Marec in s tem Mesec kULture in umetnosti Univerze v Ljubljani se iztekata. V sodelovanju s članicami smo pripravili pester program dogodkov, ki je ponudil vpogled v ustvarjalnost študentov, zaposlenih in alumnov UL. Brezplačnih dogodkov – okrogle mize na Rektoratu UL, odprtja razstave UL Akademije za likovno umetnost in oblikovanje v Galeriji UL, koncertov na UL Akademiji za glasbo, predstav in Kinofilma na UL Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo, plesnega večera, koncerta in stand-upa v Rožni kuh’ni ter odprtih vrat premnogih ljubljanskih kulturnih ustanov – se je udeležilo res veliko študentov, zaposlenih in alumnov UL. Naj se trend s tem ne neha, še naprej obiskujte kulturno-umetniške dogodke, saj kot pravi slogan naše Univerzitetne službe za umetniško dejavnost: »Vsak dan je Dan za umetnost UL!«
– prof. mag. Matjaž Drevenšek, prorektor za umetnost
V središču
Okrogla miza: Umetnost in njen faktor vpliva
V okviru tradicionalnega Meseca kULture in umetnosti na Univerzi v Ljubljani je 25. marca 2025, ob odprtju razstave Avtorice v e-knjigi 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL, na Rektoratu Univerze potekala še okrogla miza s pomenljivim naslovom Umetnost in njen faktor vpliva.
Razpravo je vodil prorektor UL za umetnost prof. mag. Matjaž Drevenšek, sodelovali pa so ugledni profesorji treh akademij UL: izr. prof. dr.Barbara Predan, UL ALUO, izr. prof. dr.Nadja Zgonik, UL ALUO, prof. mag.Marko Naberšnik, UL AGRFT, in prof.Luka Juhart, UL AG. Okrogle mize se je udeležila tudi ministrica za kulturo dr. Asta Vrečko.
Udeleženci razprave so odprli pomembna vprašanja o vlogi umetnosti na Univerzi in v širši družbi, spregovorili o pomenu arhiviranja umetniškega spomina, o vplivu komercialnih pritiskov na umetniško ustvarjanje ter o vlogi umetnosti v kontekstu novih distribucijskih kanalov. Poudarjeno je bilo, da je umetnost pogosto zapostavljena, zato je treba izboljšati njeno vidnost ter vse študente, ne samo študentov akademij, spodbuditi k udejstvovanju na področju umetnosti.
Foto: Katja Kodba, STA
Izr. prof. dr. Nadja Zgonik se je dotaknila pomena besedne zveze faktor vpliva (»impakt faktor«), s katero se ukvarja univerzitetno okolje, pri čemer je področje umetnosti v primerjavi s preostalimi neupravičeno zapostavljeno. Omenila je, da UL ALUO v svoji zbirki, ki nastaja že vse od leta 1946, hrani impozantno število umetniških del (več kot 80.000). Prof. mag. Marko Naberšnik je povedal, da je na področju avdiovizualnih del faktor vpliva odvisen od distribucije, ta pa je danes zelo kompleksna. V tem smislu predstavlja Univerza zelo dobre razmere za delo, vendar je cilj študentov in študentk vidnejša predstavitev njihovih del na festivalih in v medijih. Prof. Luka Juhart je poudaril, da umetnost bogati našo družbo in si je brez nje ne moremo predstavljati, zato predlaga, da bi študente bolj motivirali k udeležbi na umetniških dogodkih tudi s kreditnimi točkami. Ključni poudarki razprave so bili, da umetnost prispeva k razvoju kritičnega mišljenja, postavlja ogledalo družbi in nas popelje tudi onstran okvirov ustaljenega načina mišljenja. Izr. prof. dr. Barbara Predan jemed drugim poudarila tudi pomen povezovanja in interdisciplinarnega sodelovanja vseh umetniških področij, ki se je po večletnih prizadevanjih Univerze v študijskem letu 2024/2025 realiziral z Interdisciplinarnim doktorskim študijskim programom Umetnost.
Ministrica za kulturo dr. Asta Vrečkoje prav tako poudarila pomen interdisciplinarnega povezovanja med akademijami in fakultetami na Univerzi ter nujnost platforme, ki to omogoča. Opozorila je tudi na težave, s katerimi se srečujejo samozaposleni umetniki, zato je treba mlade na vseh ravneh izobraževanja spodbujati in jih opolnomočiti. Povedala je, da umetniški poklic le na videz daje vtis svobode, vendar je disciplina, ki jo zahteva ta poklic, v resnici podobna tisti v športu. Na koncu je poudarila še pomen univerzitetnega prostora kot prostora, ki s svojo avtonomijo omogoča svobodo mišljenja.
Vtisi z okrogle mize so spodbudni in optimistični, saj prevladuje mnenje, da je Univerza idealno okolje za razvoj umetniškega potenciala, ker omogoča sodelovanje in interdisciplinarno povezovanje, hkrati pa je treba razpravo vzeti tudi kot opozorilo, da je za krepitev »faktorja vpliva« na področju umetnosti še veliko odprtih možnosti. V tem duhu je prorektor mag. Matjaž Drevenšekob zaključkuizrazil možnost in željo po nadaljevanju razprave na naslednjih srečanjih na Univerzi v Ljubljani.
Foto: Katja Kodba, STA
Okrogli mizi in odprtju zgoraj omenjene razstave sledita še projekciji tematskih videofilmov iz študentske produkcije UL ALUO na UL AGRFT (Aškerčeva cesta 5, Kinodvorana) 2. aprila 2025 ob 18. uri. Vabljeni!
– dr. Simona Erjavec, Univerzitetna služba za umetniško dejavnost
Odmev
kULturnica na Kulturnem bazarju 2025
Foto: Tanja Mojzer, RTV SLO
Univerzitetna služba za umetniško dejavnost Univerze v Ljubljani je 20. marca 2025 na Kulturnem bazarju v Cankarjevem domu predstavila spletni mesečnik kULturnica, ki prinaša novice in informacije o umetniški dejavnosti na Univerzi v Ljubljani.
Stojnica je bila odeta v pisane podobe mag. Milana Eriča, profesorja na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje UL, ki so pritegnile pozornost številnih obiskovalcev. Posebej smo bili veseli, da smo lahko našo dejavnost predstavili ministrici za kulturo dr. Asti Vrečko in ministru za vzgojo in izobraževanje dr. Vinku Logaju, ki sta pokazala interes za naše delo.
Kulturni bazar se je izkazal kot lepa priložnost za širjenje prepoznavnosti kULturnice in vpostavljanje stikov z različnimi deležniki s področja kulture in izobraževanja.
– Jernej Kejžar, Univerzitetna služba za umetniško dejavnost
Tretji Performativni dan UL AGRFT
Jaka Smerkolj Simoneti: Triintrideseta: Gledališke režiserke in SNG Drama Ljubljana, statistična instalacija
Na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani (UL AGRFT) je bil 21. februarja 2025 že tretji Performativni dan, katerega koncept in realizacija sta nastala v okviru predmeta Performans na drugostopenjskem magistrskem študijskem programu Dramaturgija in scenske umetnosti UL AGRFT. Celodnevni dogodek je zaznamovalo 24 točk performativnih izrazov – trajajoče postavitve in tudi enkratne akcije; performansi (v trajanju), intervencije v prostor, site-specific instalacije, videi, dokumentarni materiali in participatorne oblike. Njihovi tematski spektri pa so segali od družbeno kritičnih intervencij do ranljivega reflektiranja osebnih stališč in lastne pozicije v svetu. Izhodiščni motiv Performativnega dneva si prizadeva razpreti uprizoritvene potenciale onstran klasičnih oziroma dramskih normativov ter študentkam in študentom ponuditi ustvarjalni prostor, ki omogoča umetniško avtonomijo, angažirano raziskovanje, eksperiment in predvsem realizacijo lastnih kritičnih stališč do izbranega materiala, ki ga obdelujejo. Koncept dogodka vsebuje tudi idejo »naseljevanja« umetnosti/gledališča v prostore, ki niso primarno namenjeni izvedbi, s tem pa vzpostavlja redefinicijo širjenja umetnosti in (študentske) ustvarjalnosti tudi zunaj konvencionalnih in izoliranih kontekstov. Zaupati prostor idejam, ki so nenormativne, (samo)kritične, boleče, nenavadne, spregledane in tvegane, na prvem mestu pa zaupati še nerealiziranim potencialom študentk in študentov, prepoznati njihove zgodbe in poglede kot temeljni most do tiste umetnosti, v kateri se vzpostavljajo osebni in načelni odnosi, vzporedno z njimi pa tudi vitalna političnost (scenskega) ustvarjanja. Ena od pomembnih komponent Performativnega dneva je nedvomno prav tako ta, da nekateri performansi in intervencije pogumno spregovorijo tudi o pedagoških anomalijah ali sistemskih problematikah prostora, v katerem nastajajo – torej znotraj akademije. Za to je zmeraj potreben pogum.
Sodelujoči_e: Nika Korenjak, Suzana Krevh, Gabrijel Lazić, Tilen Oblak, Lučka Neža Peterlin, Ajda Pirtovšek, Jaka Smerkolj Simoneti, Filip Štepec, Nastja Virk, Sara Živkovič Kranjc, Nina Kuclar Stiković, Bor Ravbar, Jernej Potočan, Jure Srdinšek, Zala Dobovšek
– doc. dr. Zala Dobovšek, Oddelek za dramaturgijo in scenske umetnosti, UL AGRFT
Snovanje ALUO 80: Roška – Utopična akademija
Foto: Arhiv UL ALUO
ALUO praznuje! V marcu smo začeli niz dogodkov, s katerimi zaznamujemo 80-letnico Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO). Ker pa se že dolgo spopadamo s prostorsko stisko, zastarelostjo prostorov, opreme in predvsem razpršenostjo študijskih programov, bo premišljevanje nove stavbe kot osnove za zdrav ekosistem eden glavnih poudarkov našega letošnjega praznovanja 80-letnice.
V študijskem letu 2024/25 se zato odvija umetniško-raziskovalni projekt Mapiranje Roške. Obravnava del Ljubljane, ki je danes za nas začasen, vmesni prostor, nekoč pa naj bi tam stala nova UL ALUO. Cilj projekta je združevanje umetniških, oblikovalskih, arhitekturnih, krajinskih, okoljskih, humanističnih itd. praks in na ta način ustvarjanje nove vizije tega prostora. Za zdaj za praznovanje in za lokalno skupnost, morda pa delno tudi za v prihodnje.
Kot eden od zaključkov praznovanja ALUO 80 bo 13. junija 2025 na Roški umetniško-kulturno-skupnostni dogodek Roška – Utopična akademija (po vzoru lanskega dogodka Druga stran akademije in ALUO odprtih akademij '22, '23).
Med 14. in 16. marcem 2025 je bila v sklopu projekta Mapiranje Roške intenzivna vikend delavnica snovanja idejnih osnutkov tega dogodka s študentkami in študenti UL ALUO, Fakultete za arhitekturo (UL FA) in Oddelka za krajinsko arhitekturo Biotehniške fakultete (UL BF), namenjena konceptualizaciji vsebinskih in podpornih elementov dogodka.
Mentorji_ce: doc. Emina Djukić, izr. prof. Peter Koštrun, prof. mag. Anja Planišček, doc. Gašper Medvešek, doc. dr. Tomaž Pipan, prof. Valentina Schmitzer, doc. Mateja Kregar Tršar
Študenti_ke UL ALUO: Iva Suhadolnik Gregorin, Miha Rauch, Kaia Grobovšek, Petja Muck, Kristina Filipović, Marko Petrović, Lucija Laura Schwarzbartl
Študenti_ke UL BF: Jaka Dolinar, Vasilija Petrović, Metka Strahinič, Gaja Velušček, Marko Verbič
Študenti_ke UL FA: Iza Oblak, Tilen Šmid, Saša Smolej
– Sara Bešlin Vatovec, UL ALUO
Odprtje taktilne galerije z razstavo Umetnost onkraj vidnega
Na razstavi so med drugim predstavljeni tudi rezultati delavnice, na kateri so študentke in študenti smeri Unikatno oblikovanje UL ALUO izbrane grafike in reliefe avantgardista Avgusta Černigoja prenesli v taktilno obliko, primerno za slepe in slabovidne.
Avtorji_ice: Nina Prunk, Špela Lemut, Ana Azinovič, Vanes Hrnčić, Jurij Smrečnik, Maja Miklavc, Kaja Kopitar
Kot je zapisal Igor Miljavec, direktor MDSSNG, je projekt Umetnost onkraj vidnega primer, kako lahko sodelovanje in mreženje različnih ustanov, šol in posameznic_kov preseže meje običajnih razstav in pripomore k dostopnejšemu in vključujočemu razumevanju kulturne dediščine.
Mednarodno sodelovanje študentov fotografije z UL ALUO in s haaškega KABK
Foto: Tine Lisjak
Med 16. in 21. marcem 2025 so na Katedri za fotografijo Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) gostovale dodiplomske študentke in študenti fotografije s Kraljeve akademije umetnosti v Haagu (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Haag – KABK).
Oseminštirideset mednarodnih študentk_ov s KABK se je podalo na enotedensko »potopitveno ekspedicijo« v Ljubljani in poskušalo razvozlati izkušnje dela v neznanem mestu. Pridružilo se jim je tudi osem naših dodiplomskih študentk_ov 2. letnika smeri Fotografija.
Tematike njihovega enotedenskega raziskovanja so zajemale ljudske zgodbe, izročila in verovanja iz slovanske mitologije, meje umetniških praks v javnem prostoru, queer življenje v Ljubljani in študentske skupnosti v Ljubljani. Tovrstna gostovanja tako tujim kot domačim študentom omogočajo ponovne razmisleke o lastnih predstavah o vizualni kulturi, o nujnosti sodelovanja in ne nazadnje tudi o potrebi po potepanju in spoznavanju, kaj vse je še »tam zunaj«.
Gostovanje se je 21. marca zaključilo s pop-up razstavo Corner Collective v Cirkulaciji 2 v Podhodu Ajdovščina, ki je razkrila rezultate te skupne izkušnje študentov obeh držav.
– Sara Bešlin Vatovec, UL ALUO
UL ALUO na konferenci v Singapurju
Projekt UL ALUO Morski organizmi za slepe in slabodvidne predstavljen na mednarodni konferenci Design Principles & Practices, Common Ground Research Networks v Singapurju.
S predavanjem (soavtorica članka je doc. mag. Marija Nabernik) je mednarodni strokovni skupnosti predstavila projekt Morski organizmi za slepe in slabovidne, ki se v okviru raziskovalnega programa Vizualna pismenost na UL ALUO osredotoča na morsko biologijo z edinstvenim ciljem: raziskovanje vizualizacij za slepe in slabovidne.
Ilustrirana gradiva s področja morske biologije za to skupino so redka, zato je eden izmed ciljev projekta omogočiti širšo dostopnost taktilnih ilustracij prek kompletov za 3D -tiskanje za učitelje in tiflopedagoge. Pri projektu smo didaktične cilje usmerili v opolnomočenje študentov oblikovanja na področju družbenega in empatičnega oblikovanja za specifične uporabniške skupine. V interdisciplinarnem sodelovanju z biologi, industrijskimi oblikovalci, ilustratorji, tiflopedagogi, umetniki ter slepimi in slabovidnimi so bila razvita priporočila za delo na tem področju, ki bodo omogočala različnim strokam vstop na polje inkluzivnega oblikovanja.
Prispevek je bil odlično sprejet, nadaljevanje projekta je tudi že v načrtovanju, več o dozdajšnjih rezultatih pa si lahko preberete na:
Odprtje razstave UL ALUO v Knjigarni FF: Črka kot podoba
Foto: Arhiv UL ALUO
V sklopu Sejma akademske knjige Liber.ac 2025 se je 26. marca 2025 odprla osma v ciklu razstav Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) v Knjigarni Filozofske fakultete (UL FF), naslovljena Črka kot podoba: Najbolje bereš tisto, kar bereš največ.
Razstava predstavlja plakate dodiplomskih študentk in študentov 2. letnika Oddelka za oblikovanje vizualnih komunikacij UL ALUO, ki so nastali v zimskem semestru 2024/25 pri predmetu Tipografija II. Razstavljena dela so rezultati študijske naloge. V sklopu naloge je bilo treba citat Zuzane Licko, ameriške oblikovalke pisav in vizualne umetnice slovaškega rodu, »You read best what you read most«preoblikovati v tipografski plakat.
Likovni jezik plakata je moral odražati razumevanje citata, zato so se študentke in študenti naprej dobro seznanili s kontekstom izjave in premišljevali o večplastnosti danega sporočila. Nato so oblikovali pokončni plakat formata A3 v prosti tehniki, pri čemer so lahko uporabljali le sredstva s tipografske palete, ne pa konkretnih podob (ilustracij, fotografij ipd.). Plakat so na koncu reproducirali v tehniki risografije, s pomočjo gostujočega strokovnjaka Zorana Pungerčarja.
Kot je ob odprtju dejal prof. Domen Fras, je glavni namen tovrstnih nalog ta, da študenti_ke skozi provokativno izjavo spoznavajo družbeno stvarnost, s tipografskimi prijemi interpretirajo njeno idejo in ob tem razvijajo lastne raznolike vizualne jezike. Tudi tokratno razstavo ALUO na FF je odprla lekt. dr. Mateja Gaber (UL FF).
Razstava je na ogled do 21. maja 2025, v času odprtosti Knjigarne Filozofske fakultete (od ponedeljka do petka, od 9. do 16. ure).
Avtorice in avtorji: Ariana Andoljšek, Sara Ana Bogataj Dolinšek, Martin Dimitrov Spasovski, Tadej Dolinar, Zoe Drašković, Nina Erbus, Lara Frelih, Nika Grofelnik, Maria Grozdanova, Tamara Jelušič, Amadeja Kaučič, Ana Kerševan, Luka Kesič, Lian Klančnik Povirk, Ana Kovačič, Pia Križnar, Mojca Maze, Lucie Mikoškova, Špela Novak, Damir Omić, Lara Pavčnik, Maj Perko, Katja Poštrak, Vita Puc, Nina Turković, Lena Vićentijević, Eva Vuković, Mia Zaletel, Tarja Zupančič Danko
Mentor: prof. Domen Fras
Gostujoči strokovnjak: Zoran Pungerčar
– Sara Bešlin Vatovec, UL ALUO
K-njiga P-rostor O-bjekt
Foto: Arhiv UL ALUO
Na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) je bila med 24. in 28. februarjem 2025 delavnica knjige umetnice/-ka z naslovom K-NJIGA P-ROSTOR O-BJEKT, namenjena študentkam in študentom umetniških smeri.
Delavnica, ki jo je organizirala prof. mmag. Ksenija Čerče, vodila pa nova sodelavka na smeri Grafika UL ALUO Helena B. Tahir, je knjigo umetnice_ka je skozi praktično delo in spremljevalne dogodke (v sodelovanju z Galerijo P74 in umetnikom Tadejem Vaukmanom) obravnavala kot interdisciplinarno platformo za raziskovanje materialnosti, konceptualnih struktur in eksperimentalnih narativnih strategij.
Študenti so poleg knjige umetnice/-ka lahko raziskovali tudi druge oblike umetniških publikacij (npr. zin, zgibanka ipd.). Delo je bilo prilagojeno njihovim individualnim interesom in usmeritvam, pri čemer so razvijali lastne projekte bodisi v povezavi s svojo primarno umetniško prakso bodisi z raziskovanjem in preizkušanjem novih pristopov.
Proces je omogočal integracijo in preplet različnih analognih in digitalnih tehnik; pri oblikovanju vsebine pa je bil poudarek na sekvenčni narativni strukturi, ki je značilna za knjigo umetnice/-ka. Ta temelji na prostorsko-časovni razporeditvi gradiva, pri kateri se pomen vzpostavlja skozi zaporedje strani, ritmično strukturiranje vizualnih in besedilnih elementov ter performativni vidik listanja in branja. S tem lahko umetniška knjiga postane večplastna izkušnja, v kateri bralec ne le sprejema vsebino, temveč postane njen dejavni soustvarjalec.
– Sara Bešlin Vatovec, UL ALUO
Plavalka se je vrnila na Ilirijo
Foto: Borut Živulović, RTV SLO
Že pred odprtjem novega Športnega centra Ilirija, ki je bilo 18. marca 2025, so nad vhod postavili repliko bronaste skulpture Plavalka, ki jo je leta 1942 izdelal kipar France Gorše in je kopališče krasila do leta 2007, ko so jo ukradli. Replika je bila izdelana na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO).
Repliko sta pod mentorstvom našega upokojenega profesorja Matjaža Počivavška po naročilu Mestne občine Ljubljana naredila naša absolventa magistrskega študija na Oddelku za kiparstvo Denis Dražetić in Denis Vučko.
Mlada kiparja imata že bogate izkušnje z izdelavo replik, nazadnje sta se ukvarjala s kopijo fontane Fitoliti kiparja Vojka Štuheca, ki so jo ukradli iz parka v Mariboru, in rekonstrukcijo kipa Sejalec kiparja Franceta Kralja, ki je nekoč stal na fasadi stavbe na Štefanovi ulici v Ljubljani.
Kip Plavalke je bil posebno zahteven projekt, izdelala sta ga s pomočjo le dveh fotografij originala. Na pomoč so priskočile tudi tri plavalke iz Plavalnega kluba Ljubljana, ki so jima pozirale.
Kot je za Val 202 povedal mentor Počivavšek in se strinjamo tudi mi, je končni izdelek identičen originalu ali celo še malo boljši. Denis Vučko je v istem prispevku dodal, da je najboljši rezultat uspešnega projekta gesta, da se s Plavalko ohrani delec zgodovine in se poveže z novim, s prihodnostjo plavanja v Ljubljani.
Serija poštnih znamk študentke UL ALUO
Foto: Špela Novak
Pošta Slovenije je 28. marca 2025 izdala osem novih slovenskih priložnostnih poštnih znamk. Med njimi je strokovna komisija javnega anonimnega natečaja poštnih vrednotnic za leto 2025 izbrala tudi serijo poštnih znamk Samonikle medovite rastline, delo študentke UL ALUO Špele Novak.
Na znamkah in bloku letošnje izdaje rastlinstva so prikazana samonikla medovita drevesa: divja češnja (Prunus avium), lipovec (Tilia cordata), jelka (Abies alba) in pravi kostanj (Castanea sativa). Ilustracije in oblikovanje so delo študentke smeri Grafično oblikovanje Špele Novak, nastalo pod mentorstvom doc. Roberta Žvoklja v okviru predmeta Grafično oblikovanje III na 1. stopnji študija na Oddelku za vizualne komunikacije UL ALUO.
– doc. Robert Žvokelj, UL ALUO
Razstava sodobne keramike + glina + barve + vrtenje = življenje Teje Hlačer v Galeriji EF
Foto: Arhiv UL EF
V torek, 4. marca je potekala otvoritev razstave umetnice Teje Hlačer, z naslovom »Razstava sodobne keramike + glina + barve + vrtenje = življenje«. S to razstavo Hlačer izvirno interpretira keramično umetnost, kar se kaže v sami formi in simboliki razstave. Njen tokratni nabor keramičnih stvaritev je naravno nadaljevanje prejšnjih umetniških navdihov.
Glavna elementa tokratne razstave sta gibanje in vrtenje. Na vrtečih podstavkih se počasi vrtijo manjši keramični kipi, ki, osvetljeni z rdečo svetlobo, ustvarjajo sence. Tako smo lahko priča gibanju likov, ter gibanju njihove distorzije oz. senc, ki ustvarjajo haptično doživljanje globine, višine in širine v metafizični dimenziji.
Pri tem ne gre le za iluzorno gibanje samih ”vrtenjčkov”, kot jih sama imenuje, pač pa tudi izražanje avtoričinega stališča do narave in njenih zakonitosti. Tako je to umetniško poigravanje, hkrati pa tudi metafizični sentiment. Z razstavo avtorica raziskuje idejo gibanja vsega bivajočega, od najmanjših delcev v vesolju, do gromozanskih zvezd, od toka krvi do toka življenja. Samo tematsko polje spominja na nekakšno predsokratsko filozofijo, kjer se v zgodovini človeštva prvič pojavi misel o vesolju kot večno gibajoči se delci. Heraklit, predsokratski filozof, je zagovarjal tezo, da ker reka teče, nikdar ni moč dvakrat stopiti v taisto reko, ker se bo s svojim tokom vedno spremenila. To pa je tudi paralela z avtoričino razstavo. Zaradi gibanja njenih ”vrtenjčkov”, bodo vedno, ko jih bomo pogledali, priklicali nek drug vidik in drugo interpretacijo.
Avtorica prav tako sama izpostavlja, da je narava vse, od najmanjšega do največjega, od glinenih kipcev, do megalomanskih vesoljnih struktur. Ob tem poudarja, da bi moral biti človek v nenehnem sozvočju z naravo. Tudi človeška narava je, kot pravi, večno gibajoča. Svojo misel narave pa kot humanistka po izobrazbi postavlja v širši družbeni kontekst. V luči podnebnih sprememb, ki kažejo na človekovo intervencijo v naravo, avtorica pravi, da ima narava svoje mehanizme, ki jo delajo superiorno. Z naravo imamo ljudje recipročen odnos, zato človek večkrat ”dobi po buči”, humorno doda avtorica.
Še en zanimiv aspekt razstave je že prej omenjena rdeča svetloba, ki sije na skulpture. Rdeča je barva ognja, barva oživljanja, barva rojevanja, začetka in transformacije. Čez prav to transformacijo gre tudi glina, da ohrani svojo trajnost. Rdeča je barva krvi, kar je življenjska esenca. Kot Heraklitova reka, je tudi kri v nenehnem gibanju, zato rdeča barva zgolj poglobi bistvo razstave – gibanje.
Ker se je razstava odprla na pustni torek, je avtorica v šali dodala, da njene skulpture s svojim gibanjem ”rajajo” in naznanjajo, da pomlad trka na vrata.
Avtorica vse mimoidoče spodbuja, naj se za trenutek ustavijo ob vsem hitenju današnjega časa in pogledajo razstavo, v kateri krožne oblike v ritmičnem zaporedju izražajo tako zbranost kot tudi dinamiko in razgibanost.
Razstava bo na ogled do petka, 28. marca.
– Marko Čadež Mačkić
Razstava 3stoli na Fakulteti za arhitekturo UL
Foto: Sara Bogicevic
V petek, 14. februarja, smo na Fakulteti za arhitekturo Univerze v Ljubljani (UL FA) odprli razstavo 3stoli, na kateri so na ogled dela študentov pri predmetu Prostoročna risba. 3stoli, Plečnikov, Thonetov in stol Lajt, so bili motivi pri ustvarjanju razstavljenih del.
Arhitekturna risba se predstavlja v svobodnejši in bolj organski liniji; risba tu ni več zgolj ali predvsem dovršen posnetek predmetne stvarnosti, modela ali prezentacija arhitekturne prostorske imaginacije, ampak je razumljena kot orodje za opazovanje in ekspresivni izraz notranjega sveta risarja. Ob tem se študentje preizkušajo v različnih tehnikah, ki segajo tudi zunaj okvira tradicionalno razumljene risbe, kar jim daje več možnosti, da najdejo sebi lasten način mišljenja skozi risbo.
Razstava nas popelje skozi risanje zelo zapletenih objektov – treh stolov, ki so jih študenti podoživljali in na svoj način reinterpretirali v risbi s tušem. V risbah prevladujeta dve temi; ortogonalno, ostro in organsko, mehko. V tem smislu risba ni le zavetje telesa, ampak tudi obris zavesti in zunanji izraz duha. V digitalni dobi navidezne resničnosti še vedno živimo izkušnjo sveta in tukaj nam lahko risba omogoči, da se popolnoma posvetimo duhovnim razsežnostim sanj, domišljije in hrepenenja. Ne moremo prezreti, da imajo risbe tudi umetniško vrednost.
Razstava bo na ogled do 28. februarja, v času delovnih ur UL FA.
– izr. prof. Leon Belušič, Katedra za oblikovanje in predstavitve, UL FA
Arhitekturne vizije v Sveti Trojici
Foto: Matevž Zalar
Med 17. februarjem in 17. marcem je bila v Kulturnem domu Sveta Trojica na ogled razstava Arhitekturne vizije v Sveti Trojici, ki je predstavila vsebine dveh predhodnih projektov in z njima povezanih razstav:
1. Mednarodna delavnica (Po)vezani z vodo, predstavljena v Galeriji DESSA v Ljubljani, maj 2024
2. Študijski projekti Arhitekturna identiteta, nastali v okviru rednega predmeta UL FA v študijskem letu 2023/24
Tokrat so se projekti preselili v okolje, ki jih je navdihnilo – v občino Sveta Trojica v Slovenskih goricah. Predstavljene so bile arhitekturne vizije, ki raziskujejo možnosti premišljenih posegov v občutljivo krajinsko okolje Trojiškega jezera in širšega območja občine ter poudarjajo povezavo med arhitekturo, naravo in lokalnim kontekstom.
Razstavljeni projekti so bili plod dela študentov Fakultete za arhitekturo Univerze v Ljubljani (UL FA) in so nastali v okviru rednega predmeta pod mentorstvom izr. prof. Mojce Gregorski in asist. Matevža Zalarja ter mednarodne delavnice pod vodstvom gostujočega španskega arhitekta Carlesa Enricha. Projekti študijskih nalog in mednarodne delavnice, zasnovani v preteklih dveh študijskih letih, so se ukvarjali z vprašanji prostorskih intervencij, ki se prilagajajo obstoječim razmeram in odgovarjajo na potrebe lokalnega prebivalstva.
Predstavljene so bile možnosti posegov v prostor, kjer se z novimi programi in predvsem v lokalni kontekst vpetimi projekti lahko uspešno aktivira nova (upo)raba prostora. V procesu iskanja rešitev je imelo pomembno vlogo prepoznavanje kakovosti obstoječega konteksta, kjer se s premišljenimi in arhitekturno senzibilnimi intervencijami okrepi in izpostavi identiteta prostora in kraja. Ta odraža kompleksno prepletanje estetskih, kulturnih, tehnoloških in okoljskih dejavnikov. Ustvarja občutek kraja in pripadnosti, vzpostavlja kontinuiteto historičnega ob hkratnem prilagajanju sodobnih potreb in usmeritev. Kontekst aktualne, spontano nastale lokalne uporabe prostora je tako temelj, nastavek ali celo pomemben sestavni člen novih posegov.
Skozi projekte so študentje preizpraševali, ali lahko arhitekturne intervencije dopolnjujejo in ne preglasijo? Je mogoče z minimalnim posegom odgovoriti na kompleksnost prostorskih problematik in raznolikosti rabe? Kako zagotoviti uporabo prostora in hkrati ne preglasiti senzibilnosti naravnega okolja? Kako upoštevati prebivalce in njihov način življenja, zgodovino in tradicijo? Kako ohraniti ali znova vzpostaviti identiteto kraja?
(Po)vezani z vodo, 2022/23
Organizacija in vodenje delavnice: UL FA, izr. prof. Mojca Gregorski, u. d. i. a., asist. Matevž Zalar, u. d. i. a., v sodelovanju z Občino Sveta Trojica v Slovenskih goricah
Sodelujoči študenti UL FA: Barbara Avbelj, Ishak Hadžibajrić, Ana Harl, Eva Hočevar, Andrija Kandić, Lucija Kokol, Žana Molnar, Domen Peklar, Ian Vidic, Nikolina Vulović, Hana Videmšek
Zunanja sodelavka: Hana Videmšek, abs. arh.
Konzultant za lesene konstrukcije: doc. dr. Iztok Šušteršič, u. d. i. g.
Arhitekturna identiteta, 2023/24
Mentorji – Arhitekturna identiteta: UL FA, izr. prof. Mojca Gregorski, u. d. i. a., asist. Matevž Zalar, u. d. i. a.
Gostujoči kritiki in predavatelji: asist. Blaž Babnik Romaniuk, m. i. a., izr. prof. Aleksander Saša Ostan, u. d. i. a,, Matevž Granda, u. d. i. a.
Sodelujoči študenti UL FA: Eva Jež, Emma Jug, Zala Kajzer, Eni Katarina Karbić, Zvjezdan Christophoros Kärcher, Mark Klančar, Katarina Klenovšek, Andraž Klipšteter, Milica Kocka, Nađa Spasić, Neža Lopert, Lara Bokan, Živa Potnik
– izr. prof. Mojca Gregorski, u. d. i. a., asist. Matevž Zalar, u. d. i. a., Katedra za arhitekturo, UL FA
Miłosz in Szymborska: recital študentk ljubljanske polonistike v Novi Gorici in Ljubljani
Foto: Tina Podržaj
Czesław Miłosz in Wisława Szymborska, velikana poljske poezije in Nobelova nagrajenca, sta v začetku 90. let prejšnjega stoletja živela in ustvarjala v Krakovu, se poznala, občasno družila in vodila edinstveno korespondenco. Študentke ljubljanske polonistike z Oddelka za slavistiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (UL FF) so pripravile in izvedle pesniški recital z naslovom Miłosz in Szymborska: dvogovor nobelovcev, skozi katerega so poskušale ugotoviti, kaj je družilo na prvi pogled dve tako različni pesniški osebnosti.
Prvi nastop je bil v četrtek, 27. 2. 2025, v Goriški knjižnici Franceta Bevka v Novi Gorici v okviru Evropske prestolnice kulture, drugi pa v petek, 21. 3. 2025, na Društvu slovenskih književnih prevajalcev v okviru Pesniškega maratona ob svetovnem dnevu poezije.
Oba dogodka, ki sta bila zelo dobro obiskana, je podprlo Veleposlaništvo Republike Poljske v Ljubljani.
– lekt. Tina Podržaj, UL FF
Sviloprejke, živa materija v umetniških procesih
Foto: Damjan Švarc
Naravoslovnotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani (UL NTF) je skupaj z Veterinarsko, Biotehniško in Filozofsko fakulteto, Fakulteto za strojništvo ter Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje na razpisu Univerze v Ljubljani v zadnji četrtini leta 2024 uspešno pridobila veliki interdisciplinarni projekt Nova evropska svila (NES). Različne stroke nameravajo skupaj v duhu novega evropskega Bauhausa trajnostno, vključujoče in ekološko vzpostaviti boljše in pravičnejše razmere za razvoj svilogojstva in svilarstva v Sloveniji. Pri tem s sodobnimi pristopi v oblikovanju uporabnih izdelkov in umetniških praks izhajajo tudi iz lokalnih tradicij.
Projektna skupina tekstilnih tehnologov in oblikovalcev na UL NTF raziskuje različne načine pridobivanja svile. Ob že uveljavljenem odvijanju svilenih niti s kokonov svojo pozornost namenjajo tudi drugim, manj znanim postopkom, ki so v etičnem pogledu bolj napredni. Najprimernejše je ploskovito zapredanje, kjer gosenice sviloprejk prepustimo njihovemu naravnemu gibanju, s katerim ustvarijo uporabno tekstilno kopreno, nato pa imajo še toliko moči, da še same sebe odenejo v kokon, v katerem se zabubijo in preobrazijo v metulje. Ostanejo le prazni kokoni, ki po degumiranju postanejo dragocena surovina za predivne svilene preje, uporabne za različne namene.
Že takoj na začetku projekta NES, v oktobru 2014, smo v tekstilnici na UL NTF izvedli prvi poskus s ploskovitim zapredanjem gosenic sviloprejk – umetniški performans z biomaterijo. Svilena koprena, ki jo gosenice virtuozno ustvarjajo, je izjemno tanka in neenakomerna, komaj vidna v začetnem stadiju. Za učvrstitev potrebuje podporno mrežo svilenih niti, s katerimi smo predhodno obrasli skeleta dveh različnih abstraktnih teles. Več tednov smo gosenice hranili z murvinimi listi, da so se okrepile in dozorele. Začele so dvigovati črne glavice kot ponosni kavalirji. Ugotovili smo, da z dvigovanjem in nagibanjem glavic v stran pravzaprav mečejo nevidne svilene nitke sem ter tja v obliki osmice. Te gibe bi lahko primerjali s 3-D tiskalnikom. Ko smo godne gosenice prestavili na pripravljena skeleta, so začele svoj ples, nepričakovan in neverjeten. Več dni in noči so neutrudno zapredale ploskovita oboda obeh votlih prostorskih tvorb, dokler niso s svilo skoraj v celoti prekrile njunih nosilnih ogrodij. Abstraktni svileni skulpturi bosta širši javnosti prvič predstavljeni v Solkanu, zibelki slovenskega svilogojstva, v okviru mednarodnega tekstilnega bienala BIEN, kot del prireditev Evropske prestolnice kulture na Goriškem.
Zaključek tretjega modula Erasmus+ projekta Me-You-Us
Foto: Tina Mohorčič in Alja Rojko
Katedra za oblikovanje tekstilij in oblačil Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani (UL NTF) je od septembra 2022 vključena v mednarodni projekt Erasmus+ Me-You-Us. Projekt se osredotoča na razvijanje digitalnih 3D-kompetenc na področju oblikovanja tekstilij in oblačil za raznolikost, vključenost in zeleni prehod. Projekt Erasmus+ Me-You-Us vzpostavlja triletno sodelovanje med tremi visokošolskimi institucijami: Design School Kolding (DK), Willem de Kooning Academy (NL) in Univerzo v Ljubljani (SI). Projekt je usmerjen v krepitev digitalizacije v študijskih programih in procesih, ustvarjanje novih znanj, ki vodijo v povečanje zaposljivosti študentov in v poglabljanje trajnostnih vsebin. Cilj projekta je razviti devet izobraževalnih modulov s področja oblikovanja tekstilij in oblačil, ki bodo vključevali različna digitalna orodja. Namenjeni so mentorjem, študentom in drugim zainteresiranim.
V zadnjem sklopu modulov, imenovanih »Us«, smo na UL NTF KOTO pripravili modul z naslovom »Z virtualnim dotikom se usmerjamo v prihodnost«. Študenti tretjega letnika oblikovanja tekstilij in oblačil so v okviru modula raziskovali interaktiven odnos med čustvenim dizajnom in virtualnim dotikom v kontekstu navidezne resničnosti (VR) in umetne inteligence (UI) ter razvijali spekulativne scenarije prihodnosti.
Pri projektu smo sodelovali s Katedro za informacijsko in grafično tehnologijo NTF UL ter Fakulteto za računalništvo in informatiko Univerze v Ljubljani.
Projekt je v osnovi motiviran z željo po raziskovanju temeljnih vprašanj: »Kdo smo?« in »Kdo smo v odnosu do umetne inteligence?« Cilj je spodbuditi poglobljeno razmišljanje o nas samih, naših odnosih in občutkih do sebe in drugih ter o vplivu umetne inteligence na našo zaznavo in dojemanje odnosov. Končni rezultat so bile inovativne in spekulativne vizualizacije prostorov, oblačil in avatarjev.
Mentorji: prof. Elena Fajt, prof. Dušan Kirbiš, prof. Marija Jenko, prof. Marjetka Godler, doc. dr. Tanja Nuša Kočevar, asist. Nastja Sagadin Grmek, asist. Alenka More, tehniška sodelavka: Marjeta Čuk
– prof. Elena Fajt, asist. Nastja Sagadin Grmek, Katedra za oblikovanje tekstilij in oblačil, UL NTF
Predstavitev ilustratorja kULturnice
Foto: osebni arhiv
Sem študent zadnjega letnika dodiplomskega študija ilustracije na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO). Uživam v iskanju novih pristopov ilustriranja raznovrstnih vsebin. Najbližje mi je domišljijska ilustracija: ustvarjanje fascinantnih, stiliziranih likov in pripovedovanje zgodb na nekonvencionalne načine. Zelo me zanima ustvarjanje tekstur in vzorcev, pri čemer pogosto izhajam iz narave materialov in tehnik, s katerimi ustvarjam. To so najpogosteje suhe barvice, akrili ali oljni pasteli. Pogosto ustvarjam tudi v digitalni tehniki. V ustvarjalnem procesu mi je zelo pomembno usklajevanje ekspresivnosti in dovršenosti. Doslej sem sodeloval na številnih razstavah in letos za eno od njih prejel Priznanje UL ALUO. Med vsemi dosežki pa sem najbolj ponosen na svoj uspeh na natečaju Red Bull Doodle Art 2023.
– Žan Zupan, študent UL ALUO
Galerija
Okrogla miza Umetnost in njen faktor vpliva
Foto: Katja Kodba, STA
Okrogla miza Umetnost in njen faktor vpliva
Foto: Katja Kodba, STA
Okrogla miza Umetnost in njen faktor vpliva
Foto: Katja Kodba, STA
Okrogla miza Umetnost in njen faktor vpliva
Foto: Katja Kodba, STA
Okrogla miza Umetnost in njen faktor vpliva
Foto: Katja Kodba, STA
Okrogla miza Umetnost in njen faktor vpliva
Foto: Katja Kodba, STA
Odprtje razstave: Avtorice v e-knjigi, 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL
Foto: Katja Kodba, STA
Odprtje razstave: Avtorice v e-knjigi, 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL
Foto: Katja Kodba, STA
Odprtje razstave: Avtorice v e-knjigi, 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL
Foto: Katja Kodba, STA
Odprtje razstave Avtorice v e-knjigi, 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL
Foto: Katja Kodba, STA
Odprtje razstave: Avtorice v e-knjigi, 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL
Foto: Katja Kodba, STA
Odprtje razstave: Avtorice v e-knjigi, 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič v Galeriji UL
Foto: Katja Kodba, STA
Mesec kULture in umetnosti na UL: Plesni večer
Foto: Boštjan Podlogar, STA
Mesec kULture in umetnosti na UL: Plesni večer
Foto: Boštjan Podlogar
Mesec kULture in umetnosti na UL: Standup večer
Foto: Bor Slana, STA
Mesec kULture in umetnosti na UL: Koncert Big band UL AG in Combo band UL AG
Foto: Boštjan Podlogar, STA
Tutti: Simfonični orkester UL AG in solistka Anja Kralj, violina
Foto: Otton Zajec
Tutti: Simfonični orkester UL AG in solist Karlo Posnjak, klavir
Foto: Otton Zajec
Solo e da camera: Vitja Kovačević, kitara
Foto: Otton Zajec
Solo e da camera: Vitja Kovačević, kitara
Foto: Otton Zajec
Tutti: Ansambel saksofonov 96 Akademije za glasbo UL
Foto: Otton Zajec
Tutti: Ansambel saksofonov 96 Akademije za glasbo UL
Foto: Otton Zajec
Solo e da camera: Andrej Petreski, oboa
Foto: Otton Zajec
Solo e da camera: Ansambel violončelistov Akademije za glasbo UL
Foto: Otton Zajec
Solo e da camera: Ansambel violončelistov Akademije za glasbo UL
Foto: Otton Zajec
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Gabrijel Lazić: Heat me up, instalacija
Foto: Matic Menegalija
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Nastja Virk, Ajda Pirtovšek in Sara Živkovič Kranjc: Re/kreacija, razstava
Foto: Matic Menegalija
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Filip Štepec: 230g živalskega vrta, instalacija
Foto: Matic Menegalija
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Nastja Virk in Zala Dobovšek: Tvoja najljubša, performativni disko
Foto: Matic Menegalija
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Sara Živkovič Kranjc: Instalacija dela, prenos v živo
Foto: Matic Menegalija
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Nina Kuclar Stiković, Bor Ravbar, Jernej Potočan, Jure Srdinšek, 80 let AGRFT (teaser): POGREŠANI PROSTORI, serija mini akcij
Foto: Matic Menegalija
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Lučka Neža Peterlin: Jellyfish, video instalacija
Foto: Matic Menegalija
Tretji Performativni dan UL AGRFT - Suzana Krevh: Moj dan počitka in sprostitve, performans v trajanju (8 ur)
Foto: Matic Menegalija
Odprtje taktilne galerije z razstavo Umetnost onkraj vidnega
Foto: GO! 2025
Odprtje taktilne galerije z razstavo Umetnost onkraj vidnega
Foto: GO! 2025
Odprtje taktilne galerije z razstavo Umetnost onkraj vidnega
Foto: GO! 2025
Odprtje taktilne galerije z razstavo Umetnost onkraj vidnega
Foto: GO! 2025
Leto dediščine FF: vodenje po literarni Ljubljani 18. stoletja z dr. Luko Vidmarjem (ZRC SAZU)
Foto: Ana Jenko Kovačič
Leto dediščine FF: predavanje dr. Thomasa Hochradnerja o salzburški glasbeni dediščini
Foto: Ana Jenko Kovačič
Leto dediščine FF: predavanje dr. Philippa Stockhammerja o visoki mobilnosti žensk v bronasti dobi ter sodobnih načinih komuniciranja znanosti s širšo javnostjo
Foto: Nebojša Tejlić/STA
Leto dediščine FF: celodnevni obisk Idrije s poudarkom na tamkajšnji dediščini
Foto: Jerneja Ferlež
Leto dediščine FF: interdisciplinarni sprehod čez Tivoli s poudarkom na vlogi dediščine v prostoru (na fotografiji slikarski atelje v Švicariji)
Foto: Barbara Lampič
Zaključek tretjega modula Erasmus+ projekta Me-You-Us
Foto: Tina Mohorčič in Alja Rojko
Zaključek tretjega modula Erasmus+ projekta Me-You-Us
Foto: Zarja Pertoci in Zala Šoškič
Zaključek tretjega modula Erasmus+ projekta Me-You-Us
Foto: Zarja Pertoci in Zala Šoškič
Zaključek tretjega modula Erasmus+ projekta Me-You-Us
Foto: Zarja Pertoci in Zala Šoškič
Zaključek tretjega modula Erasmus+ projekta Me-You-Us
Foto: Lia Sara Likar in Taja Sejdić
Zaključek tretjega modula Erasmus+ projekta Me-You-Us
Elektronsko glasilo kULturnica nastaja v sodelovanju s sodelavkami in sodelavci akademij ter umetniških smeri fakultet Univerze v Ljubljani.
Izhaja vsak zadnji ponedeljek v mesecu.
Izdajatelj: Založba Univerze v Ljubljani
Glavni in odgovorni urednik: prof. mag. Matjaž Drevenšek, prorektor za umetnost
Uredniški svet: prof. mag. Matjaž Drevenšek, dr. Simona Erjavec, Mirela Šućur
Zbiranje in urejanje prispevkov: dr. Simona Erjavec, Jernej Kejžar
Sodelujoče in sodelujoči: izr. prof. Leon Belušič, Sara Bešlin Vatovec, doc. dr. Zala Dobovšek, prof. mag. Matjaž Drevenšek, dr. Simona Erjavec, prof. Elena Fajt, izr. prof. Mojca Gregorski, prof. Marija Jenko, Marko Čadež Mačkić, lekt. Tina Podržaj, asist. Nastja Sagadin Grmek, doc. Robert Žvokelj
Avtorice in avtorji uporabljenega slikovnega gradiva: Sara Bogicevic, Jerneja Ferlež, Žiga Gorišek, Ana Jenko Kovačič, Grega Križnar, Barbara Lampič, Lia Sara Likar, Tine Lisjak, Matic Menegalija, Tina Mohorčič, Špela Novak, Zarja Pertoci, Tina Podržaj, Alja Rojko, Taja Sejdić, Eva Strnad, Zala Šoškič, Damjan Švarc, Tara Urbanč, Otton Zajec, Matevž Zalar, arhiv UL ALUO, arhiv UL EF, Katja Kodba (STA), Boštjan Podlogar (STA), Bor Slana (STA), Nebojša Tejlić (STA), Tanja Mojzer (RTV SLO), Borut Živulović (RTV SLO), arhiv GO! 2025
Avtor naslovne ilustracije: prof. mag. Milan Erič
Avtor serije ilustriranih vinjet:Žan Zupan, mentorica: doc. Suzi Bricelj