoževalnega materiala gorenjskega nageljna virusov z namenom pridobiti zdrav razmnoževalni material, ki bo služil razmnoževanju zdravih rastlin. Gorenjski nagelj je klon (različica) vrtnega nageljna, ki je v Sloveniji znan že vsaj iz 19. stoletja, obstaja pa možnost, da je bil razširjen na območju Slovenije že tudi prej. V preteklosti je postal pravi zaščitni znak in kulturni simbol, ne samo Gorenjske, temveč kar celotne Slovenije. Z leti nenehnega vegetativnega razmnoževanja tega nageljna, se je izhodiščni matični material postaral (izrodil), razširile pa so se tudi različne virusne okužbe.
Ključni dosežki projekta
Projekt je prinesel številne pomembne rezultate za prakso in širšo javnost:
- Pridobitev zdravega razmnoževalnega materiala: v okviru projekta smo uspeli dva klona gorenjskega nageljna očistiti glavnih virusov in sedaj nekaj zdravih rastlin vsakega klona hranimo v obliki tkivnih kultur. Te rastline bodo predstavljale osnovo za razmnoževanje zdravega matičnega materiala gorenjskega nageljna v prihodnje.
- Dragocena izkušnja za študente: študentke in študenti, vključeni v projekt so v okviru projekta praktično izvajali izolacijo DNA, RNA, PCR reakcijo. Izvajali so agarozno in kapilarno elektroforezo ter različne tehnike tkivnih kultur. To so vse osnovne biotehnološke metode, s katerimi se sicer srečujejo že v času študija, a v okviru tega projekta so te tehnike lahko utrdili in povezali z dejanskim praktičnim problemom. Študentke in študenti so v okviru projekta razmnoževali rastline gorenjskega nageljna tudi klasično z zelenimi potaknjenci ter so se srečali tudi s tehnologijo gojenja sadik pri nageljnu.
- Povezovanje s prakso: projekt je nudil odlično priložnost za povezovanje s prakso, konkretno z vrtnarijami. Tekom izvajanja projekta smo se povezali z različnimi vrtnarijami, ki še hranijo posamezne klone gorenjskega nageljna in te različne klone smo s pomočjo teh vrtnarij tudi zbrali. Povezali smo se tudi z vrtnarijo Picount, ki je bila tudi partnerica v projektu in s katero bomo v prihodnje intenzivno sodelovali predvsem v fazi razmnoževanja in gojenja zdravih sadik gorenjskega nageljna v večjem številu.
Pogled v prihodnost
Izhodiščni, zdrav (očiščen) razmnoževalni material gorenjskega nageljna, ki smo ga pridobili v okviru projekta bo služil kot osnova za pripravo zdravih matičnih rastlin. S pomočjo teh bomo razmnožili zdrave sadike gorenjskega nageljna, ki se bodo preizkušale glede rasti in razvoja ter seveda cvetenja. V primeru pozitivnih rezultatov se bodo sadike gorenjskega nageljna, očiščene glavnih virusov, lahko pričele razmnoževati v večjem številu in bodo seveda na ta način na voljo tudi širši javnosti.
NUTRI-DATA-KOMP: Sodobna referenčna baza o sestavi živil in kompetentni mladi kadri za trajnostni razvoj in zdrave prehranske odločitve
UL BF
Povezovanje znanja za boljše prehranske odločitve
Na Biotehniški fakulteti smo ponosni na uspešen zaključek projekta »NUTRI-DATA-KOMP: Sodobna referenčna baza o sestavi živil in kompetentni mladi kadri za trajnostni razvoj in zdrave prehranske odločitve«. Projekt, ki je potekal med januarjem in junijem 2025 v sodelovanju z Institutom »Jožef Stefan« (IJS), je odličen primer, kako lahko z združenimi močmi akademskega znanja in praktičnih potreb rešujemo realne izzive.
Glavni cilj projekta je bil posodobitev in izboljšanje kakovosti nacionalne referenčne baze o sestavi živil, ki je del ključnega orodja NutriBase. To orodje je nepogrešljivo za načrtovanje prehrane v institucijah, kot so vrtci, šole, domovi za starejše, ter v kliničnem okolju. Praktično je za načrtovanje prehrane posameznikov in pomemben vir podatkov za raziskovalce.
Interdisciplinarna ekipa za konkreten izziv
Jedro projekta je predstavljala interdisciplinarna skupina osmih študentov z:
· Biotehniške fakultete (UL BF): smeri Prehrana (MSc), Živilstvo (MSc), Živilstvo in prehrana (BSc) ter Agronomija in hortikultura (VSŠ).
· Fakultete za računalništvo in informatiko (UL FRI): smer Računalništvo in informatika (MSc).
Pod skrbnim mentorstvom pedagoških mentorjev z obeh fakultet in strokovnjakov z Instituta »Jožef Stefan« so študenti aktivno prispevali k razvoju in izboljšanju baze podatkov.
Ključni rezultati in dosežki
Projekt je prinesel oprijemljive rezultate za vse vključene partnerje in širšo javnost:
· Izboljšano orodje NutriBase: Podatkovna baza je zdaj kakovostnejša, zanesljivejša in prijaznejša do uporabnikov. Študenti so razvili in implementirali nov modul "Statistika", ki omogoča napredno statistično obdelavo in vizualizacijo podatkov, kar bistveno povečuje uporabnost orodja.
· Neprecenljive izkušnje za študente: Študenti so si pridobili praktične, poklicno-specifične kompetence – od načrtovanja in implementacije programskih rešitev do dela z realnimi bazami podatkov. Okrepili so svoje digitalne veščine in izkusili celoten cikel projektnega dela.
· Krepitev znanja za družbo: Kakovostnejši podatki omogočajo zanesljivejše načrtovanje prehrane in natančnejše raziskave. To neposredno prispeva k optimalnejši in varnejši prehrani, zlasti za ranljive skupine, kot so bolniki, starejši in osebe s posebnimi prehranskimi potrebami.
Pogled v prihodnost
Projekt je odprl vrata za nadaljnje sodelovanje. Potreba po sistemskem vzdrževanju in nadgradnji baze referenčnih živil je postala očitna, zato si bomo s partnerji prizadevali za zagotovitev dolgoročnega financiranja. Sodelovanje z Institutom »Jožef Stefan« se bo nadaljevalo v obliki novih raziskovalnih tem, zaključnih nalog študentov in gostujočih predavanj strokovnjakov iz prakse.
Objava na IG Biotehniške fakultete UL (bf.ul)
Objava na IG Oddelka za živilstvo Biotehniške fakultete UL (zivilstvo.prehrana.bf)
Objava novice o zaključku projekta na spletni strani BF UL
Management starejših zaposlenih v delovnem okolju
UL FSD
Staranje prebivalstva in staranje delovne sile lahko razumemo kot globalni pojav, ki se dogaja hitreje kot kadarkoli prej in predstavlja vse večji izziv za sodobne organizacije in gospodarstva. Staranje bo predvidoma vplivalo na vsak nacionalni kontekst, sodobne organizacije in na celotno gospodarstvo. Sodobne organizacije že iščejo načine, kako izkoristiti prednosti starostne raznolikosti svojih zaposlenih. Pri tem velja izpostaviti prakse managementa starosti s posebnim poudarkom na multidisciplinarnem pristopu k področju, ki vključuje definiranje starosti prijaznega delovnega okolja, fleksibilne oblike zaposlitve za starejše, pomen in vrednost medgeneracijske izmenjave ter prenosa znanja, vpogled v medgeneracijsko vodenje na delovnem mestu danes in v prihodnosti ter telesno vadbo starejših zaposlenih. Z integriranim pristopom k managementu starosti so sodobne organizacije bolje opremljene, da lahko njihovi starejši zaposleni še vedno izkoristijo svoje prednosti, izkušnje, kompetence, veščine in znanje za uspešno delovanje v organizaciji ter pri tem ostanejo v dobrem fizičnem in psihičnem stanju, kar ima lahko pozitiven vpliv tudi na družbeni ravni. Pomemben del pri managementu starosti v organizacijah predstavljajo tudi programi krepitve zdravja in načrtovanja lastne starosti in aktivnosti v času po upokojitvi. Projekt okrepi z multidisciplinarnim pristopom tako vodje kadrovskih procesov, zaposlene, kot tudi vodje prihodnosti, ki še nimajo delovnih izkušenj, vendar se zavedajo pomena managementa starejših zaposlenih v organizaciji ter medgeneracijskega sodelovanja za učinkovitost organizacije. Z uporabo koncepta aktivnega in zdravega staranja že na delovnem mestu lahko pozitivno vplivamo na le na posameznika – njegovo psihično in fizično zdravje, temveč lahko tudi povezujemo zaposlene med seboj in ustvarjamo pozitivno medgeneracijsko organizacijsko kulturo s pomočjo organizacijskih ukrepov, organizacijske klime in umetne inteligence.
V projektu smo multidisciplinarno pristopili k analizi dobrih kadrovskih praks doma in v tujini pri managementu starejših zaposlenih v delovnem okolju. Na podlagi analize praks smo izdelali v sodelovanju z delovnim partnerjem in delovno organizacijo priročnik na temo Managementa starejših zaposlenih v delovnem okolju, katerega namen je ozaveščati o pomenu področja pa tudi spodbuditi lastno skrb za zdravo in aktivno staranje ter organizacijske ukrepe na področju managementa starejših zaposlenih, ki prispevajo k ustreznemu delovnemu okolju. Študenti so s sodelovanjem v projektu lahko pridobili izkušnje iz delovnega okolja že v času študija, s projektom krepimo prenos znanja med različnimi deležniki – med fakultetama in delovno mentorico in z različnih področij ter prenos znanja med visokošolskim in delovnim okoljem.
Razvoj novih kadrovskih praks za krepitev zdravja zaposlenih
UL FDV
Na Fakulteti za družbene vede se je februarja 2025 začel projekt »Razvoj novih kadrovskih praks za krepitev zdravja zaposlenih«, ki se izvaja v okviru operacije PUŠ v delovno okolje 2024–2027. Projekt naslavlja pomembno vprašanje ohranjanja telesne zmogljivosti v delovno aktivnem obdobju ter v kasnejših življenjskih obdobjih.
Delovno mesto predstavlja ključno okolje za ohranjanje zdravja zaposlenih, zato si projekt prizadeva za analizo obstoječih kadrovskih praks in njihovega vpliva na telesno zmogljivost delovno aktivnih posameznikov. Cilj je razviti inovativne kadrovske prakse, ki bodo s pomočjo interdisciplinarnega pristopa (povezovanje kadrovskega menedžmenta in kineziologije) prispevale k zdravju zaposlenih.
Projekt povezuje visokošolski instituciji – Fakulteto za družbene vede (FDV) in Fakulteto za šport (FŠ) – z gospodarstvom. V aktivnosti so vključeni študenti študijskih programov Kadrovskega menedžmenta (UL FDV) in Kineziologije (UL FŠ), ki bodo s pomočjo problemskega učenja v delovnem okolju razvijali konkretne rešitve za krepitev zdravja zaposlenih.
Cilji projekta so
- razvoj novih kadrovskih praks, usmerjenih v zdravje zaposlenih,
- izvedba problemskega učenja v realnem delovnem okolju,
- krepitev splošnih in strokovnih kompetenc študentov.
Projektna skupina:
- doc. dr. Helena Kovačič, pedagoška mentorica (UL FDV)
- prof. dr. Gregor Jurak, pedagoški mentor (UL FŠ)
- ga. Anja Majcen, delovna mentorica (MDM d.o.o.)
- Študentke in študenti UL FDV in UL FŠ:
- Nika Komljenović, Lea Babič, Jana Jovanoska, Anja Miletić (FDV)
- Tomaž Hudales, Tinkara Dolanc, Nana Mihelčič, Anja Klinc (FŠ)
Projekt združuje znanje, izkušnje in sveže ideje ter prispeva k dolgoročni viziji delovnega okolja kot prostora za zdrav razvoj posameznika.
Upravljanje komponent pametnega doma za prilagajanje porabe električne energije razmeram v omrežju
UL FE
Študentska ekipa je v sodelovanju s slovenskim podjetjem zasnovala sistem za upravljanje porabnikov v pametnem domu z namenom doseči najnižjo možno ceno elektrike, prevzete iz omrežja. Operaterji elektroenergetskega sistema z dinamičnimi cenami uravnavajo obremenitve in tako premaknejo porabo iz obdobij pomanjkanja v čas večje razpoložljivosti energije. Razviti sistem z genetskim algoritmom optimalno razporeja delovanje naprav in s tem minimizira stroške. Rezultat projekta je celovit sistem, ki pomembno prispeva k zelenemu prehodu. Projekt neposredno podpira prehod iz fosilnih goriv na brezogljične vire, zlasti na obnovljivo električno energijo, katere razpoložljivost je časovno spremenljiva.
Zelen prehod podjetij z uporabo digitalnih orodij, strojnega učenja in umetne inteligence
UL FE
Projekt, ki je potekal do aprila 2025, prispeva k Programu evropske kohezijske politike v obdobju 2021-2027 v Sloveniji (www.evropskasredstva.si) in se izvaja v okviru programa »Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju (PUŠ v delovno okolje 2024-2027)«. Zavzema se za izboljšanje kakovosti, vključenosti, učinkovitosti ter ustreznosti sistemov izobraževanja in usposabljanja za potrebe trga dela, vključno z vrednotenjem neformalnega in priložnostnega učenja, da bi podprli pridobivanje ključnih kompetenc na področju podjetniških in digitalnih veščin.
Cilj projekta je študentom omogočiti neposredno sodelovanje z gospodarstvom na področju digitalne preobrazbe, uporabe AI in zelenega prehoda podjetij. S pomočjo partnerjev iz gospodarstva bodo študenti vključeni v delovne procese, v okviru katerih bodo spoznavali vpeljavo in uporabo digitalnih orodij v poslovanje.
V multidisciplinarnem projektu, katerega prijavitelj je Univerza v Ljubljani in ki ga sofinancira Evropska unija, sodelujejo študenti iz dveh univerz in treh različnih fakultet: UL (Fakulteta za elektrotehniko) in UM (Filozofska fakulteta in Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko).
Uporaba baterij za prilagajanje rabe v distribucijskih omrežjih glede na parameter cene
UL FE
Interdisciplinarna ekipa študentov, pod mentorstvom pedagoškega mentorja iz UL FE in delovnega mentorja iz gospodarstva je zasnovala sistem za upravljanje porabe električne energije na podlagi nihanj cen na trgu. Z uporabo algoritmov umetne inteligence, ki optimizirajo rabo baterijskih hranilnikov, sistem omogoča shranjevanje energije ob nizkih cenah in porabo ob višjih – kar prispeva k zmanjšanju stroškov in razbremenitvi omrežja. Projekt naslavlja ključne izzive sodobnega elektroenergetskega sistema, kot so nepredvidljivost obnovljivih virov, obremenitve distribucijskih omrežij in povečana raba toplotnih črpalk ter električnih vozil. Z uvedbo naprednih modelov in algoritmov, ki upoštevajo tržne signale in tehnične omejitve omrežja, projekt prispeva k večji stabilnosti in učinkovitosti sistema.
Rezultat projekta za pametno upravljanje baterij je bil uspešno stestiran v pilotnem okolju. Projekt bo pomembno prispeval k zelenemu prehodu, saj omogoča večjo integracijo obnovljivih virov in zmanjšuje emisije CO₂. Interdisciplinarna študentska ekipa je v sodelovanju z industrijo pridobila dragocene izkušnje in kompetence, ključne za energetski prehod v nizkoogljično družbo.
Obveznost nefinančnega poročanja podjetij kot mehanizem za varstvo človekovih pravic v horizontalnih razmerjih
UL PF
Evropska unija (EU) je decembra 2022 sprejela Direktivo 2022/2464, ki pomembno spreminja in nadgrajuje prej obstoječa pravila glede obveznosti nefinančnega poročanja podjetij v povezavi s trajnostjo in varstvom človekovih pravic. Na podlagi omenjene Direktive je Evropska komisija v sredini 2023 izdala tudi Delegirano uredbo Komisije (EU) 2023/2772 z dne 31. julija 2023 o dopolnitvi Direktive 2013/34/EU Evropskega parlamenta in Sveta glede standardov poročanja o trajnostnosti, ki določbe prej omenjene Direktive dopolnjuje in natančneje opredeljuje. Omenjen pravni okvir bo v prihodnjih letih za marsikatero podjetje, ki deluje v Republiki Sloveniji, pomembno spremenil pravila in obseg obveznosti nefinančnega poročanja povezanega s trajnostjo delovanja, ekološkimi vplivi in vplivi na varstvo človekovih pravic. Projekt je obravnaval omenjen razvoj z uporabo pravnoznanstvene metodologije usmerjene v razvoj strokovno in praktično uporabnih spoznanj. Projektna skupina je s ciljem natančnejše opredelitve obveznosti podjetij izvedla podrobno analizo novih pravnih aktov ter pripravila priročnik za odvetniške pisarne in svetovalce, ki bodo svetovala podjetjem in izobraževala revizorje o obveznosti nefinančnega poročanja podjetij o trajnosti in človekovih pravicah ter vprašalnik, ki bo služil kot usmeritev podjetjem, ki so zavezana za pripravo nefinančnih poročil o trajnosti poslovanja in varstvu človekovih pravic.
Biotehnične inovacije ter čiščenje kontaminirane zemljine s težkimi kovinami in ustrezna predelava v kontekstu nizko ogljične družbe v luči politične ekologije
UL FDV
V okviru interdisciplinarnega študentskega projekta Biotehnične inovacije ter čiščenje kontaminirane zemljine s težkimi kovinami in ustrezna predelava v kontekstu nizkoogljične družbe v luči politične ekologije so študenti skupaj z mentorji razvijali trajnostne rešitve za sanacijo onesnaženih tal v Celjski kotlini.
Skupina 9 študentov in študentk različnih smeri Univerze v Ljubljani, vključno s Fakulteto za družbene vede in Biotehniško fakulteto, je pod mentorstvom profesorja dr. Andreja Lukšiča iz Fakultete za družbene vede in dr. Davorja Kržišnika iz Biotehniške fakultete ter delovnega mentorja Janeza Gorenška iz Inštituta za aplikativno mikologijo in biotehnologijo v sodelovanju z lokalnimi partnerji raziskovala uporabo gliv, rastlin in mikroorganizmov kot sonaravnih metod za odstranjevanje težkih kovin iz tal. Projekt je združeval znanja iz politične ekologije, biotehnologije in aplikativne mikologije ter poudarjal pomen krožnega gospodarstva in zelenega prehoda.
Namen projekta je bil opolnomočiti študente za prepoznavanje okoljskih problemov in razvijanje praktičnih rešitev z uporabo najnovejših biotehnoloških pristopov. Skozi interdisciplinarno sodelovanje med naravoslovnimi in družboslovnimi študenti ter lokalnim podjetjem smo želeli razviti trajnostne metode za čiščenje onesnaženih tal, hkrati pa krepiti veščine kritičnega razmišljanja in timskega dela.
Poleg interdisciplinarnega sodelovanja med naravoslovnimi in družboslovnimi študenti je bil glavni cilj prenos znanja med akademsko sfero in prakso – od teoretičnih spoznanj do njihove uporabe v lokalnih okoljih. Poseben poudarek je bil na implementaciji novih rešitev, kot sta utrjevanje brežin z glivnimi simbiozami in razvoj okolju prijaznih materialov. S tem smo želeli odpreti nove možnosti za trajnostni razvoj in krožno gospodarstvo.
Voda kot skupno dobro: upravljanje in konflikti
UL FDV
Skupina študentov z družboslovnih, naravoslovnih in tehničnih področij je pod mentorstvom izr. prof. dr. Andreja Lukšiča (FDV), doc. dr. Polone Petek (AGRFT) in izr. prof. dr. Barbare Čenčur Curk (NTF) ter z delovno mentorico dr. Polono Pengal z Inštituta za ihtiološke in ekološke raziskave (zavod REVIVO) analizirala kompleksna vprašanja in izzive pri upravljanju vodnih virov v Sloveniji.
Projekt je združeval pristope politične ekologije, družboslovne geografije in naravoslovnih znanosti ter poudarjal pomen participativnega upravljanja vodnih virov. Študentje z družboslovnih in naravoslovnih področij so skupaj z mentorji preučevali koncepte ekološke modernizacije in načine upravljanja voda ter z analizo konkretnih družbeno-vodnih območij v Sloveniji pridobili vpogled v delovanje različnih akterjev – od lokalnih skupnosti in gospodarskih subjektov do državnih institucij, strokovnjakov in okoljskih organizacij. S problemsko usmerjenim pristopom so razvijali interdisciplinarne veščine, nujne za razumevanje in reševanje konfliktnih situacij.
Poseben poudarek je bil namenjen razvoju komunikacijskih veščin in oblikovanju praktičnih rešitev za trajnostno upravljanje vodnih virov. Udeleženci so pripravili sintetične, interdisciplinarno utemeljene predloge za spremembe v upravljanju voda, ki upoštevajo ekološke omejitve in družbene potrebe. Rezultati prispevajo k senzibilizaciji odločevalcev in javnosti ter krepitvi trajnostnega razvoja, hkrati pa so študentom odprli nova poklicna vrata, fakultetam pa prinesli dragocene izkušnje za nadaljnjo transformacijo pedagoških procesov.
Prenova Zelene sheme slovenskega turizma: korak naprej k bolj trajnostnemu turizmu v Sloveniji
UL PF
Namen projekta »Prenova Zelene sheme slovenskega turizma: korak naprej k bolj trajnostnemu turizmu v Sloveniji« je bil nasloviti izzive, s katerimi se zaradi nove evropske zakonodaje o varstvu potrošnikov pred zelenim zavajanjem sooča Slovenska turistična organizacija (STO), cilj študije pa je bil pripraviti strokovne (pravne, ekonomske in turistično-poslovne) predloge za posodobitev Zelene sheme slovenskega turizma (znak »Slovenia Green«). Povezava do končne študije z rezultati projekta je na voljo tudi v bazi COBISS
V okviru projekta je bilo organizirano tudi zaključno srečanje, namenjeno razpravi o izzivih trajnostnega turizma, izmenjavi teoretičnih znanj in praktičnih izkušenj, ter predstavitvi rezultatov končne študije s konkretnimi predlogi za prenovo Zelene sheme slovenskega turizma. Več o projektu si lahko preberete na spletni strani Pravne fakultete in LinkedInu.
Bolnišnični radio - zvočna umetnost za pripravo otrok na operativni poseg
UL AGRFT
Kako otroku pomagati, da se v bolnišnici počuti bolj varno? Kako ustvariti prostor, kjer lahko namesto strahu, nemira in negotovosti, začutiš radovednost, igrivost in občutek, da nisi sam? Projekt Bolnišnični radio je nastal prav na podlagi teh vprašanj – kot odgovor na čustvene izzive, ki jih hospitalizacija prinaša otrokom in njihovim družinam.
Zvočna umetnost ima poseben dar – ustvariti zmore varen svet, v katerega otrok vstopi preko poslušanja, svet, v katerem lahko na varen in prijeten način sreča svoje strahove, se čudi, razvije hrepenenje… pa tudi pogum. Vsaka izmed ustvarjenih vsebin – naj bo to čuječna meditacija, radijska igra, zvočna knjiga, uganke ali pogovor z zdravnikom ali učiteljico v bolnišnici – prinaša svoje sporočilo in krepi povezanost, zaupanje, potrpežljivost in radovednost. Z vsem tem pa pomaga, da postane bolnišnično okolje bolj domače za otroke in starše, da postanejo obrazi osebja obrazi upanja in naklonjenosti, obrazi, ki prinašajo zdravje in pogum. Ko v bolnišnični sobi lahko v miru poslušaš pravljico, spoznavaš Strahca strašnega, ki ti razkaže svet dinozavrov, razrešuješ zvočno uganko ali stopaš s čredo slonov skozi čuječno meditacijo, bolnišnica ni več samo kraj, kamor nas je pripeljala bolezen, ampak čudežno kraljestvo, kjer se čisto vsi trudijo doseči isti cilj, vrniti otrokom zdravje.
Projekt ne bi bil mogoč brez predanih študentk in študentov različnih fakultet in njihovih mentorjev, ki so skupaj, s srčnostjo in znanjem soustvarili zanimive in učinkovite vsebine za umirjanje, razumevanje in pogovor o zahtevnih čustvenih stanjih, ki spremljajo proces hospitalizacije. Iskrena hvala vsem, ki ste verjeli v ta projekt – še posebej dr. Marku Pokornu in Manji Žugman za zaupanje, vizijo in podporo, da preko radijske umetnosti skupaj ustvarjamo dom za otroke in starše tudi v bolnišnici.
Želimo si, da bi zvočne vsebine dosegle čim več otrok in staršev – naj postanejo njihove zaveznice in pomočnice v trenutkih tesnobe, opora med čakanjem in most do pogovora o tem, kar boli. Poslušajmo skupaj!
Saška Rakef, Lia Katarina Kompan Erzar
AGRFT Po-d-kast so objavljeni naslednji posnetki:
Ko šolski zvonec zazvoni tudi v bolnišnici
Aplikativna umetnost za aktivno in zdravo staranje
UL AGRFT
Projekt Aplikativna umetnost za aktivno in zdravo staranje se je osredotočil na spodbujanje miselne aktivacije in kreativnosti starejših odraslih, predvsem v institucionalnem okolju (Dom upokojencev Vrhnika). Pedagoška mentorica prof. mag. Žanina Mirčevska in delovni mentorji iz različnih umetniških in socialnih organizacij so skupaj s študenti UL AGRFT, UL TEOF in UNG AG oblikovali celosten umetniško-raziskovalni proces. Izvedli so delavnico s starejšimi odraslimi, ki je temeljila na ekspresivnem pisanju ter se nadaljevala z ustnim izročilom in ustvarjalno refleksijo, s ciljem ohranjanja mentalne kondicije starejših.
Projekt je vključeval raziskavo o vplivu kreativnosti na osebe z demenco, ustvarjanje scenarijev, snemanje zvočnih prispevkov in izvedbo dokumentarnih ter igranih radijskih iger (*povezave spodaj). Udeleženci so prispevali lastne zgodbe in spomine, ki so postali temelj umetniških del. Ključni rezultati so pokazali pozitivne učinke vključevanja starejših v ustvarjalni proces: večja vključenost, čustvena odprtost in občutek smiselnosti. Projekt je prispeval k razvoju participativnih umetniških praks ter krepil zavest o potencialu umetnosti v podpori zdravemu staranju.
Uprizorjena radijska igra Ni konca, nastala na podlagi zgodb, ki so jih ustvarili starejši odrasli na delavnicah.
Uprizorjena dokumentarna radijska igra Tega ne bom nikoli pozabila, nastala po pogovorih z babico avtorice radijske igre.
Uprizorjena dokumentarna radijska igra Cvetje v spominu, nastala kot kolaž zgodb, ki so jih soustvarili udeleženci delavnice.
Zvočni zapis o procesu dela, kjer so predstavljena izhodišča, proces in zaključne ugotovitve.
Funkcionalna opredelitev genetskih različic neznanega kliničnega pomena (FunGen)
UL MF
V okviru razpisa Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju 2024-2027 (PUŠ v delovno okolje 2024-2027) je na Medicinski fakulteti v zadnjih mesecih intenzivno potekal študentski raziskovalni projekt Funkcionalna opredelitev genetskih različic neznanega kliničnega pomena (FunGen), ki je tako za strokovno javnost kot bolnike in širšo javnost pomenil veliko dodano vrednost pri diagnostiki redkih bolezni.
Opis projekta:
Diagnostika redkih bolezni temelji na genetskem testiranju. Prispevek novo odkritih genetskih različic in različic neznanega pomena (VUS) na razvoj bolezni ni vedno jasen. Za potrditev kličnega pomena novo odkritih genetskih različic je ključno razumevanje vloge proteina in bioloških poti, izbor metode za funkcionalno analizo ter izvedba večstopenjskih in dolgotrajnih laboratorijskih poskusov. Vzpostavitev metod za sistematično testiranje vloge tarčnih genov/proteinov glavnih bioloških poti, povezanih z razvojem bolezni, bi olajšalo potrditev kliničnega pomena novo odkritih VUS. Ocenjena je potreba trga in podjetniška priložnost za vzpostavitev novih pristopov k funkcionalni analizi.
Pri projektu so sodelovali študentje in mentorji z različnim strokovnim ozadjem (medicina, biotehnologija in podjetništvo) ter podjetje Kemomed.
Razvijanje didaktičnih sredstev za poučevanje in spodbujanje otrok k zmanjševanju količine odpadne hrane
UL PEF
Projekt Razvijanje didaktičnih sredstev za poučevanje in spodbujanje otrok k zmanjšanju količine odpadne hrane spodbuja odgovoren odnos do hrane ter zmanjševanje količine odpadne hrane v vzgojno-izobraževalnih ustanovah. Njegov cilj je učiteljem, vzgojiteljem in drugim pedagoškim delavcem ponuditi strokovno podporo pri vključevanju vsebin trajnostnega ravnanja s hrano v pouk ter razvijati hranozavest, to je ozaveščen odnos do hrane, okolja, zdravja in družbe.
Rezultat projekta je priročnik Krožno gospodarstvo in odpadna hrana, ki vključuje učne priprave in primere dobrih praks. Skozi različne dejavnosti otroke in mladostnike spodbuja k izkustvenemu učenju, kot so priprava jedi iz ostankov hrane, kompostiranje ter kritično razmišljanje o prehranskih in potrošniških navadah. Projekt prispeva k uresničevanju ciljev trajnostnega razvoja in oblikovanju odgovornega življenjskega sloga prihodnjih generacij. Poleg priročnika so rezultat projekta tudi promocijsko izobraževalna gradiva, med katerimi so plakati, namenjeni vrtcem, osnovnim in srednjim šolam. Plakati spodbujajo razumevanje in ozaveščenost o zmanjševanju količine odpadne hrane, odgovornem ravnanju z živili ter vključevanju krožnih praks v vsakdanje življenje, pri čemer posebej opozarjajo na varno uporabo živil, ki bi sicer končala med odpadki. Gradiva naslavljajo otroke, učitelje, vzgojitelje in starše ter ponujajo izhodišča za pogovor, raziskovanje in trajnostno vedenje.
Uporaba starih ladijskih naprav na kopnem
UL FPP
Projektna skupina študentov UL FPP, UL FE, UL FS in UL FDV je uspešno izvedla projekt Uporaba starih ladijskih naprav na kopnem, ki je potekal v okviru razpisa Problemsko učenje študentov v delovnem okolju, sofinanciranega s strani Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in inovacije ter Evropskega socialnega sklada plus (ESS+).
V sodelovanju z delovnim mentorjem iz podjetja Sirio d. o. o. iz Kopra so študenti pod vodstvom pedagoških mentorjev UL FPP uspešno izvedli postopek obnove starega ladijskega motorja, ki je zajemal:
- mehansko čiščenje motorja in priprava delov za diagnostiko,
- osnovna tehnična diagnostika delovanja
- identifikacija napak,
- razstavljanje motorja in analiza posameznih delov,
- obnova delov motorja,
- sestavljanje in priprava na zagon,
- uspešen prvi zagon motorja po obnovi.
Poleg motorja so se študenti spoznali z delovanjem in obnovo ladijskih električnih generatorjev in desalinizatorjev in razpravljali o možnostih za ponovno uporabo naprav na kopnem.
Projekt je študentom omogočil neposreden stik s tehničnimi izzivi iz realnega okolja in jih spodbudil k samostojnemu reševanju kompleksnih izzivov. Ob tem so razvijali tudi mehke veščine, kot so timsko delo v multidisplinarnih skupinah, komunikacija in načrtovanje. Pridobljene izkušnje jim bodo v veliko pomoč pri prehodu na trg dela.
Ohranjanje pomorske kulturne dediščine
UL FPP
V depoju Pomorskega muzeja »Sergej Mašera« Piran je tišino prekinilo enakomerno šumenje 3D skenerja. Skupina študentov različnih članic Univerze v Ljubljani pod mentorstvom prof. dr. Petra Vidmarja in doc. dr. Tilna Urbančiča je pazljivo obračala sextant, ladijski zvon in druge drobne, občutljive razstavne predmete. Vsak izmed njih je dobil svojega digitalnega dvojčka – model, ki ga je mogoče povečati, vrteti in raziskovati, medtem ko izvirnik varno počiva v kontroliranih pogojih.
Z napredkom tehnologije fotografije ekspoantov niso več dovolj. Ponudila se je priložnost, da kulturna dediščina zadiha v treh dimenzijah; Natančno, varno in dostopno, a brez nevarnosti, da se pri rokovanju poškoduje. S 3D tehnologijo predmete zajamemo prostorsko, v visoki ločljivosti, natančno do podrobnosti, ki jih oko v muzejski vitrini ne ujame. Digitalni modeli tako podaljšajo življenjsko dobo originalov in omogočajo ogled tudi iz lastne dnevne sobe, vključevanje v virtualne razstave pa omogoča posebna, AR/VR doživetja. Replike je mogoče tudi natisniti in jih uporabiti za učenje medtem ko izvirniki mirno počivajo v depoju.
Številnih prednosti, ki jih prinaša digitalizacija, se zavedajo tudi študenti Univerze v Ljubljani, zato so stopili od besed k dejanjem in tako je nastal projekt digitalizacije izbranih predmetov pomorske kulturne dediščine, ki jo hranijo v Pomorskem muzeju Sergeja Mašere.
Projekt Ohranjanje pomorske kulturne dediščine je bil izveden v okviru programa Problemsko učenje študentov v delovnem okolju (PUŠ v delovno okolje 2024-2027), ki ga izvaja Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije, sofinancira pa Evropska unija – Evropski socialni sklad Plus (ESS+). Študenti več članic Univerze v Ljubljani so pod mentorstvom in v sodelovanju z muzejskimi strokovnjaki opravili pravo projektno delo s konkretnimi nalogami in jasnim ciljem. Projekt je bil konec avgusta 2025 uspešno zaključen.
Rezultati so vidni in otipljivi. Predstavljajo kamenček v mozaiku, ki bo omogočil ogled in več vsebine gibalno oviranim, več konteksta pri ogledih razstav v muzejih in boljšo predstavo v razredu kar lahko vodi v boljšo interpretacijo pomorske zgodovine. Predstavlja sodobno infrastrukturo za naslednje desetletje.
Čeprav digitalizacija v slovenskih muzejih ne poteka tako hitro kot v največjih evropskih institucijah, ta projekt dokazuje, da je napredek mogoč. Oprema je draga, ekip je premalo, standardi dolgoročne hrambe 3D-vsebin se še uveljavljajo. A s povezovanjem univerze in muzeja, z delom študentov, ki tako pridobijo uporabne veščine, in z jasno osredotočenostjo na rezultate, se razkorak učinkovito zmanjšuje.
Muzejske zgodbe iz morja in pristanišč bodo tako še nekoliko bližje ljudem kot kdajkoli prej. Varno shranjene bodo lepo predstavljene in pripravljene, da jih raziskujemo še dolga leta. Projekt je lepo pokazal, da so modeli lahko kmalu na voljo tudi za ogled na spletnih straneh muzeja.
Uporaba velikih jezikovnih modelov GPT in baz znanja za napredno interakcijo decentraliziranih digitalnih platform in AIOps
UL FRI
V okviru javnega razpisa "PUŠ v delovno okolje 2024-2027" sta Fakulteta za računalništvo in informatiko Univerze v Ljubljani (UL FRI) in visokotehnološko podjetje Abelium d.o.o. uspešno zaključila inovativen študentski projekt z naslovom "Uporaba velikih jezikovnih modelov GPT in baz znanja za napredno interakcijo decentraliziranih digitalnih platform in AIOps".
Projekt se je osredotočil na enega najaktualnejših izzivov sodobne digitalne transformacije: kako z uporabo velikih jezikovnih modelov (kot je tehnologija GPT) in napredne avtomatizacije (AIOps) izboljšati delovanje, upravljanje in interakcijo s kompleksnimi decentraliziranimi digitalnimi platformami, ki temeljijo na tehnologiji blockchain.
Učenje skozi realne izzive
Skupina devetih študentov dodiplomskega in magistrskega študija je razvila prototip, ki prikazuje konceptualno zasnovo in preizkuša inovativne pristope na tem področju. Študenti so se skozi agilno vodeno projektno delo seznanili s celotnim življenjskim ciklom razvoja programske opreme – od začetne ideje in načrtovanja arhitekture do implementacije rešitev v oblaku in testiranja.
Rezultati in dodana vrednost za vse partnerje
Sodelovanje je prineslo pozitivne rezultate in dodano vrednost za vse vključene:
- Za študente: Pridobili so neprecenljive praktične izkušnje z najsodobnejšimi tehnologijami (GPT, AIOps, cloud-native, Kubernetes, blockchain), ki jih delodajalci danes najbolj iščejo. Okrepili so tudi ključne mehke veščine, kot so timsko delo, reševanje problemov in komunikacija s strokovnjaki iz industrije.
- Za visokošolski sistem: Projekt je okrepil sodelovanje z gospodarstvom in prinesel nova znanja, ki bodo neposredno vključena v posodobitev predmetov, kot sta "Postopki razvoja programske opreme" in "Računalniške storitve v oblaku", s čimer študij ostaja relevanten in usklajen s potrebami trga dela.
- Za delovno okolje: Podjetje Abelium d.o.o. je pridobilo delujoč prototip kot dokaz koncepta, sveže ideje in neposreden stik z izjemno motiviranimi in talentiranimi bodočimi strokovnjaki.
Projekt "PUŠ v delovno okolje 2024-2027" se je ponovno izkazal kot uspešen mehanizem za povezovanje akademske sfere in gospodarstva ter opolnomočenje študentov za izzive prihodnosti.
Primerjava izdelave kakovostnih odtisov na papirjih izdelanih iz konvencionalnih lesnih vlaken in vlaken enoletnih tujerodnih rastlin
UL NTF
Projekt je naslovil aktualno tematiko dnevnega delovanja gospodarske družbe, v pogledu izdajanja fizičnih računov, dopisov, dogovor, ipd., kjer je slednje po običajni ustaljeni praksi, vedno izvršeno na papirju iz drevesnih celuloznih vlaken, s tiskalnikom, ki nikoli ni bil barvno kalibriran. Ker pa je težnja posameznih podjetij, da svoje poslovanje nadgradijo v skladu s smernicami trajnostnega delovanja, je vsebina projekta se soočala z iskanjem rešitev, kako lahko z minimalnimi spremembami ustaljenega poslovnega procesa, le-tega nadgradimo, da bo bolj trajnostno naravnan, ob tem pa ne zahteva izvedba velikih finančnih vložkov. Tako je projekt vključil uporabo papirjev proizvedenih iz alternativnih enoletnih tujerodnih rastlin (Japonski dresnik), dvema tehnologijama tiska (kapljična in elektrofotografska) ter pripravo barvnih profilov za navedeni tiskarski tehniki, na papirjih različnih stopenj beline. Analiza izvedenega dela je pokazala, da sprememba načina dojemanja splošno vpeljanih poslovnih praks, ne predstavlja prevelik izziv za gospodarsko družbo vključeno v projekt PUŠ in bodo predstavljali dobrodošlo svežino poslovanju, predvsem pa podobo in ugled v javnosti, da sledi smernicam družbeno odgovornega podjetja.
Pedagoški mentor: doc. dr. Klemen Možina, UL NTF
Delovni mentor: Marjan Djuras, direktor in lastnik DTM Tehnologije, d.o.o.
Študentje na projektu: Anja Sarjanović, Melita Koželj, Tosja Macedoni, Klementina Peternel, Urša Jurečič in Lovro Rebić, UL NTF
Prenos čevljarskih znanj in spretnosti na temelju ortopedske obutve
UL NTF
Projektna aktivnost je vezana na trajnostno proizvodnjo obutve v manufakturi Petejan, kjer izdelujejo ortopedske čevlje in ostale ortopedske pripomočke na recept. Izdelki, ki jih proizvaja manufaktura, so povezani z vsebino slovenske strategije pametne specializacije, ki kot prednostno področje navaja Zdravje-medicina in Tovarne prihodnosti in med najperspektivnejše fokusno področje navaja, Aktivno in zdravo staranje: razvoj storitev za starajočo družbo, ki lahko služijo za testno okolje za razvoj pametnih pripomočkov za izboljšanje kakovosti in varnosti bivanja.
Delovni mentor Denis Petejan je izvedel prenosa čevljarskega znanja in veščin na sodelujoče študente v delovnem okolju ter s pomočjo pedagoškega mentorja raziskoval trajnostne pristopa pri izdelavi ortopedskih čevljev in pripomočkov, ki v splošni javnosti veljajo za netrajnostne.
Prav tako smo na podlagi študija različnih virov in obstoječih pedagoških in promocijskih praks (Petejan, Naravoslovnotehniška fakulteta) razvili nove, sodobne modele izobraževanja s področja trajnostnega čevljarstva in krožnega gospodarstva, prilagojene stopnji poučevanja. V okviru projekta smo razvili promocijske koncepte za vključitev širše javnosti (zvez s področja izobraževanja, neprofitnih organizacij, knjižnic ipd.) v družbeno-inovativne izobraževalne projekte in delavnice s področja trajnostnega čevljarstva in krožnega gospodarstva.
Optimizacija toplotne obdelave za dosego visokih mehanskih lastnosti izdelka iz zlitine AlSi10MgMn za e-mobilnost
UL NTF
Projekt Optimizacija toplotne obdelave za dosego visokih mehanskih lastnosti izdelka iz zlitine AlSi10MgMn za e-mobilnost (UL NTF_SKLOP_A_3) je uspešno še okrepil sodelovanje med Naravoslovnotehniško fakulteto (NTF) in podjetjem Talum, kar je prineslo pomembne koristi za visokošolski sistem, delovno okolje in vključene študente. Vse zastavljene aktivnosti so bile izvedene, rezultati pa so presegli pričakovanja.
Cilj projekta je bil, da podjetje Talum s pomočjo že obstoječe opreme izvede toplotno obdelavo na ulitkih tako, da le-ti dosežejo zahtevane mehanske lastnosti, ki so ključne za njihovo uporabo v električnih avtomobilih. V bistvu gre za optimizacijo procesa, kjer s kontroliranim segrevanjem in ohlajanjem spreminjajo notranjo zgradbo kovine, da dobijo močnejši in trši material.
Sodelovanje je prineslo neposredne koristi študentom in podjetju Talum. Predstavniki podjetja so predstavili namen uporabe ulitkov za e-mobilnost in posredovali ključne podatke o kemijski sestavi zlitine. Na podlagi karakterizacije strjevanja preiskovane zlitine ter optimizacije toplotne obdelave, so na toplotno obdelanih probah, ki so bile pripravljene na Oddelku za materiale in metalurgijo (NTF), v podjetju izvedli natezne preizkuse in natančno opredelili dosežene mehanske lastnosti. Ti rezultati so ključni za optimizacijo proizvodnih procesov in zagotavljanje kakovosti izdelkov za zahtevne aplikacije v e-mobilnosti. Talum je s tem pridobil poglobljeno znanje o optimizaciji toplotne obdelave za specifične zlitine, kar neposredno vpliva na izboljšanje proizvodne učinkovitosti in kakovosti končnih izdelkov. Študenti pa so pridobili praktične izkušnje, uvid v potek dela v sodelovanje z industrijo ter razvili raziskovalne veščine, saj udeležba v raziskovalnem projektu spodbuja razvoj kritičnega razmišljanja, reševanja problemov in analitičnih veščin.
Inovativna interdisciplinarna praksa obravnave starejših
UL ZF
Sodelovanje študentov delovne terapije, fizioterapije, ortotike in protetike ter zakonskih in družinskih študij je v projektu Inovativna interdisciplinarna praksa obravnave starejših imelo izjemno pozitiven učinek na njihov profesionalni in osebni razvoj. Študenti so uspešno razvijali kompetence kot so sodelovanje v interdisciplinarnem timu, kritično mišljenje, etično ravnanje, učinkovita komunikacija s starejšimi in njihovimi bližnjimi in sposobnost refleksije. Poglobili so razumevanje pomena povezovanja različnih strok pri obravnavi starejših oseb v domačem okolju ter uporabe medicinskih pripomočkov in prilagoditev ožjega bivalnega okolja za kakovostno in varno bivanje starejših doma.
Prenos znanja in izkušenj med partnerji je bil uspešen in je pomembno vplival na oblikovanje temeljev za nadaljnje sodelovanje. Partnerji so izrazili pripravljenost za vzajemno sodelovanje tudi v prihodnje, z osredotočanjem na prenos teorije v prakso ter vključevanjem študentov v realna delovna okolja.
Projektna skupina je rezultate projekta že med samim izvajanjem uspešno predstavila širši strokovni in splošni javnosti, prav tako pa so v pripravi še dodatne aktivnosti.
Kakovost bivanja ranljivih skupin
UL ZF
V okviru projekta Kakovost bivanja ranljivih skupin smo v sodelovanju med Zdravstveno fakulteto Univerze v Ljubljani in Javnim zavodom Sotočje Medvode izvedli vrsto aktivnosti, katerih cilj je bil izboljšati kakovost bivanja starejših oseb, ki prejemajo pomoč na domu.
Skupina študentk delovne terapije, farmacije ter zakonskih in družinskih študij je pod mentorstvom doc. dr. Katarine Galof in pred. Špele Mihevc, mag. promocije zdravja, izvajala obiske pri starejših v domačem okolju. S pomočjo orodja HOME FAST so študentke ocenjevale varnost bivalnega okolja ter v sodelovanju s socialnimi oskrbovalkami in svojci iskale možnosti za izboljšave. Projekt je temeljil na dvosmernem prenosu znanja – akademski delavci in študentje so v prakso prenesli znanstvene ugotovitve, partnerji iz prakse pa so s svojimi izkušnjami obogatili študijski proces.
Projektne aktivnosti so bile predstavljene zaposlenim na sedežu Javnega zavoda Sotočje Medvode in širši javnosti na zaključnem dogodku na MedTech, v sklopu Gospodarske Zbornice Slovenije.
Rezultati projekta – informativne brošure, zloženke in video gradiva – so namenjeni starejšim, njihovim svojcem in strokovnim delavcem. Prispevajo k izboljšanju oskrbe v skupnosti ter krepitvi povezave med lokalnim okoljem in akademsko sfero.
Gradiva in rezultati projekta so dostopni širši javnosti.
V tiskani obliki so nastala gradiva prejeli uporabniki pomoči na domu Javnega zavoda Sotočje Medvode, digitalno pa so na voljo tudi na naslednjih povezavah:
Spletna stran Javnega zavoda Sotočje Medvode – članek o projektu
Spletna stran Zdravstvene fakultete UL
YouTube kanal ZF UL – predstavitveni video
Lokalna skupnost je o poteku projekta, njegovih rezultatih in gradivu obveščena z objavo v julijski številki lokalnega glasila Sotočje, ki ga občina Medvode razpošilja v vsa gospodinjstva.
"Tihi utrip rešitve: temeljni postopki oživljanja v svetu brez zvoka"
UL ZF
Zdravstvena fakulteta Univerze v Ljubljani je v sodelovanju z Zvezo društev gluhih in naglušnih Slovenije ter Univerzo Sigmunda Freuda Dunaj – podružnico Ljubljana v študijskem letu 2024/25 izvedla inovativni projekt Tihi utrip rešitve: Temeljni postopki oživljanja v svetu brez zvoka. Projekt obravnava problematiko dostopa oseb z izgubo sluha do znanj iz temeljnih postopkov oživljanja (TPO), saj v Sloveniji trenutno ni tečajev, prilagojenih tej ciljni skupini. Gre za populacijo, ki je pogosto izključena iz standardnih oblik izobraževanja, kar zmanjšuje njihovo varnost in socialno vključenost.
Glavni cilj projekta je bil povečati dostopnost znanja TPO z razvojem prilagojenih učnih gradiv in izvedbo praktičnih delavnic. S tem projekt spodbuja enake možnosti, krepi zdravstveno pismenost ter socialno vključenost gluhih. V okviru projekta so študentke in študenti različnih študijskih smeri (so)ustvarili program ter izvedli tri delavnice TPO za gluhe. Pripravili so tudi videoposnetek s prikazom TPO, obogaten s tolmačenjem v slovenski znakovni jezik.
Reportaža o projektu je dostopna na Spletni TV
Projekt je potekal od 15. januarja do 14. junija 2025 v okviru javnega razpisa Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju (PUŠ v delovno okolje 2024–2027).
Okoljska sprejemljivost tekstilnih materialov v pogrebni dejavnosti
UL ZF
Projekt »Okoljska sprejemljivost tekstilnih materialov v pogrebni dejavnosti« smo, v sodelovanju s podjetjem ŽALE, d. o. o., izvedli v okviru javnega razpisa »Problemsko učenje študentov v delovno okolje: gospodarstvo, negospodarstvo in neprofitni sektor v lokalnem/regionalnem okolju 2024-2027 (PUŠ v delovno okolje 2024-2027)«, ki ga sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada plus (ESS+).
Projekt »Okoljska sprejemljivost tekstilnih materialov v pogrebni dejavnosti« je naslavljal vprašanje izbora tekstilnih materialov, s katerimi bi v pogrebni dejavnosti zmanjšali obremenitve okolja, tako s toplogrednimi in drugimi onesnažili v dimnih plinih ob upepelitvi, kot tudi drugimi emisijami ob klasičnih pokopih.
Študentska ekipa projekta je bila sestavljena iz sedmih študentk in študentov štirih študijskih programov treh fakultet Univerze v Ljubljani – Fakultete za družbene vede, Naravoslovnotehniške fakultete in Zdravstvene fakultete. Študenti so v okviru projektnih dejavnosti opravili pregled kulturnih in religijskih pogrebnih praks, povezanih z uporabo tekstila ter zakonodaje, ki ureja področje pogrebne dejavnosti. Odvzeli so vzorce tekstila in opravili njihovo analizo ter ocenili tveganja najpogosteje uporabljenih materialov. Na osnovi ugotovitev smo oblikovali nekaj idejnih rešitev, ki bi pogrebnim podjetjem omogočila znižati njihov vpliv na okolje in s tem lažje prilagajanje zahtevam zelenega prehoda. Hkrati pa smo s projektom želeli spodbuditi tudi zavedanje o pomenu multidisciplinarnega pristopa in sodelovanja različnih strokovnjakov in zaposlenih v podjetju pri iskanju ter oblikovanju ustreznih rešitev za izzive, s katerimi se soočajo v delovnem okolju.
V okviru projekta smo pripravili različna gradiva za podjetje in njihove poslovne partnerje. Ključna ugotovitev projekta je, da je uporaba naravnih, minimalno obdelanih (regeneriranih) celuloznih materialov, pridelanih z okolju prijaznimi metodami, najprimernejša z vidika biološke razgradljivosti, nizkih emisij ob upepeljevanju ter zmanjševanja okoljskega odtisa že v fazi proizvodnje. Uporaba teh materialov pomeni tudi pomemben korak v smeri trajnostno usmerjene pogrebne dejavnosti, ki vključuje celoten življenjski cikel uporabljenih materialov in spodbuja odgovoren odnos do okolja.
Spoštovanje človekovih pravic med slovenskimi podjetji
UL EF
V okviru projekta »Spoštovanje človekovih pravic med slovenskimi podjetji (2024/2025)«, smo na UL Ekonomski fakulteti, v sodelovanju z društvom za sonaraven razvoj Focus in skupino šestih študentov, proučevali stanje spoštovanja človekovih pravic med slovenskimi podjetji v treh panogah – IKT, finančni in živilski. V ospredje projekta so bile postavljene aktivnosti študentov, ki so pod vodstvom pedagoške mentorice in delovne mentorice pripravili e-priročnik, v katerem so študentje predstavili mednarodne standardov glede spoštovanja človekovih pravic v gospodarstvu, empirične rezultate analiz izbranih sektorjev, primerjavo rezultatov analize z mednarodnimi standardi ter priporočila za gospodarske subjekte in državne subjekte. Poleg e-priročnika so študenti potek in rezultate projekta predstavili širši javnosti v okviru podkasta Vešči prava. Za namen slednjega so pripravili tudi objave na spletnih straneh in družbenih omrežjih. Med izvajanjem projekta je pedagoška mentorica posredno, preko usmerjanja in sodelovanja, študentom predstavila pedagoški poklic s področja prava, sodelujoči partner pa jim je približal pomen civilnodružbenega delovanja in praktičnih vidikov spoštovanja človekovih pravic v gospodarstvu. Projekt PUŠ po mnenju vseh sodelujočih predstavlja dragoceno priložnost za razvijanje študentskih kompetenc, nadgradnjo pedagoškega procesa ter krepitev povezav med akademskim prostorom in prakso, kar skupaj pomembno prispeva k širši družbeni koristi.
Podkast »Spoštovanje človekovih pravic med slovenskimi podjetji«
Kompetence za podjetniške priložnosti
UL EF
Sedem študentov Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani je v okviru projekta Kompetence za podjetniške priložnosti – Problemsko učenje študentov v delovno okolje pet mesecev razvijalo podjetniške kompetence in inovativno razmišljanje v sodelovanju z delovnim mentorjem iz podjetja ATech ter pedagoškim mentorjem z Ekonomske fakultete. V tem času so skozi intenzivno timsko delo, raziskovanje trga in uporabo metod poslovnega modeliranja zasnovali inovativne poslovne modele za vrhunska profesionalna električna ročna orodja blagovne znamke Perles, ki je del podjetja ATech. Njihovi predlogi so vključevali ustvarjalne in tržno relevantne rešitve za komercializacijo izdelkov, pri čemer so posebno pozornost namenili trajnostnim vidikom, zmanjševanju okoljskega vpliva in skladnosti z načeli zelenega prehoda.
Osrednji izziv projekta je bil povezan z iskanjem novih poslovnih priložnosti za enoto Perles, ki že desetletja proizvaja profesionalna električna orodja za obdelavo kovine, lesa in drugih materialov. Podjetje se sooča z zahtevami po trajnostni preobrazbi in prilagoditvi globalnim tržnim trendom, zato je projekt usmeril pozornost na razvoj poslovnih modelov, ki bi omogočili prehod iz množične v manjšo serijsko proizvodnjo, ob hkratnem ohranjanju kakovosti, konkurenčnosti in okoljske odgovornosti. Poseben poudarek je bil na vključevanju konceptov krožnega gospodarstva, učinkoviti rabi virov in zmanjševanju ogljičnega odtisa.
Pomemben del projekta je predstavljala tudi promocijska aktivnost, saj so bili dogodki predstavljeni na spletni strani Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani in na družbenih omrežjih. Zaključno predstavitev so študenti izvedli na javnem promocijskem dogodku, kjer so predstavili rezultate svojega dela, med njimi razvite poslovne modele, alternativne rešitve ter predloge za nadaljnji razvoj Perlesovih orodij v smeri manjših serij in specifičnih ciljnih skupin uporabnikov. Njihove rešitve so pokazale, kako je mogoče s sodelovanjem med akademskim okoljem in gospodarstvom ustvarjati inovativne, trajnostno naravnane poslovne pristope, ki hkrati prispevajo k konkurenčnosti podjetja in razvoju podjetniških kompetenc študentov.
Podjetniška znanja za rast
UL EF
Pet študentov Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani je v okviru projekta Podjetniška znanja za rast – Problemsko učenje študentov v delovno okolje pet mesecev intenzivno razvijalo podjetniške kompetence, inovativno razmišljanje in sposobnost povezovanja teorije s prakso. Projekt je potekal v sodelovanju z delovnimi mentorji iz podjetja Intervela, ki deluje v okviru mednarodno priznane skupine OneSails, ter pedagoškim mentorjem z Ekonomske fakultete. Študenti so v interdisciplinarnem in problemsko naravnanem okolju razvijali inovativne poslovne rešitve za trajnostni izziv podjetja – ponovno uporabo in reciklažo odpadnih materialov iz jader potovalnih jadrnic.
V središču projekta je bil izziv podjetja Intervela, programa za proizvodnjo jader za potovalne jadrnice. Podjetje se v svoji dejavnosti srečuje z vedno večjo količino odpadnih materialov, ki nastajajo med proizvodnim procesom, in z vračanjem rabljenih jader s strani kupcev. Ti materiali predstavljajo okoljski izziv, hkrati pa tudi priložnost za ustvarjanje dodane vrednosti skozi inovativne oblike ponovne uporabe, predelave ali vključitve v druge poslovne modele. V okviru projekta so študenti raziskovali možnosti, kako lahko podjetje te materiale uporabi na nov način, bodisi v lastnem proizvodnem procesu bodisi v sodelovanju z drugimi podjetji ali partnerji iz drugih panog. Njihove rešitve temeljijo na načelih krožnega gospodarstva, zmanjševanju ogljičnega odtisa in spodbujanju trajnostnih praks znotraj proizvodnje.
Skozi proces dela so študenti pod mentorstvom strokovnjakov iz podjetja in fakultete uporabljali metode poslovnega modeliranja in dizajnerskega razmišljanja, ki omogočajo razvoj celovitih, uporabno naravnanih rešitev. Poleg poslovnih modelov so predstavili tudi prototipe, s katerimi so ponazorili izvedljivost svojih idej ter pokazali konkretne poti do njihove praktične uporabe. Pri tem so upoštevali tako tržne kot okoljske vidike ter skušali oblikovati predloge, ki bi podjetju omogočili hkrati trajnostni razvoj in konkurenčno prednost.
Promocija projekta je potekala prek spletne strani Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani in družbenih omrežij. Zaključna predstavitev projekta je potekala v obliki promocijskega dogodka, na katerem so študenti predstavili svoje ideje, prototipe, razvite poslovne modele in njihove alternativne različice. Dogodek je prikazal, kako lahko sodelovanje med akademskim okoljem in gospodarstvom privede do konkretnih, uporabnih in trajnostno naravnanih rešitev. Rezultati projekta tako predstavljajo pomemben prispevek k strateški in trajnostni usmeritvi podjetja Intervela, hkrati pa odličen primer uspešnega povezovanja visokošolskega izobraževanja z realnimi izzivi gospodarstva.
Kompetence za podporo podjetništvu
UL EF
Pet študentov Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani je v okviru projekta Kompetence za podporo podjetništvu – Problemsko učenje študentov v delovno okolje pet mesecev razvijalo podjetniške veščine in sposobnost povezovanja teorije s prakso. Projekt je potekal v sodelovanju z delovnimi mentorji iz Footgolf zveze Slovenije ter pedagoškim mentorjem z Ekonomske fakultete. Študenti so skozi izkustveno delo razvijali inovativne rešitve za izziv, s katerim se sooča zveza – povečanje prepoznavnosti footgolfa v Sloveniji ter hkratno vključevanje načel trajnostnega razvoja, zelenega prehoda in krožnega gospodarstva.
Footgolf zveza Slovenije, kot krovna organizacija tega novega in rastočega športa, skrbi za njegov razvoj, promocijo in organizacijo tekmovanj na slovenskih golf igriščih. Ker footgolf pri nas še ni zelo uveljavljen, se zveza sooča z izzivom, kako povečati svojo prepoznavnost, razširiti bazo igralcev in partnerjev ter šport približati širši javnosti. Študenti so zato razvijali poslovne modele in promocijske rešitve, ki bi Footgolf zvezi pomagale pri učinkovitejšem pozicioniranju športa v slovenskem prostoru. Pri tem so posebno pozornost namenili trajnostnim praksam, ki povezujejo šport, naravo in okoljsko odgovorno ravnanje, od zmanjševanja odpadkov na turnirjih do uporabe okolju prijaznih materialov pri promocijskih dejavnostih.
V okviru projekta so študenti pridobili dragocene izkušnje s področja dizajnerskega razmišljanja, poslovnega modeliranja, promocije in strateškega načrtovanja. Skozi timsko delo so analizirali tržne priložnosti, ciljne skupine in obstoječe promocijske aktivnosti zveze ter predlagali konkretne izboljšave. Njihove rešitve vključujejo ideje za širšo digitalno prisotnost, nove oblike partnerstev, uporabo zelenih praks pri organizaciji dogodkov in razvoj inovativnih programov, s katerimi bi footgolf približali vsem generacijam.
Promocija projekta je potekala preko spletne strani Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani ter objav na družbenih omrežjih. Zaključna predstavitev projekta je potekala v obliki promocijskega dogodka, kjer so študenti predstavili svoje ideje, poslovne modele in alternative za promocijo footgolfa v Sloveniji. Projekt je prikazal, kako lahko akademsko znanje in ustvarjalnost mladih prispevata k razvoju neprofitnih organizacij ter krepitvi njihovega družbenega vpliva.
Razvoj naprednih digitalnih rešitev za upravljanje električnih vozil v logistiki
UL EF
Elektrifikacija logistike ni več stvar prihodnosti, ampak organizacijski vsakdan. Prav zato je bil na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani v okviru programa PUŠ v delovno okolje izveden projekt, v katerem so bili realni izzivi upravljanja električnih voznih parkov preslikani v zasnovo digitalne rešitve.
Jedro projekta je bilo povezovanje podatkov, ljudi in odločitev. Študenti z različnih fakultet UL so pregledali evropske trge, zbrali podatke za analizo ter oblikovali metodološki okvir za nadaljnji razvoj rešitve. V zasnovi modela so bili opredeljeni ključni scenariji uporabe, ki vključujejo načrtovanje polnjenj, razporejanje vozil ter nadzor nad stroški in izrabo.
Rezultat je jasna idejna zasnova, pripravljena za validacijo v praksi. Ob tem se spoznanja prenašajo tudi v pedagoški proces z uporabo primerov, gostovanj in praktičnih vaj, ki študente neposredno povezujejo z izzivi sodobne logistike. Nadaljevanje sodelovanja in prve zaposlitve med študenti potrjujejo, da se je učni proces prelil v prakso in odprl nove karierne priložnosti.
Več o aktivnostih na strani projekta ZE Ports.
Incom Leone: širitev poslovnih modelov
UL EF
V okviru projekta Incom Leone: Širitev poslovnih modelov so študenti pod vodstvom pedagoške mentorice ter ob podpori mentorice iz delovnega okolja, vodje kadrovske službe v podjetju Leone, raziskovali izzive dobrega počutja zaposlenih in širjenja poslovnih modelov podjetja.
Študenti so se z ekipo podjetja udeležili ogleda proizvodnje v Ajdovščini, kjer so za en dan postali pravi »Charlie v tovarni čokolade« in si ogledali, kako nastajajo sladoledi Leone. Takšna izkušnja jim je omogočila neposreden vpogled v proizvodne procese ter jim dala dragocen kontekst za pripravo predlogov izboljšav in novih poslovnih priložnosti.
Na zaključnem dogodku so študenti svoje ugotovitve in priporočila predstavili vodstvu podjetja Leone. Njihove rešitve niso bile zgolj akademska vaja, temveč so bile pripravljene tako, da jih je mogoče takoj implementirati v poslovno prakso. Predstavili so konkretne predloge za izboljšanje dobrega počutja zaposlenih, zagotavljanje psihološke varnosti in razvoj poslovnih modelov, ki temeljijo na trajnosti ter ustvarjanju dodane vrednosti. S tem so dokazali, da lahko povezovanje fakultete in gospodarstva prinese inovativne, praktične in izvedljive rešitve, ki koristijo tako podjetju kot širši družbi.
Študentka, vključena v projekt, je svojo izkušnjo delila: »Ko smo se marca 2025 kot ekipa prvič srečali s problemom podjetja Leone, smo hitro spoznali, da ne gre zgolj za tehnični izziv, temveč za preplet človeških, organizacijskih in prostorskih dejavnikov. Zastoji proizvodnih linij, ki so naenkrat pustili cele ekipe delavcev brez dela, so se sprva zdeli kot nekaj, kar bi lahko rešili z dodatnimi nalogami. Ob obisku podjetja pa je postalo jasno, da realnost ni tako preprosta: higienski protokoli onemogočajo hitro prerazporejanje zaposlenih, prostorska omejitev ne dopušča alternativnih aktivnosti, medtem ko je večjezičnost med zaposlenimi še dodatno oteževala komunikacijo. Prav ti izzivi so nam pokazali, da enostavne rešitve odpadejo, in nas prisilili v sistemsko razmišljanje.
Da bi razumeli širši kontekst, smo aprila 2025 opravili intervjuje v drugih proizvodnih podjetjih. Spoznali smo, da popolnih rešitev za nepredvidljive izpade pravzaprav ni, temveč se organizacije stalno prilagajajo. Ta spoznanja so nas opogumila, saj so potrdila, da razmišljamo v pravi smeri – iskati moramo rešitve, ki so izvedljive, motivacijske in prilagojene ljudem, ki jih bodo izvajali. Naučili smo se, kako pomembno je vključevati zaposlene v razmislek, saj njihovi pogledi preprečujejo, da bi ideje ostale površinske.
V maju 2025 smo začeli oblikovati konkretne ideje, kar je bil en naših večjih izzivov. Od začetnega navdušenja nad množico zamisli smo morali preiti v kritično presojo: kaj je res mogoče uresničiti v omejenem času in prostoru podjetja Leone ter kaj bi zaposleni sploh sprejeli. Spoznali smo, da dobra rešitev ni nujno najbolj inovativna, ampak tista, ki se prilega realnosti in prinaša smisel.
Na poti do teh rešitev smo se soočali z mnogimi omejitvami. Spoznali smo, kako strogi higienski protokoli vplivajo na organizacijo dela, kako pomembno je upoštevati jezikovno raznolikost in kako omejen prostor zahteva premišljene izbire. Pogosto smo morali iskati ravnotežje med ambicioznimi idejami in praktično izvedljivostjo. Naučili smo se hitro prototipirati, preizkušati in prilagajati načrte na podlagi povratnih informacij podjetja. Vsaka ovira je postala priložnost, da smo okrepili svojo ustvarjalnost, fleksibilnost in sposobnost delovanja v realnem poslovnem okolju.
Celoten proces je bil izrazito timsko obarvan. Naloge smo si razdelili glede na znanja in interese, redno usklajevali roke in ideje ter gradili zaupanje v ekipi. Okrepili smo komunikacijo z naročnikom, se naučili aktivno poslušati ter se izurili v jasnem predstavljanju kompleksnih idej. Junijska priprava poročila in končna predstavitev sta bili prelomni – ob pisanju strokovnega dokumenta in nastopu pred naročnikom smo razvili samozavest, strukturiranost in sposobnost odgovarjati na kritična vprašanja.
Projekt nam je prinesel bogastvo znanja in veščin. Poglobljeno smo spoznali proizvodne procese in pomen družbene odgovornosti, razvili analitične sposobnosti pri ocenjevanju izgub in učinkov rešitev, hkrati pa okrepili mehke veščine: sodelovanje, empatijo, timsko delo in javno nastopanje. Največ pa smo pridobili kot ljudje – naučili smo se odpornosti, prilagodljivosti in vrednotenja rešitev skozi prizmo njihovega učinka na zaposlene in skupnost.
Na koncu smo kot ekipa ugotovili, da smo iz ''praznega časa'' v podjetju Leone ustvarili priložnost – tako za zaposlene kot za podjetje. Naši dve rešitvi prinašata občutek povezanosti, dobrodelnosti; hkrati pa odpirata vrata učenju in razvoju. Za podjetje pomenita zmanjšanje izgub in močnejši odnos z zaposlenimi, za nas pa spoznanje, da se prava vrednost rešitve ne meri le v številkah, temveč v tem, ali jo ljudje sprejmejo, razumejo in zmorejo izvajati. To je lekcija, ki jo bomo nesli naprej v svoje poklicno življenje.«
Spodbujanje bralne pismenosti izven učilnice
UL PEF
Povzetek izhodišča projekta in projektnega dela
Branje je temelj uspešnega šolanja pa tudi kasnejšega vključevanja v družbo. Mnogi učenci, med njimi zlasti učenci s posebnimi potrebami, se pri razvoju bralne pismenosti pogosto soočajo z izzivi, ki zahtevajo več in pogostejše dejavnosti, preko katerih branje uporabljajo. Pomanjkanje motivacije, otežen prenos znanja v vsakdanje življenje ter pomanjkanje prilagojenih in osmišljenih bralnih aktivnosti še dodatno otežujejo njihov napredek. Hkrati študenti pedagoških programov potrebujejo čim več praktičnih izkušenj pri načrtovanju učinkovitih, vključujočih dejavnosti in sodelovanju z različnimi strokovnjaki.
Projekt odgovarja na te izzive z razvojem didaktičnega priročnika za spodbujanje bralne pismenosti učencev s posebnimi potrebami. V njem bodo predstavljene konkretne, medpredmetno povezane bralne aktivnosti, ki jih je mogoče izvajati izven učilnice – v naravi, na igrišču ali v vsakdanjem okolju. Projekt tako hkrati krepi študente v prenosu znanja v prakso in nudi učiteljem in staršem praktično orodje za izboljšanje bralne pismenosti otrok, prav tako pa krepi zavedanje, da je pomembno in mogoče veščine bralne pismenosti razvijati na zelo raznolike načine in v različnih okoljih. .
Rezultati projekta ter njihov doprinos
Končni rezultat projekta je didaktični priročnik z naborom prilagojenih dejavnosti za spodbujanje bralne pismenosti, namenjen učiteljem in staršem.
V procesu nastajanja priročnika študenti prenašajo teoretsko znanje v prakso, razvijajo ustvarjalnost, interdisciplinarno sodelujejo in pridobivajo dragocene izkušnje za pripravo interaktivnih in vključujočih gradiv. Ob tem krepijo številne kompetence, pomembne za njihov bodoči poklic – od načrtovanja dela in prilagajanja dejavnosti različnim skupinam učencev, do timskega dela, komuniciranja s strokovnjaki in sodelovanja z založbo.
Projekt tako pomembno prispeva k sodobnim usmeritvam v izobraževanju, povečuje dostopnost učnih vsebin ter krepi povezave med fakulteto, delovnim okoljem in širšo skupnostjo.
Popotovanje papirnatih figuric. Materialna in nematerialna interpretacije Stupičeve slike Atelje
UL ALUO
Na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani je v sodelovanju z Naravoslovnotehniško fakulteto UL, podjetjem Artiko d.o.o. in ilustratorko Hano Stupico od marca do maja 2025 potekal projekt PUŠ z naslovom Popotovanje papirnatih figuric. Materialna in nematerialna interpretacija Stupičeve slike Atelje.
V projektu je sodelovalo devet študentov UL ALUO, UL NTF in AGRFT pod mentorstvom izr. prof. mag. Tamare Trček Pečak (UL ALUO) in prof. dr. Deje Muck (UL NTF).
Projekt je bil zasnovan kot interdisciplinarno sodelovanje umetniškega, pedagoškega in tehnološkega okolja, z namenom razviti nove pristope k interpretaciji umetniškega dela Atelje Gabrijela Stupice.
Študenti so v sodelovanju z gospodarstvom in umetniki raziskovali dostopnost umetnosti skozi sodobne tehnike tiska, 3D modeliranja, zvoka in tipa ter ustvarili taktilne in zvočne pripomočke, namenjene širši javnosti, vključno z osebami z okvarami vida in sluha.
Rezultati projekta so bili predstavljeni na javnih delavnicah (Center IRIS, Zavod za gluhe in naglušne Ljubljana, Vrtec Trnovo) in na razstavi v Finžgarjevi galeriji maja 2025.
Projekt je poudaril pomen sodelovanja med umetnostjo, tehnologijo in gospodarstvom ter spodbudil razvoj novih, vključujočih pedagoških pristopov na UL.
Obujene umetnine – Štirje letni časi
UL ALUO
Na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani je v sodelovanju z Znanstvenoraziskovalnim centrom Slovenske akademije znanosti in umetnosti (ZRC SAZU) od aprila do avgusta 2025 potekal projekt PUŠ z naslovom Obujene umetnine – Štirje letni časi.
V projektu so sodelovali študenti Univerze v Ljubljani – UL ALUO, UL NTF, UL AG in UL AGRFT – pod mentorstvom prof. mag. Tamare Trček Pečak, prof. mag. Lucije Močnik Ramovš in prof. dr. Helene Gabrijelčič Tomc, v sodelovanju z dr. Metodo Kokole z ZRC SAZU.
Projekt je bil zasnovan kot interdisciplinarno sodelovanje umetniškega, znanstvenoraziskovalnega in pedagoškega okolja pri interpretaciji baročnih slik iz Dvorane štirih letnih časov na SAZU. Študenti so v sodelovanju z raziskovalci in mentorji razvili različne pristope k interpretaciji umetnin – od video in zvočnih vsebin z znakovnim jezikom do besedil za lahko branje in taktilnih pripomočkov, namenjenih slepim in slabovidnim.
S strokovnim sodelovanjem ZRC SAZU je projekt združil raziskovanje, konservatorsko-restavratorsko prakso in umetniško interpretacijo ter tako spodbudil razvoj novih modelov dostopnosti kulturne dediščine. Rezultati projekta – videi, zvočne interpretacije in prilagoditve za ranljive skupine – bodo trajno dostopni na spletni strani ZRC SAZU. Projekt poudarja pomen povezovanja umetnosti, znanosti in tehnologije ter vključujočega pristopa k ohranjanju in interpretaciji kulturne dediščine.
Akademija Slovenske Filharmonije
UL AG
Na učenca osredinjeni pristop poučevanja klavirja
UL AG
Spodbujanje bralne pismenosti učencev z intelektualnimi primanjkljaji
UL PEF
Kratek povzetek izhodišča projekta in projektnega dela
Na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani smo v okviru javnega razpisa Problemi učenja študentov v delovno okolje 2024–2027 (sklop B) uspešno izvedli projekt, namenjen razvoju inovativnih pristopov k poučevanju branja za učence s posebnimi potrebami. V projektu so sodelovale študentke različnih pedagoških študijskih programov (Specialna in rehabilitacijska pedagogika, Predšolska vzgoja, Razredni pouk, Predmetni učitelj BI-KE).
Bralna pismenost je ključna za šolski uspeh, vendar imajo učenci s posebnimi potrebami (npr. z intelektualnimi primanjkljaji) pri njenem razvoju pogosto težave. Projekt je omogočil študentom pedagoških smeri, da skupaj z mentorji iz fakultete in šole razvijejo in preizkusijo prilagojena didaktična gradiva za spodbujanje bralne pismenosti učencev z intelektualnimi primanjkljaji, vključenimi v prilagojeni program z nižjim izobrazbenim standardom. Preko neposrednega dela z učenci so študenti pridobili vpogled v značilnosti populacije in izzive poučevanja branja. Študenti so pod mentorstvom pedagoških in strokovnih delavcev oblikovali, preizkusili in evalvirali didaktična gradiva ter pripravili smernice za delo v razredu.
Rezultati projekta ter njihov doprinos
Rezultat projekta je nabor preizkušenih didaktičnih gradiv in smernic za delo z učenci s posebnimi potrebami, ki strokovnim delavcem omogoča učinkovitejše individualizirano poučevanje branja. Gradiva bodo uporabna tudi za druge učence z bralnimi težavami. Projektni rezultati bodo vključeni v študijski proces preko praktičnih vaj in predstavitev, kar prispeva k boljši pripravi študentov na delo v šolskem okolju. Z dodatnimi dejavnostmi za spodbujanje pismenosti projekt krepi bralne spretnosti učencev s posebnimi potrebami, kar je pomembno za njihovo uspešno šolanje in vključevanje v skupnost.
Rezultati operacije
V obdobju od 1. 10. 2024 do 31. 8. 2025 bo Univerza v Ljubljani izvedla 47 projektov, v okviru katerih bo 314 študentov in 68 pedagoških mentorjev z Univerze v Ljubljani sodelovalo z 48 delovnimi mentorji iz gospodarstva ter negospodarskega in neprofitnega sektorja.
Posredniški organ
Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije