Vrsta predmeta
Obštudijska dejavnost
Kreditne točke (ECTS KT)
3
Status prijave
Zaprta
Prijava
Študijski program
Za uveljavljanje ECTS kreditnih točk v študijskih programih 1. in 2. stopnje.
Pogoji za vpis k predmetu in pristop k izpitu
Vpis na prvo oz. drugo stopnjo študijskega programa UL. Za pristop k izpitu je pogoj 75% prisotnost pri predmetu.
Termin izvedbe
1. semester
Urnik
Torek, 18.00–21.00
Način izvedbe
Hibridno
Lokacija
Hibridno
Oblike dela
- Predavanja: 20 ur.
- Vaje: 40 ur.
- Samostojno delo: 30 ur.
Način ocenjevanja
Uspeh na izpitu se ocenjuje z ocenami od 1-10 v skladu s Statutom UL.
Vsebina predmeta
• Teoretične vsebine se nanašajo na: osnove splošne šahovske teorije in izrazoslovje; vidiki šaha; pomen šahovske igre pri razvijanju odlik mišljenja in osebnosti; zgodovinski pogled in razvoj; zamisel in pomen uvajanja šaha v vzgojno-izobraževalni sistem; šah kot raziskovalna domena; specifični razvojno-formativni cilji; učitelj kot nosilec poučevanja šaha; pedagoško-psihološki vidik pouka šaha.
• Praktične vsebine se nanašajo na: osnove šaha; prvine in pravila šahovske igre; tekmovalne zvrsti pri šahu; šahovska notacija; vrednost šahovskih figur; končnica v šahu; osnovne končnice (matiranje, vodenje kmeta k promociji); otvoritev v šahu; računanje razvojnih tempov; osnove strategije in načrtovanje v šahovski partiji; osnove taktike in kombinatorika pri šahovski igri; ocenjevanje šahovskih pozicij; uporaba računalniškega analizatorja; variante šaha; specifična metodično didaktična priporočila za izvajanje pouka po učnem načrtu in programu; usposabljanje učitelja za organizacijo pouka šaha in krepitev njegove profesionalne kompetence.
Cilji in kompetence
• Osnovni namen je študentom posredovati osnovna teoretična in praktična znanja za učinkovito izvajanje pouka šaha in za uspešno uporabo šaha kot pedagoškega sredstva pri delu z otroki v šolah.
• Študent zna podati zgodovino šaha, različne vidike šaha, psihološko-socialne in pedagoške odlike šaha pri vzgoji in izobraževanju mladih.
• Študent je usposobljen za poučevanje šahovskih začetnikov po najsodobnejši metodologiji ob uporabi sodobnih sredstev in literature.
• Predmetno-specifične kompetence: spoznavanje, razumevanje, uporabljanje in vrednotenje temeljnih vsebin šahovske igre, razvijanje logičnega in ustvarjalnega mišljenja ter odlik osebnosti; umeščanje védenj in znanj v sodobni način življenja.
Predvideni študijski rezultati
• Poznavanje in razumevanje temeljnih konceptov pri šahovski igri ter metod, pristopov in orodij za poučevanje šaha.
• Razvijanje naslednjih pomembnih značilnosti in vrlin: vztrajnost, borbenost, disciplina, zdrav odnos do sočloveka, vizualizacija, ipd.
• Razvijanje ustvarjalnosti in odlik spoznavnega sloga, posebej neodvisnega, kritičnega mišljenja.
• Razvijanje ustvarjalnosti in odlik spoznavnega sloga, posebej neodvisnega, kritičnega mišljenja.
• Razvijanje zbranosti, pazljivosti in sprejemanja odgovornosti ter posledic za svoja dejanja.
• Razvijanje uspešnih strategij razmišljanja, načrtovanja in odločanja.
• Prenos sposobnosti, navad in veščin, pridobljenih z učenjem šaha, na druga predmetna področja, na splošno sposobnost za učenje in prenos znanj v vsakdanje življenje.
Nosilec: doc. dr. Matej Guid
Literatura
• Praznik, N. (2017). Šah za osnovne šole 1: učbenik za izbirni predmet in interesno dejavnost šah.Ljubljana: Kraljevska igra.
• Jelen, I. in sodelavci (2004-2013). Učna gradiva za izbirni predmet šah. Slovensko izobraževalno omrežje, Zavod za šolstvo RS.
• Kulaç, O. (2011). Šahovska začetnica. Osnovna stopnja. Prevod: Georg Mohr. Šahovska zveza Slovenije.
• Igor G. Suhin (2017). Šah za najmlajše. Pravljični priročnik za otroke in starše. Prevod: Sara Špelec. Ljubljana: Kraljevska igra.