Vrsta predmeta
Obštudijska dejavnost
Kreditne točke (ECTS KT)
4
Status prijave
Zaprta
Prijava
Študijski program
Za uveljavljanje ECTS kreditnih točk v študijskih programih 1. in 2. stopnje.
Pogoji za vpis k predmetu in pristop k izpitu
Vpis na prvo oz. drugo stopnjo študijskega programa UL. Obštudijska dejavnost je namenjena študentom vseh članic UL.
Termin izvedbe
Celoletni
Urnik
1. sklop: november in december ob četrtkih 16.00-18.30, 2. sklop: februar, marec ob sredah 16.00-18.30, 3. sklop: marec, april 2025 ob četrtkih 15.00-18.00 (v vsakem sklopu je predvidenih 5 terminov)
Način izvedbe
V živo
Lokacija
Rektorat UL, Kongresni trg 12
Oblike dela
Predavanja: 30 ur.
Vaje: 60 ur.
Samostojno delo: 30 ur.
Način ocenjevanja
Predmet se ocenjujejo z oceno opravil/ ni opravil.
Za uspešno opravljen predmet študent oz. študentka: Sodeluje v neposrednih kontaktnih urah.
Opravlja sprotne zadolžitve v obliki individualnih in/ali skupinskih izdelkov (reševanje nalog in drugih zadolžitev ter pisnem in/ali ustnem poročanju o opravljenih zadolžitvah).
Prisotnost na predavanjih in vajah v obsegu 75 % je pogoj končne evalvacije izdelkov.
Vsebina predmeta
Predmet Psihosocialno in fizično ravnovesje je interdisciplinarni predmet, ki se osredotoča na razumevanje povezave med duševnim, socialnim in telesnim zdravjem ter na razvijanje spretnosti za ohranjanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja. Študentje bodo pridobili razumevanje o tem, kako se duševno zdravje povezuje s kvaliteto socialnih interakcij, kako se to odraža tudi na telesnem zdravju in obratno, ter se naučili uporabljati različne pristope in tehnike za izboljšanje svojega psihosocialnega in fizičnega ravnovesja.
1. Uvod v psihosocialno in fizično ravnovesje
2. Vpliv stresa na psihosocialno in fizično ravnovesje
3. Vloga prehrane in telesne aktivnosti pri psihosocialnem in fizičnem ravnovesju
4. Vpliv spanja na psihosocialno in fizično ravnovesje
5. Tehnike sproščanja in dihalne vaje za ohranjanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja
6. Preventiva in zgodnje odkrivanje težav pri ohranjanju psihosocialnega in fizičnega ravnovesja
7. Celostni pristop k ohranjanju psihosocialnega in fizičnega ravnovesja
8. Praktične vaje za ohranjanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja
9. Opredelitev duševnega zdravja
10. Povezanost duševnega zdravja s psihosocialnim in fizičnim ravnovesjem
11. Dejavniki duševnega zdravja, motnje, bolezni
12. Dejavniki osebnosti in samospoznavanje
13. Vloga emocij, občutkov in sprejemanja doživljanja
14. Samoregulacija čustev in mit samoregulacije
15. Vloga navezanosti in pomen odnosov
16. Vzpostavljanje zdravih odnosov in socialna podpora
17. Interakcija in medosebna komunikacija
18. Skupnostna in socialna vključenost ter dobro socialno funkcioniranje
19. Gibanje kot zdravilo v vseh življenjskih obdobjih in pri kronični bolezni
20. Psihosocialni učinki telesne dejavnosti (npr. vpliv na kognitivno učinkovitost, čustvena stanja, kakovost življenja..)
21. Dejavniki, ki vplivajo na ne/ukvarjanje s telesnimi dejavnostmi: individualni in socio-ekološki modeli motiviranosti za telesno dejavnost
22. Oblikovanje navad in dejavniki, ki nanje vplivajo
23. Modeli vedenjskih sprememb
24. Zdrava prehrana in gibanje za optimalen razvoj telesnih in psihičnih potencialov posameznika
25. Hrana kot zdravilo in preventiva najpogostejšim kroničnim boleznim
26. Idealen življenjski slog v 21. stoletju: Mit ali realnost?
Cilji in kompetence
• Razumeti pomen psihosocialnega in fizičnega ravnovesja za celostno dobro počutje posameznika.
• Spoznati različne dejavnike, ki vplivajo na psihosocialno in fizično ravnovesje, vključno z vlogo zdravega čustvovanja, socialnih odnosov, prijateljskih mrež, spolnosti, vzorcev spoprijemanja z obremenitvami, s prehrano, spanjem, telesno aktivnostjo in duševnim zdravjem.
• Razvijati spretnosti za samopomoč, medsebojno pomoč in skupnostno podporo, za uravnavanje čustev in sprejemanje doživljanja ter za ustreznejšo komunikacijo, ki pomagajo ohranjati psihofizično ravnovesje.
• Spoznati različne pristope in tehnike za izboljšanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja, vključno z tehnikami sproščanja, dihalnimi vajami, vadbo, prehrano, spanjem.
• Razvijanje spretnosti za vzpostavljanje bolj funkcionalnih medosebnih odnosov.
• Poudarjati pomen samozavedanja, samoocenjevanja, so-odgovornosti za lastno psihosocialno in fizično zdravje. Prepoznavanje makro in mikro družbenih dejavnikov, ki vplivajo na duševno zdravje.
• Razumeti pomen preventive in zgodnjega odkrivanja težav pri ohranjanju psihosocialnega in fizičnega ravnovesja. Detabuiziranje iskanja pomoči ob težavah z duševnim zdravjem.
Predvideni študijski rezultati
Teoretično znanje:
Razumevanje osnovnih konceptov in teoretična ozadja psihosocialnega in fizičnega ravnovesja, vključno z razumevanjem povezave med duševnim in telesnim zdravjem ter socialnim funkcioniranjem, vplivom obremenilnih dejavnikov in stresogenih situacij na psihosocialno in fizično ravnovesje. Prepoznavanje in izbiranje vzorcev bolj konstruktivnega čustvovanja in socialnega funkcioniranja. Razumevanje dejavnikov, ki prispevajo k temu, da nekdo izgradi pozitiven odnos do sebe in sveta. Prepoznavanje kompleksne povezanosti osebnih in socialnih dejavnikov v zvezi z doživljanjem, čustvovanjem, mišljenjem in delovanjem.
Praktične spretnosti:
Študentje bodo glede na specifične situacije izbirali bolj konstruktivne komunikacijske vzorce, oblikovali bolj funkcionalne socialne odnose in vzorce čustvovanja. Znali bodo oblikovati strategije za premagovanje rizičnih dejavnikov, vzpostavljanje kvalitetnih socialnih odnosov, spodbujanje medsebojnega povezovanja in dejavnega vključevanja v skupnost za ohranjanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja. Usposobljeni bodo za uporabo različnih tehnik za ohranjanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja, kot so možnosti čustvene regulacije tehnike sproščanja, dihalne vaje, meditacija, vizualizacija in druge tehnike za zmanjševanje stisk), izboljšanje spanja.
Analitične in kritične sposobnosti:
Študentje bodo sposobni analizirati situacije, kjer je doseženo ali ni doseženo psihosocialno in fizično ravnovesje; prepoznavati dejavnike, ki vplivajo na psihosocialno in fizično ravnovesje, ter kritično razmišljati in izbirati pristope za ohranjanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja.
Samorefleksija in samovrednotenje:
Študentje bodo preko izkustvenih delavnic razvijali sposobnost samorefleksije in sprejemanja lastnega doživljanja. Vrednotenje osebnih in drugih dejavnikov pri presojanju možnosti izbire in vplivanja.
Uporaba pridobljenega znanja v praksi:
Študentje bodo sposobni uporabljati pridobljeno znanje in spretnosti za ohranjanje psihosocialnega in fizičnega ravnovesja v vsakdanjem življenju ter vzpostavljati zdrave odnose s samim seboj in z drugimi.
Literatura
- b.a. Mental Health and Wellbeing — A Perspective. https://manodarpan.education.gov.in/assets/img/pdf/CBSE_MH_Manual.pdf
- Brewer, J. (2023). Odstiranje anksioznosti. Hiša knjig, HKZ
- Maučec Zakotnik, J., Švab, V., Brecelj Anderluh, M., Dernovšek, Z. Konec Juričič, N., Dominkuš, D., Ferlan Istinič, M., Čobal, N., Zupančič, A., Vinko, M., Makivić I. (2019). MIRA za duševno zdravje. Nacionalni inštitut za javno zdravje. https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC- 1MQWKHYS/5386cbf5-314c-44bd-bf7a-d27544cb0e33/PDF
- Milivojević, Z. (2008). Emocije : razumevanje čustev v psihoterapiji. Psihopolis institut.
- Vec, Tomaž (2005). Komunikacija – umevanje sporazuma. Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše
- CECIĆ ERPIČ, Saša. Psihosocilani vidiki vadbe za zdravje : izbrane teme : študijsko gradivo - prenovljena in dopolnjena izdaja. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport, 2021. 84 str., ilustr. https://moodle.fsp.uni- lj.si/pluginfile.php/10869/mod_resource/content/2/Gradivo%20za%20studente%2C%20Psihoso cialni%20vidiki%20vadbe%20za%20zdravje%2C%20prenovljeno%202021.pdf, https://moodle.fsp.uni-lj.si/login/index.php. [COBISS.SI-ID 48543747]
- CECIĆ ERPIČ, Saša, PREVC, Petra, TOMAŽIN, Katja. Physical activity intervention for non-active adults from economically challenged families : "Will for movement and movement for will". V: MEŠL, Nina (ur.), KODELE, Tadeja (ur.). Co-creating processes of help : collaboration with families in the community. Ljubljana: Faculty of Social Work, 2016. Str. 126-143, graf. prikazi. ISBN 978-961-6569-58-3. https://www.fsd.uni-lj.si/fakulteta/delovne-enote/zalozba/spletne_izdaje/. [COBISS.SI-ID 4602725]
- CECIĆ ERPIČ, Saša, TOMAŽIN, Katja, PREVC, Petra. "Gibanje za voljo in volja za gibanje" : multidisciplinarna intervencija za povečanje telesne dejavnosti in kakovosti življenja odraslih iz družin s številnimi izzivi. V: KODELE, Tadeja (ur.), MEŠL, Nina (ur.). Družine s številnimi izzivi : soustvarjanje pomoči v skupnosti. 1. natis. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo, 2016. Str. 135-155, ilustr. ISBN 978-961-6569-57-6. https://www.fsd.uni-lj.si/fakulteta/delovne- enote/zalozba/spletne_izdaje/. [COBISS.SI-ID 4600421]
- Hagger, M. S., Cameron, L. D., Hamilton, K., Hankonen, N., & Lintunen, T. (2020). The handbook of behavior change. Cambridge: Cambridge University Press.
- Ekkekakis, P. (2015). Roultedge handbook of physical activity and mental health. London: Routledge.
- KNAP, Bojan. Hrana kot zdravilo v zdravju in bolezni. V: STEPANOVIĆ, Aleksander (ur.), ŠET, Vida (ur.). Zbornik predavanj. 20. Fajdigovi dnevi, Kranjska gora, 2018. Ljubljana: Zavod za razvoj družinske medicine, 2018. Str. 9-13. Družinska medicina, 2018, 16, Supplement, 3. ISBN 978-961-6810-51-7. ISSN 1581-6605. [COBISS.SI-ID 5824940]
- KNAP, Bojan, KNAP, Krištof. Klinična prehrana telesno aktivnih bolnikov = Clinical nutrition in physically active patients. V: ROTOVNIK-KOZJEK, Nada (ur.). 7. simpozij klinične prehrane : [zbornik predavanj]. Ljubljana: Medicinski razgledi, 2020. Str. 45-46. Medicinski razgledi, Supplement, letn. 59, supl. 1. ISSN 0353-3484. [COBISS.SI-ID 22839811]