Naš dragi stalni ilustrator prof. mag. Milan Erič z Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani nas redno opominja na aktualna domača in svetovna družbena dogajanja, tudi tokrat ni nič drugače – bobu je potrebno reči bob, pred resnico si ne smemo zatiskati ne oči, ne ušes in ne ust.

Na aktualnost trenutka nas bo v maju večkrat spomnila celotna UL ALUO, ki letos z mnogimi dogodki obeležuje svojo osemdesetletnico, tudi s svečano akademijo v okviru že tradicionalnega Dneva za umetnost UL na Kongresnem trgu pred zgradbo Rektorata. Obširno nas o tem in vseh drugih dogajanjih informira prof. Alen Ožbolt, dekan UL ALUO, v rubriki V središču.

– prof. mag. Matjaž Drevenšek, prorektor za umetnost

’80 (ANGELI ZA NAŠO MIZO / AUU_ALU_ALUO_ UL ALUO [1])

Vsak čas in vsako leto je pomembno in posebno, vendar leto 2025 je in bo za nas posebno leto, saj Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) letos obeležuje 40 let oddelka za oblikovanje in 80 let obstoja naše ustanove. 80 letnica UL ALUO nam nudi priložnost za refleksijo in tudi za praznovanje, kjer se kritični pogled nazaj srečuje s sedanjostjo in vizijami za naprej. Prihodnost pa ni nikoli preprost korak naprej, ampak nihanje med predhodnim, sedanjim in razvijanjem. Kako si v hrupnem, deliričnem, nepreglednem, »brezkončnem svetu«, v kakofoniji sveta, ki očitno drsi v nevarne regresije, v nenehne vojne (priča smo nedoumljivemu genocidu v Gazi), zamišljati boljši svet in jutrišnji čas?

Vendar umetniki in oblikovalci si nenehno zamišljamo nove svetove, sanjamo in ustvarjamo nove svetove, raj in tudi pekel, slikamo angele in zmaje (in tudi peklenščke, hudiče), za nas je pojem podobe najprej miselni problem in ne toliko fizične realnosti. Umetnost je produkt domišljije (imaginacije) in seveda mišljenja (lahko tudi v obrnjenem redu!) in ni nujno, da zgolj resničnost opredeljuje ali označuje umetnost. Zato bi lahko rekli, da so slike, kipi, objekti … približno tako resnični, kot so resnični angeli.  

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje je, še prav posebej v zadnjem obdobju, na naših temeljnih področjih izobraževanja in raziskovanja v umetnosti in oblikovanju ter ohranjanju (konzerviranje-restavriranje) likovnih del, bogato in pogumno ustvarjala, oblikovala, postala odlična, interdisciplinarna, 'gibka', mednarodno povezana, širše družbeno odzivna, pa lokalno angažirana, okoljsko odgovorna in ozaveščena, trajnostna in tudi povezana skupnost, solidarna skupnost delavcev, pedagogov in študentov.

Naši premisleki in tudi ustvarjalni uspehi so številni, naše temeljne dejavnosti (poučevanje, raziskovanje, ustvarjanje) so široke in prostorne, svobodomiselne, pa vedno premišljene in skrbne (trajnostne) v vseh ozirih ali vseh elementih in v plasteh: viri, ekonomije, tehnologije, produkcija, produkt in okolje. Tu bi zelo omejeno »predstavitev ALUO« končal. (Radovedni pa si lahko ogledate, prebrskate novice o številnih dogodkih, razstavah, projektih:  https://www.aluo.uni-lj.si/, na kratko o poslanstvu: https://www.aluo.uni-lj.si/aluo/poslanstvo-in-vizija/, trajnostne zaveze in razglasitev nujnih ukrepov zaradi podnebne krize: https://www.aluo.uni-lj.si/trajnostni-razvoj/podnebna-zaveza-dokumenti-in-porocila/ mednarodno raziskovanje: https://www.aluo.uni-lj.si/raziskovanje/mednarodni-projekti/,  založništvo https://www.aluo.uni-lj.si/raziskovanje/zalozniska-dejavnost/, pa naša zelena : https://www.aluo.uni-lj.si/wp-content/uploads/2024/05/Strategija_UL-ALUO_2024-2029_web_31_05_2024.pdf ...)

Kot pa napove že naslov, pišem predvsem zaradi naše obletnice, spodaj na kratko predstavim različne oblike in barve praznovanja '80 letnice ALUO, delovno smo jo lani poimenovali  »molekula« oz. »molekularna shema«, saj čas ALUO je morda še najbližje času medgeneracijskih soobstojev, zato na ravni različnih glasov in tudi nesoglasij zrcali medgeneracijske relacije in ja, tudi nasprotja. Vendar Akademijo kot izobraževalno, raziskovalno in umetniško institucijo vidim kot časovno-prostorski okvir, v katerem je mogoč soobstoj različnih idej, pogledov in vsebin (v času in v prostoru), povezovanje različnih idejnih komponent, množico (povezanih in ločenih) projektov, množico (povezanih in ločenih) med-disciplinarnih/ med-medijskih/ med-tehnoloških pozicij.

In se že dogaja_jo, imamo in bomo imeli raznovrstno in pestro dogajanje, številne dogodke našega povezovalnega in premišljenega praznovanja, ki se bodo združevali in dopolnjevali v manjših oblikah in kompozicijah ali zasedbah:

- že odprta (in zdaj tudi zaprta) razstava 100 študentskih grafičnih listov predstavnic Ljubljanske grafične šole v Galeriji UL : Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL, prvega dogodka, ki je označen kot košček mozaika obletnice,

- kratke razstave in dogodki v središču mesta v sklopu letošnjega Festivala Hrana za možgane, kjer sodelujemo oz. smo sodelovali,

- ravnokar odprte razstave ob 40-letnici oddelkov za oblikovanje v Cankarjevem domu (z izborom referenčnih zaključnih nalog, ki so tam nastale v zadnjih 10 letih), ki jo spremlja publikacija,

- 5. 6. bo ODPRTA AKADEMIJA – gre za otvoritvene dogodke zaključne razstave študentk in študentov UL ALUO na vseh lokacijah ALUO (to je - resnici na ljubo - največja razstava v Sloveniji po številu udeleženih avtoric, avtorjev (okoli 500 študentk, študentov), po obsegu (vsak s po tremi deli, projekti) in je tudi najbolj vključujoča, horizontalna (sodelujejo namreč vsi, brez selekcije, brez tekmovanja, brez izpadanja), progresivna, sodobna in svobodna razstava v mediju, temah, vsebinah),

- Tam Tam ulična galerija ob Slovenski cesti (med 30.5. in 9. 6.) in na Kongresnem trgu (10.6.-16.6.),

- animacije ’80 obletnice na Euro Plakatnih digitalnih površinah v času Odprte akademije,

13. 6. pa nas čaka UTOPIČNA AKADEMIJA, dogajanje na bodoči lokaciji nove akademije, ob Roški cesti, tu sodelujejo z nami kolegi in študentke, študenti UL AG, UL BF in UL FA, ustvarjali bomo »Mapiranje Roške« – »gverilski« del praznovanja (interdisciplinarni projekt, ki se bo kultiviral v »happening-u« (pogovori, predavanja pod oprtim nebom, kratki koncerti, nastopi, performansi, »ALUO veganska kuhna«, skupinska fotografija vseh delavcev, sodelavcev in študentov iz ptičje perspektive (a ne iz drona, dronov ne želimo uporabljati, saj so v zadnjih vojnah najbolj strašljivo orožje).

In nenazadnje: 16.6. na Kongresnem trgu in v parku Zvezda, v  okviru Dneva za umetnost Univerze v Ljubljani, ki ga letos kurira UL ALUO in sooblikuje v sodelovanju z drugimi članicami UL. Ob 18.00 uri bo otvoritev razstave Lucijana Bratuša v galeriji UL, celo popoldne Sejem umetniških del študentk in študentov UL ALUO, nastopov (poezija, literarna branja, filmi in video dela) študentov drugih fakultet (UL AG, UL AGRFT, UL FF, UL FDV, UL NTF…) v parku Zvezda, pa v Jazz klubu Kazina (kavarni UL AG-ja in zvečer, od 19. ure dalje na Kongresnem trgu SLAVNOSTNA AKADEMIJA. Na odru, na slavnostni prireditvi bomo s kratkimi nagovori slavnostnih gostov in govorom mednarodno priznane umetnice in alumne UL ALUO ter potem skozi izviren kulturno-umetniški program, javnosti predstavili – skozi besedo in sliko ter tudi glasbo (naše študentke, študentje so nadarjeni in izvirni tudi v glasbi!) – najpomembnejše dosežke vodilne nacionalne univerzitetne izobraževalne ustanove na področjih likovnih umetnosti, restavratorstva in oblikovanja.

Morda sem že zapisal, pa vendar je pomembno: povezujemo se s številnimi partnerji in sodelavci, galerijami in muzeji, s šolami, inštituti in fakultetami znotraj UL in zunaj nje, doma in na tujem, tudi s podjetji, naše izobraževanje in delo je vpeto v domače in mednarodno okolje, torej temelji na sodelovanju in povezovanju različnih partnerjev v ustvarjalnosti, inovativnosti, kritičnem mišljenju in družbeni ter okoljski odgovornosti.

Drage študentke, študenti, alumne, alumni, kolegice, kolegi, sodelavke, sodelavci, spoštovani bralci kULturnice vabljeni na naše dogodke, praznujte z nami!

 

– Alen Ožbolt, dekan UL ALUO


[1] Kaj je AUU_ALU_ALUO? Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani je bila ustanovljena leta 1945 kot AUU, kot Akademija upodabljajočih umetnosti. Leta 1972 se je preimenovala v Akademijo likovnih umetnosti, leta 1975 je ALU postala članica Univerze Edvarda Kardelja v Ljubljani. Leta 2004 je ALU (Akademija likovnih umetnosti) pridobila O, torej ALUO, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje.

ALUO praznuje!

Vljudno vas vabimo, da se nam pridružite pri praznovanju 80-letnice Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO), s katerim poudarjamo še marsikaj drugega, kar je povezano – ter nas in vas povezuje – z ALUO.

16. 6. SLAVNOSTNA ALUO – Kongresni trg

14.00–19.00 | Dan za umetnost Univerze v Ljubljani (UL ALUO + druge članice UL)

14.00–21.00 | Sejem umetniških del študentk in študentov UL ALUO v parku Zvezda

19.00–21.00 | Slavnostna akademija ob 80-letnici delovanja UL ALUO

13. 6. UTOPIČNA ALUO – Roška

12.00–18.00 | Performativna zasedba prihodnje lokacije UL ALUO s spremljevalnim programom in piknikom

5. 6. ODPRTA ALUO – otvoritveni dogodki zaključne razstave študentk in študentov UL ALUO

15.00 | DOLENJSKA c. 83

Oddelek za industrijsko in unikatno oblikovanje + Oddelek za oblikovanje vizualnih komunikacij

17.00 | TOBAČNA ul. 5

Oddelek za restavratorstvo + smer Video, animacija in novi mediji (Oddelek za slikarstvo)

19.00 | ERJAVČEVA c. 23

Oddelek za kiparstvo + Oddelek za slikarstvo

22.00 | DOLENJSKA c. 83

After

O! | Razstava UL ALUO ob 40-letnici visokošolskega oblikovanja

Foto: Branko Anđel

20. maja 2025 se je v Veliki sprejemni dvorani Cankarjevega doma odprla razstava O!, predstavitev izjemnih zaključnih del študentk in študentov Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO), ki so na Oddelku za oblikovanje vizualnih komunikacij ter Oddelku za industrijsko in unikatno oblikovanje nastala v zadnjih desetih letih. 

Hkrati je bila prvič predstavljena tudi publikacija Bombon: Ob 40-letnici visokošolskega oblikovanja na UL ALUO.

Pri projektu O! so skupaj z ekipo UL ALUO sodelovali robot kot precizen ukrivljevalec in varilec razstavnih konstrukcij ter sviloprejke, subtilne, vztrajne graditeljice. Skupaj so tvorili nenavadno zavezništvo, v katerem biologija, tehnologija in oblikovanje dihajo kot eno. S pomočjo svetlobe in toplote sviloprejke tkejo niti v nove strukture, robot pa uravnava pogoje zapredanja in človek snuje vizijo. To ni več le proizvodnja – je živi organizem ustvarjanja, v katerem naravno in umetno sodelujeta v popolni, a časovni in v rezultatu nepredvidljivi harmoniji. Tako izzivalno, neznačilno za današnji vse bolj iztirjeno predvidljivi čas. Biodizajn tu ni prihodnost, je vznemirljiva sedanjost.

Knjiga in razstava sta del praznovanja ob počastitvi dveh jubilejev: 40-letnice visokošolskega izobraževanja na področju oblikovanja na UL ALUO in 80-letnice delovanja UL ALUO. 

Razstava je na ogled do 2. junija 2025.

Spremljevalni dogodek: V ponedeljek, 2. junija, ob 17. uri vas vabimo na predstavitev knjige Bombon in pogovor z avtorji – v dvorani Lili Novy, CD.

Avtorji_ce del na razstavi in v knjigi: Iza Ambrožič Simončič, Mirjam Bešter, Eva Bevec, Žan Brezec, Zoja Čepin, Maruša Dolinar, Kristina Drnovšek, Bibi Erjavec, Žan Girandon, Pia Groleger, Brigita Gantar, Strahinja Jovanović, Julija Karas, Désirée Kolarec, Jakob Kolman, Jure Kralj, Liza Križnar, Črt Mate, Maruša Mazej, Matija Medved, Andrija Mihailović, Tjaša Mužina, Nik Erik Neubauer, Luka Pleskovič, Lana Požlep, Urška Preis, Lucija Rosc, Timotej Rosc, Sara Sešlar Naraks, Dorijan Šiško, Nejc Trampuž, Maša P. Žmitek

Produkcija: UL ALUO, Veterinarska fakulteta Univerze v Ljubljani (UL VF), PRIMOZJEZASTUDIO+

Koprodukcija: Cankarjev dom, Ljubljana

Več na povezavi.

 

– Sara Bešlin Vatovec, UL ALUO

Zvočne heterotipije

Foto: Maj Perko

Dvajsetega maja 2025 sta bila v Betettovi dvorani Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani (UL AG) koncert in projekcija grafičnih notacij z naslovom ZVOČNE HETEROTIPIJE, rezultat sodelovanja Katedre za sodobno glasbo UL AG in Katedre za fotografijo Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO).

Smo, ste – vmes. Med zvokom in podobo. Med parkiriščem in prostorom, ki ga še ni.

Smo v točki heterogene hibridnosti in utopične potencialnosti. In hkrati smo v prostoru, ki bi v neki drugi vzporedni »triadni« realnosti lahko tudi bil – tam.

Projekt, ki smo ga slišali – in gledali –, je rezultat raziskovanja odnosa med tem, kar je vidno, in tem, kar je slišno. S študenti fotografije UL ALUO smo prejšnji semester začeli obiskovati Roško, ljubkovalno rečemo obljubljeno deželo – torej prostor, ki naj bi »nekoč« postal pametna, sodobna, trajnostna in predvsem skupna hiša, skupni dom Akademije; a je hkrati danes to še zelo heterogena, groba, divja začasnost.

Ni še šola. Ne še. In ravno ta ne še nas je zanimal.

Študenti fotografije so tja odhajali kot kartografi, a brez zemljevida.

Podnevi, ponoči, v snegu in soncu.

S kamero kot tipalom so poslušali z očmi.

Nastale so podobe – material, gradivo, drobci, teksture, ostanki, svetlobe, sence ...

In te podobe – ne kot reprezentacije, ampak kot napetosti – so se začele spreminjati v nekaj drugega. V predloge. V impulze.

Študenti Studia za sodobno glasbo UL AG so te predloge prevajali v zvočne hipoteze. Začeli smo z osnovami likovne teorije – točko, črto, obliko ... – in nadaljevali k bolj kompleksnim fotografskim kolažem.

Ta projekt je torej zemljevid, ki se bere drugače.

Ne kaže poti, ampak le njeno možnost.

Ne zapira pomena, ampak ga odpira.

Ni glasba, ni slika – je nekaj vmes. Nekaj, kar se šele zgodi – tu, z vsemi nami.

Ta večer je bil prvi. Prva interpretacija.

V petek, 13. 6., na Roški, sredi prazničnega dne Akademije, bomo slišali drugo.

V ponedeljek, 16. 6., na velikem odru Kongresnega trga, pa tretjo.

Vsaka interpretacija je odprta. Ni edina. Je možnost, je nekaj, kar bo morda vsakokrat malo drugačno.

 

– Doc. Emina Djukić, prodekanja UL ALUO

---

Podpora: Sklad UL za umetniško področje v okviru umetniško-raziskovalnega projekta Mapiranje Roške, ob 80-letnici UL ALUO.

Razstavi UL ALUO na Rektoratu UL

Foto: Jure Makovec/STA

V torek, 13. maja 2025, smo odprli dve razstavi Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO): v Galeriji UL razstavo Paul Nurse: Kaj je življenje?, na kateri so se z znanstvenimi in domišljijskimi ilustracijami predstavili študenti in študentke UL ALUO, na plakatih pred Rektoratom UL pa razstavo Ilustriranje nevidnega: oblikovanje za vključujočo družbo – Morski organizmi za ljudi z okvaro vida, ki je nastala v okviru projekta UL ALUO in opozarja na pomen vključujoče vizualne komunikacije.

O razstavah

Paul Nurse: Kaj je življenje?

Izhodišče predstavljenih študentskih del s področja stvarne ilustracije je poljudnoznanstvena knjiga Nobelovega nagrajenca Paula Nursa z naslovom What is Life? Pri projektu so sodelovali študenti in študentke drugega letnika podiplomskega študija ilustracije na UL ALUO. Osnovno vodilo pri njihovem ustvarjanju je bilo, kako na razumljiv način predstaviti kompleksne ideje znanosti skozi različne tipe stvarne ilustracije. V ustvarjalnem procesu so pod mentorstvom doc. mag. Marije Nabernik tako nastale diorame, konceptualne in znanstvene ilustracije.

Razstavo dopolnjujejo razstavljena dela študentov in študentk prvega letnika podiplomskega študija Ilustracija na UL ALUO. Izhodišče za njihovo ustvarjanje pa je bila osebna zgodba Paula Nursa z naslovom Razpravljanje o družinskih drevesih v šoli je lahko nevarno. Če je temeljni gradnik življenja v knjigi Kaj je življenje? celica, je v tej pripovedi osnovni gradnik človekovega življenja družina. Pripoved so pod mentorstvom doc. Suzi Bricelj interpretirali skozi serijo ilustracij in jo skupaj z besedilom predstavili v obliki avtorskih knjig. Skozi projekte obravnavajo vprašanja družbenih norm, drugačnosti in stigmatizacije posameznika v družbi ter prikažejo možnosti uspešnih poti pri iskanju osebne identitete.

Ilustriranje nevidnega: oblikovanje za vključujočo družbo – Morski organizmi za ljudi z okvaro vida

Gre za razstavo, ki združuje umetnost, znanost in tehnologijo v iskanju inkluzivne vizualne komunikacije. Osredotoča se na taktilne znanstvene ilustracije morskih organizmov, ki so bile razvite posebej za osebe z okvaro vida. S pomočjo 3D-tiska so podobe pridobile reliefno obliko, kar omogoča zaznavanje z dotikom in odpira nove poti v znanstveni ilustraciji. Razstava poudarja pomen inkluzivnega oblikovanja in spodbuja premislek o dostopnosti vizualnih informacij v sodobni družbi. Skozi interdisciplinarno sodelovanje povezuje oblikovalce, znanstvenike in slepe uporabnike ter raziskuje, kako lahko tehnologija prispeva k večji enakopravnosti pri dostopu do znanja. Projekt, v okviru katerega je nastala razstava, so vodili doc. mag. Marija Nabernik (UL ALUO), prof. dr. Petra Černe Oven (UL ALUO) in Aleš Sedmak (Društvo Kaverljag).

Vabljeni na ogled obeh razstav.

V času razstav je Galerija UL odprta ob torkih, sredah in četrtkih, med 16. in 20. uro. 

Razstavi bosta na ogled do 9. junija 2025 in potekata v okviru Festivala hrane za možgane, ki se letos posveča tematiki biodiverzitete, in sta tudi del aktivnosti ob praznovanju 80-letnice UL ALUO.

 

– Doc. Suzi Bricelj, doc. mag. Marija Nabernik, prof. dr. Petra Černe Oven, UL ALUO

Več

New Talent Award 2025

Avtor: Jan Hostnik, magistrski študent grafičnega oblikovanja na UL ALUO

Priznana ameriška založba Graphis iz New Yorka je aprila razglasila letošnje nagrajence enega največjih svetovnih študentskih oblikovalskih natečajev NEW TALENT ANNUAL. Med njimi so spet, že deveto leto zapored, študentke in študenti Oddelka za oblikovanje vizualnih komunikacij Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO). Tokrat so osvojili kar dve zlati in tri srebrne nagrade.

Jan Hostnik, magistrski študent grafičnega oblikovanja, je za delo Nexus Manifesto, ki je nastalo pod mentorstvom prof. Eduarda Čehovina, prejel zlato nagrado (New Talent Annual 2025 Gold Award) v kategoriji oblikovanja knjig.

Strahinja Jovanović, ki je nedavno magistriral iz grafičnega oblikovanja, je za delo The Fussil Vases, ki je nastalo pod mentorstvom prof. Eduarda Čehovina in prof. Radovana Jenka, prejel zlato nagrado (New Talent Annual 2025 Gold Award) v kategoriji produktnega oblikovanja. Poleg tega je za deli The Fussil Textile (v kategoriji produktnega oblikovanja) in The Fussil Design Tool (v kategoriji interaktivnega oblikovanja) prejel srebrni nagradi (New Talent Annual 2024 Silver Award), za delo The Fussil Book (v kategoriji oblikovanja knjig) pa še častno omembo. Tudi zadnja tri dela so nastala pod mentorstvom prof. Čehovina in prof. Jenka.

Aneja Kumar, tudi nedavna magistrantka grafičnega oblikovanja na UL ALUO, je prejela srebrno nagrado (New Talent Annual 2024 Silver Award) v kategoriji oblikovanja animacije za delo Creator, ki je nastalo pod mentorstvom prof. dr. Petre Černe Oven.

Nagrajencema in nagrajenki iskreno čestitamo!

 

– Sara Bešlin Vatovec, UL ALUO

Drzni novi zvoki, strastna romantika in očarljive barve simfoničnih del v izvedbi Simfoničnega orkestra UL AG

Foto: Otton Zajec

Tradicionalni letni koncert Simfoničnega orkestra Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani (UL AG), ki je bil 24. aprila 2025 v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma, je odprla Uvertura 9119, noviteta študenta kompozicije Mihe Nahtigala. Skladbo si je skladatelj zamislil kot protest proti eroziji slovenščine v znanosti, šolstvu, medijih in literaturi ter njene menjave z angleščino, pa tudi kot kontrast estetiki kulturnega pesimizma.

V violinskem koncertu nemškega romantika Johannesa Brahmsa se je v vlogi solista predstavil izjemen študent violine Rok Zaletel Černoš, ki se je leta 2023 kot prvi slovenski violinist udeležil priznanega tekmovanja P. I. Čajkovskega v Moskvi in se uvrstil v drugi krog – med 13 najboljših na svetu.

Koncert je zaokrožilo eno največjih simfoničnih del 20. stoletja in hkrati tudi zadnja orkestrska mojstrovina Sergeja Rahmaninova. Simfonični plesi so poslušalce navdušili s presunljivimi melodijami, nagonskimi ritmi in bogatimi harmonijami.

Orkester je vodil gostujoči nemški dirigent Felix Mildenberger, zmagovalec prestižnega dirigentskega tekmovanja Donatelle Flick 2018, ki je s svojimi pronicljivimi interpretacijami na oder prinesel ekspresiven pristop h klasičnemu in sodobnemu repertoarju.

 

– UL AG

Razstava skic in risb s poti po Italiji

Risba: Jan Šimnovec

Med 5. in 14. majem je bila na Fakulteti za arhitekturo Univerze v Ljubljani (UL FA) na ogled razstava Skice in risbe s poti po Italiji. Razstavljene so bile skice in risbe študentk in študentov urbanizma in arhitekture, od prvega do petega letnika. Skice so nastajale na strokovni ekskurziji, ki je bila v začetku aprila po dolgoletni prekinitvi spet izvedena pod vodstvom izr. prof. Aleksandra S. Ostana in doc. Blaža Budje. Razstavo so ob podpori mentorjev organizirali študenti: Pia Gerbec in Tilen Mavrič (postavitev), Filip Slakan Jakovljević (besedila), Kaja Križ in Lucija Lohkar (tehnična obdelava). Vanjo je bilo vključenih več kot 300 skic in risb, ki so jih ustvarili bodisi začetniki bodisi mladi mojstri. Postavitev je bila zasnovana kronološko in je spremljala pot ekskurzije od Vicenze, Verone, Mantove, Lucce, Pise pa vse do Firenc, San Gimignana, Siene, Assisija, Gubbia, Urbina ter Riminija in Ravenne. Prevladujejo arhitekturni in prostorski motivi, predvsem dela slavnih renesančnih arhitektov in srednjeveških mojstrov, pa tudi anonimnih vernakularnih stavbarjev. Med razstavljenimi skicami je bilo dovolj prostora tudi za bolj subjektivne, lirične skice. Kot spremljavo skicam in risbam so pripravljavci smiselno vključili citate velikih arhitektov (Palladio, Plečnik …) in umetnikov (Goethe, Dante …), dopolnilo pa so bile fotografije z ekskurzije.

UL FA je znana po tradiciji kultiviranja skice kot najbolj neposredne oblike arhitektovega izražanja. V preteklosti sta največji pečat pri vodenju ekskurzij v Italijo pustila profesorja Edvard Ravnikar in Marjan Ocvirk. Letos je bila ekskurzija v Italijo po večletnem premoru v veselje mnogih spet izpeljana. Ker je arhitektova roka oz. Pallasmova »misleča roka« še vedno najbolj neposreden in občutljiv instrument za izražanje arhitekturnih občutenj in zamisli, pričakujemo trajno obuditev stare tradicije.

 

Filip Slakan Jakovljević, UL FA

Izmenjevalnica oblačil 2025 PRINESI // ODNESI v Centru Rog

Foto: Nina Starman Gombač

Katedra za oblikovanje tekstilij in oblačil Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani (UL NTF) je v sodelovanju s Centrom Rog letos drugič organizirala izmenjevalnico oblačil PRINESI // ODNESI. Dogodek, izveden 24. 4. 2025, se pridružuje dejavnostim združenja Fashion Revolution, največjega gibanja, ki se zavzema za etično delovanje modne industrije in opominja na datum, ko se je pred 12 leti podrla tovarna oblačil Rana Plaza v Bangladešu.

Izmenjevalnica je bila odprta za širšo javnost in potekala po principu zbiranja kuponov, ki jih je posameznik prejel s prinesenimi oblačili in unovčil ob izboru oblačil iz druge roke. Z najvišjim številom kuponov so bila ovrednotena oblačila slovenskih modnih oblikovalcev in oblikovalk, s svojimi avtorskimi izdelki so na izmenjevalnici sodelovali tudi študenti UL NTF.

V sklopu dogodka je bila organizirana delavnica ME-YOU-US; Izmenjaj stil, ki je sodelujoče izzvala k oblikovanju kreativnih stajlingov – oblačilnih podob, vključujoč kose lokalnih blagovnih znamk in preostalih oblačil, ki so bila na voljo za izmenjavo.

Velika dvorana Centra Rog je bila v času izmenjevalnice 2025 PRINESI // ODNESI ves čas aktivno polna in dogodek je bil tudi zaradi dodiplomskih in magistrskih študentov oblikovanja tekstilij in oblačil izjemno uspešen.

Sodelujoče slovenske blagovne znamke in oblikovalci oblačil: Akultura by Alenka Globočnik, Alenka More, Almira Sadar, Ana Jelinič, Anita Miklavčič - ANIDA, Arijana Gadžijev, Barbara Vrbančič, Brina Vidic - BRENCHA, Cliche by Jelena Pikmajer, David Bacali, Elena Fajt, Hishka, Jelena in Svetlana Proković - JSP, Jona Bedjanec, Kaja Bakan, Maja Štamol, MilaKrasna, Mila.Vert, Mojca Celin Princip, Nejc Šubic - Volja, Nataša Peršuh, Peter Movrin, Petja Zorec, Sanija Reja, Salvija Leisurwear, Sari Valenci, Studio Draž, Tanja Zorn Grželj, Tanja Devetak, Zala Hrastar - Morja.

Avtorice dogodka: prof. Elena Fajt, doc. Petja Zorec, asist. Sara Valenci, asist. Nastja Sagadin Grmek, asist. Alenka More, asist. Nataša Hrupič

 

– Doc. Petja Zorec, Katedra za oblikovanje tekstilij in oblačil, UL NTF

Slovenski odtis na poljskem bienalu: UL ALUO na spremljevalni razstavi 14. grafičnega bienala Poznanj na Poljskem

Foto: Sonia Bober

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) se je aprila 2025 predstavila na spremljevalni razstavi 14. grafičnega bienala v Poznanju na Poljskem, ki letos prvič poteka v mednarodnem formatu. Bienale z naslovom IMPORT/EXPORT, ki je prejel več kot 900 prijav iz 67 držav, izpostavlja sodobne grafične prakse kot orodje kritične izmenjave idej, podob in identitet v kontekstu globalnih pretokov.

Tematsko se bienale osredotoča na razmerja moči med kulturnimi središči in periferijami, ki vzpostavljajo hierarhije simbolne odvisnosti, vodijo v procese kulturne (samo)kolonizacije in ohranjajo globalno razdeljenost. Pojma uvoz in izvoz sta v tem okviru prispodoba za izmenjavo umetniških pojavov, ki ne le odražajo obstoječe kulturne tokove, temveč jih tudi aktivno oblikujejo in sodelujejo pri vzpostavljanju hegemonij v sodobni umetnosti. Med spremljevalnimi dogodki je bila med 10. in 27. aprilom v galeriji Pop Culture @StaryBrowar, umeščeni v nekdanji industrijski kompleks, na ogled skupinska razstava, na kateri sodelujejo profesorji, asistenti in študenti UL ALUO.

Selekcijo sodelujočih je vodila izr. prof. mag. Zora Stančič, vodja Katedre za grafiko UL ALUO, ki je bila hkrati tudi koordinatorica sodelovanja z bienalom. Na povabilo organizatorjev, ki so v okviru spremljevalnega programa k soustvarjanju razstavnega dogajanja povabili tudi UL ALUO, je skupaj s pedagoškimi sodelavci oblikovala razstavni koncept. Vsak mentor je k sodelovanju povabil enega študenta, s čimer se je vzpostavil medgeneracijski dialog, ki presega pedagoški okvir in se udejanja v skupnem razstavnem prostoru.

Na razstavi sodelujejo študenti Ana Govc, David Kucler, Miha Majes, Nina Munih, Kalina Naskovski Perne, Tinkara Nemec Herkess, Maruša Pajnič, Ajda Podgorelec in Kristian Župan. Od pedagoških sodelavcev sodelujejo asistenta Admir Ganić in Helena B. Tahir ter profesorji doc. mag. Viktor Bernik, doc. mmag. Arjan Pregl, doc. mag. Mojca Zlokarnik in izr. prof. mag. Zora Stančič.

 

– Helena B. Tahir, Oddelek za slikarstvo, UL ALUO

Mednarodna razstava in projekcija videodel prof. dr. Uršule Berlot Pompe z UL ALUO

Foto: R. Sosin (z dovoljenjem: Galerija sodobne umetnosti Bunkier Sztuki)

Sodobna vizualna umetnica, teoretičarka in profesorica prof. dr. Uršula Berlot Pompe predstavlja svoje najnovejše umetniško delo na mednarodni skupinski razstavi Revealing What Is Partly Sensed, ki se jeso jo odprli otvorila 14. maja 2025 v galeriji sodobne umetnosti Bunkier Sztuki v Krakovu na Poljskem. Razstava je del novega srednjeevropskega projekta 3Seas Initiative, ki naj bi v prihodnjih izdajah potoval v druge kraje v regiji in v katerem Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) sodeluje kot partnerica. Berlot Pompe se na razstavi predstavlja s serijo umetniških del, ki je nastala na podlagi sodelovanja z Inštitutom Jožef Štefan Stefan, ter raziskuje razmerje med vizualnim zaznavanjem in materialnostjo skozi povezovanje vizualnih umetnosti in znanstvene vizualizacije. Med 13. in 19. 5. 2025 je Berlot Pompe hkrati predstavila svoje predhodno umetniško delo v okviru dogodka Living Lab Re:Senster & Svitava v Krakovu.

 

– Doc. dr. Kaja Kraner, Katedra za teoretične vede UL ALUO

ZEMLJE – VID

Foto: Anja Jerčič Jakob

Razstava z naslovom Zemlje – vid je del projekta Naravni materiali v likovni umetnosti in gozdna likovna pedagogika in se neposredno, tako snovno kot vsebinsko, povezuje s Krajinskim parkom Tivoli, Rožnik in Šišenski hrib. Gre za umetniško obravnavo mapiranja in/ali arhiviranja določenega izbranega okolja.

Umetniški raziskovalni projekt Naravni materiali v likovni umetnosti in gozdna likovna pedagogika je povezan z avtorsko prakso vodje projekta Anje Jerčič Jakob, ki od leta 2016 ustvarja v rezidenčnem in ustvarjalnem centru MGLC Švicarija in se pri svojem delu pogosto navezuje na naravo. Bistvena vzpodbuda h koncipiranju in izvedbi projekta je bila prav želja po prenosu znanj, ki jih je pridobila med svojo prakso in so povezljiva z naravo.

V luči trajnostne prenove šolstva in uvajanja trajnostnih vsebin na različna področja umetnosti in pedagogike je težnja v okviru umetniškega raziskovalnega projekta raziskati možnosti vpeljave vsebin gozdne pedagogike ter uporabo naravnih materialov v avtorski likovni in likovnopedagoški praksi. Zanima nas predvsem vključevanje sodobnih in inovativnih pristopov tako ustvarjanja kot tudi poučevanja, kot sta ustvarjanje ter pouk v naravi in izkustveno učenje na področju likovne umetnosti, saj imajo navedena področja velik potencial za doseganje ciljev vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. V projektno skupino se vključuje tudi umetnica Mateja Kavčič, ki je vidnejša predstavnica okoljske umetnosti pri nas; prav tako Katarina Grabnar Apostoloides in področje mikologije, z namenom vključevanja mikoloških vsebin v ustvarjalne procese in ozaveščanja o možnosti medpredmetnega povezovanja likovnih ter naravoslovnih vsebin.

Zemlje – vid

S projektno skupino smo razmišljali o načinu snovanja likovne forme, s katero bi prikazali prvobitnost in organsko ravnovesje narave ter izpostavili njeno sposobnost samoorganiziranja, brez konkretnih vplivov na izraz, kjer je naracija prisotna zgolj v materialnosti oziroma snovnosti forme. Ker je eno od izhodišč projekta bilo navezovanje na uporabo naravnih anorganskih ali organskih materialov v umetnosti ter navezovanje na Krajinski park Tivoli, Rožnik in Šišenski hrib, smo pomislili na papir, saj gre za material, katerega osnovna surovina so lesna vlakna. Papir je eden od temeljnih materialov, ki se uporabljajo v umetnosti, sočasno pa je prisoten v življenju slehernika kot eden človekovih bistvenih potrošnih materialov. 

V Mojstrski delavnici za ročno izdelavo papirja PAPLAB smo s pomočjo mentorjev usvojili osnovna znanja ročne izdelave papirja ter razmišljali o možnih manipulacijah v samem postopku. Poleg osnovnih glavnih sestavin papirja, ki so vlakninske surovine iz lesa ali drugega rastlinskega izvora, se v pulpo pri industrijski izdelavi papirja lahko dodaja belila, polnila rudninskega izvora, barve, klejila ali lepila. Še posebej zaradi same sestave izstopa lepenka, saj se izdeluje iz lesnih vlaken ter mnogih drugih papirnih odpadkov ter tudi anorganskih surovin (Križaj, 1962). Tako smo tu mi pri izdelavi papirja v pulpo dodajali zemlje anorganskega izvora kot tudi odmrle rastline, prst in druge nerazpoznavne organske materiale v fazi trohnenja. Vključevanje mikologinje Katarine Grabnar Apostolides je bilo ključno pri raziskavah uporabe gob kot osnovne surovine za izdelavo papirja. Uspešno smo izdelali liste papirje iz sedmih vrst gob. Na razstavi pa smo predstavili tudi trenutne rezultate znanstveno umetniških raziskav uporabe barvil iz gob v slikarstvu.

V sklopu projektnih aktivnosti je nastala kopica raznovrstnih listov papirja, ki smo jih razstavili v obliki poliptiha, pod naslovom Zemlje – vid. Zemljevid je v svoji osnovni definiciji papir ali platno z upodobitvijo zemeljskega površja in objektov na njem v pomanjšanem merilu in lahko vključuje podatke o pojavih in stanjih zemeljskega površja (SSKJ, 2015). Zemljevid dobesedno pomeni videti zemljo.  Z naslovom tako razkrivamo pomenske plasti upodobitve, saj gre za dejanski, dobeseden vpogled v zemljo in na to, kar iz zemlje zraste, podroben vpogled v nekatere procese, ki se neodvisno od človeka odvijajo v naravi. Mimetična sporočilnost se odvija na ravni naracije v snovnosti, z vključevanjem organskih snovi, ki so bile odvzete iz narave, torej začasno odvzete tudi trohnenju in razpadu. Papir v svojem jedrnem nastanku odraža odnos človeka do narave. Je ilustracija procesa kultiviranja narave, ki se lahko stopnjuje do vzpostavitve neenakopravnega odnosa, tudi do skrajne mere in do odtujitve človeka od narave.

Kako vstopiti v ponovni stik, kako ponovno prisluhniti svetu narave in njenim organizacijskim zmožnostim, za dobrobit vseh organizmov, ki bivamo na zemlji? Vpogled v Zemlje – vid ne ponuja rešitev. Gledalcu ponuja prostor za razmislek. Morda zmore zaznati naslavljanje perečih tem in vprašanj v povezavi z odnosom med naravo in človekom ter dejstvo brezkompromisne soudeleženosti narave in človeka v skupnem svetu.

Kraj in datum izvedbe: MGLC Švicarija, 18. maj 2025

Avtorji: izr. prof. Anja Jerčič Jakob (UL PEF), Mateja Kavčič (umetnica), Katarina Grabnar Apostolides (Mikološki muzej Slovenije), asist. Zala Simčič (UL PEF) ter študenti in alumni UL PEF: Matija Franzutti, Greta Trošt, Jerca Šuštar, Brina Jenko in Vita Čepič.

Vodja projekta in mentorica: izr. prof. Anja Jerčič Jakob (UL PEF)

Razstavo in izvedbo projekta so omogočili: Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani, MGLC, Mikološki muzej Slovenije in Mojstrska delavnica za ročno izdelavo papirja PAPLAB.

 

– Izr. prof. Anja Jerčič Jakob, UL PEF

Odprtje likovne razstave "Likovno ustvarjam ter spoznavam sebe in druge", ki je nastala v okviru programa Modre fakultete

Foto: Matija Puškarič

V četrtek, 22. maja 2025, je v Domu starejših občanov Fužine v Ljubljani potekalo odprtje likovne razstave z naslovom Likovno ustvarjam ter spoznavam sebe in druge. Razstava je rezultat ustvarjalnega procesa študijske likovne skupine na Modri fakulteti Univerze v Ljubljani, ki v okviru svojega izobraževalnega programa spodbuja likovno izražanje kot orodje osebne rasti, samorefleksije in razumevanja družbenih odnosov. Mentorsko vlogo je prevzel doc. Robert Potočnik, ki je z umetniškim in pedagoškim pristopom pomembno prispeval k razvoju ustvarjalnega procesa sodelujočih.

Udeleženci, ki so vsi starejši od 55 let, so skozi različna likovna področja raziskovali vprašanja identitete – tako osebne kot kolektivne. Vsako razstavljeno delo nosi v sebi individualno zgodbo, pogled in čustveno noto, kar razstavi daje izrazito osebno dimenzijo ter jo umešča onkraj klasičnih okvirov amaterskega likovnega izraza. Postavitev hkrati ponuja priložnost za medgeneracijski dialog in vzpostavlja stik med umetnostjo ter širšo skupnostjo.

Na razstavi si lahko ogledate dela, ki so jih ustvarili Suzana Baar, Janez Gorec, Simona Kozin Simič, Marija Krajnc Jukič, Metoda Pavlič, Karmen Švajger Savič, Marija Žagar in Metka Žagar Javornik.

Odprtje je bilo zelo dobro obiskano, zagotovo tudi zaradi pestrega spremljevalnega umetniškega programa, v katerem so nastopili Alenka Vidrih (recital), Silva Katavić (violina), Eva Grebenc Slanič (klavir) in Peter Grdadolnik (bariton).

Razstava je na ogled do 3. junija 2025 v razstavnem prostoru Doma starejših občanov Fužine.

 

– Zala Simčič, Univerzitetna služba za študente in alumne, Rektorat UL

»Impresije letnih časov«, razstava v Galeriji UL EF

Foto: arhiv UL EF

Ljudmila Pačnik: O ranljivosti in veličastnosti narave

»Zdi se, da Bog človeku vselej ni dal narave v skrbstvo, temveč v izropanje.«

S tem citatom je primerno razgrniti temo aktualne razstave v Galeriji Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani (UL EF), kjer razstavlja Ljudmila Pačnik, diplomirana ekonomistka, ki je od nekdaj cenila umetnost. Ljubezni do giba in glasu je prirasla še ljubezen do platna, čopiča, okvirja, ki se kali že tri desetletja.

Na tokratni razstavi »Impresije letnih časov« slikovito prikazuje pereč trenutek današnje resničnosti – okolje in naravo. Na slikah je narava upodobljena takšna, kot bi po avtoričinem mnenju tudi morala biti. Narava je prečudovita, veličastna, človekovo večno zatočišče in dom. Je pa hkrati podobna človeku, saj je spremenljiva, minljiva in v dobi antropocena tudi ranljiva. To avtorico hudo boli, kar se čuti tudi v slikah. Slike niso prikaz le narave v njeni surovi lepoti, temveč tega, česar morda nekoč ne bo več. Estetika samih slik vzbuja presežne občutke, saj v naravi prikaže nekaj, česar opazovalec z golim očesom zlepa ne more opaziti. Narava je neposredno povezana s temeljnim človeškim čustvom: s skrbjo. Skrb za naravo je vrednota, h kateri teži celotna razstava.

Na eni izmed izstopajočih slik je naslikano zahajajoče sonce tik pred izginotjem za planino. Slika pričara občutek iluzornega gibanja, s čimer preseže svojo materialnost, hkrati bi jo bilo moč dojeti kot opozorilo – narava propada, kot se dan preveša v noč, luč v temo, na kar mora človeštvo biti pozorno. V oči bode tudi dodaten element, ki je prisoten na nekaterih slikah. Naravo na sliki vidimo skozi upodobljena okna, mreže, lise. To sledi dejstvu, da je narava danes opazovana skozi filter, v kletki modernega življenja, ko je človek zaradi zaposlenosti in nažrtosti z informacijami vse manj zunaj v neposrednem stiku z zelenjem, bajnostjo gozdov, božajočim žarkom sonca in melodijo morja. Narave človek ne spoštuje, saj jo gleda skozi »pleksi steklo«, zavajajoč se, da je tako imun proti njenim spremembam.

Avtorica pravi, da je človek zelo izkoristil naravo. Napori okoljevarstvenikov so pogosto prezrti in premalo upoštevani, posledice človekovega posega v naravo pa se kažejo iz dneva v dan. Opozarja na problematiko stremljenja za kapitalom kot primaren problem današnjega sveta, kar odzvanja tudi v okoljevarstvu. Izrazila je željo, da bi njena opažanja narave, zajeta v slikah, spodbudila mlade ekonomiste, naj razmišljajo o teh problematikah. Naj razmišljajo o ekologiji. S tem izraža globok optimizem, da bo njena razstava dosegla svoj skriti smoter.

Na razstavi je bil tudi Marin Berovič, ki je simbolno pripomnil, da ima avtorica razstave velike oči in otroško srce, za kar pravi, da sta nujni komponenti za njeno vrhunsko umetniško ustvarjanje.

Avtorica je na razstavo povabila tudi žensko pevsko skupino Cintare, ki je navdušila z venčkom slovenskih ljudskih pesmi.

Razstava se je odprla v torek, 6. maja, in bo na ogled do četrtka, 29. maja.

 

– Marko Čadež Mačkić

Predstavitev ilustratorke kULturnice

Foto: osebni arhiv

Sem študentka prvega letnika magistrskega študija na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO), smer Ilustracija. Dodiplomski študij sem končala na Fakultetu likovnih umjetnosti (FLU) v Cetinju, Črna Gora, smer Grafično oblikovanje. Rada eksperimentiram, združujem in uporabljam različne medije ter vnašam navdih, ki ga vsakodnevno črpam iz moderne kulture in okolja. Prizadevam si negovati unikatnost svojega vizualnega jezika, s katerim skušam odstopati od norm in ga razvijati skozi vsak nov umetniški izziv.

 

– Isidora Savićević, študentka UL ALUO 

Elektronsko glasilo kULturnica nastaja v sodelovanju s sodelavkami in sodelavci akademij ter umetniških smeri fakultet Univerze v Ljubljani.

Izhaja vsak zadnji ponedeljek v mesecu.

Izdajatelj: Založba Univerze v Ljubljani

Glavni in odgovorni urednik: prof. mag. Matjaž Drevenšek, prorektor za umetnost

Uredniški svet: prof. mag. Matjaž Drevenšek, Mirela Šućur

Zbiranje in urejanje prispevkov: Mirela Šućur, Jernej Kejžar

Sodelujoče in sodelujoči: prof. Alen Ožbolt, Sara Bešlin Vatovec, doc. Emina Djukić, doc. Suzi Bricelj, doc. mag. Marija Nabernik, prof. dr. Petra Černe Oven, Filip Slakan Jakovljević, doc. Petja Zorec, Helena B. Tahir, doc. dr. Kaja Kraner, izr. prof. Anja Jerčič Jakob, Zala Simčič, Marko Čadež Mačkić, Isidora Savićević, prof. dr. Metoda Kemperl, Maša Medved, Ana Jamnik, Dunja Zlotrg, Mojca Mikolič, doc. mag. Arijana Gadžijev, asist. Kristi Komel, Kristina Zajc Božič, asist. dr. Ana Jenko Kovačič

Avtorice in avtorji uporabljenega slikovnega gradiva: Branko Anđel, Jan Hostnik, Maj Perko, Jure Makovec/STA, Otton Zajec, Jan Šimnovec, Nina Starman Gombač, Sonia Bober, R. Sosin, Anja Jerčič Jakob, Matija Puškarič, arhiv UL EF

Avtor naslovne ilustracije: prof. mag. Milan Erič

Avtorica serije ilustriranih vinjet: Isidora Savićević, mentorica: doc. Suzi Bricelj

Oblikovanje: Jernej Kejžar

Tehnična realizacija: Innovatif d. o. o.

Jezikovni pregled in lektura: Amidas d. o. o. 

ISSN 2820-4484 

Univerzitetna služba za umetniško dejavnost

Kontakt

Univerza v Ljubljani
Kongresni trg 12
1000 Ljubljana

E-naslov: umetnost@uni-lj.si