V visokošolskem izobraževanju projektno učenje postaja vse pomembnejši pristop, ki spodbuja aktivno vlogo študentov, razvoj ključnih kompetenc in povezovanje teorije s prakso. V Centru Digitalna UL smo v sodelovanju s pedagogi iz 11 članic v okviru raziskovalnega projekta pripravili celovit pregled stanja in metodologije projektnega e-učenja, ki ponuja vpogled v njegove prednosti, izzive ter praktične primere uporabe na različnih študijskih področjih. Poseben poudarek smo namenili vlogi informacijsko-komunikacijskih tehnologij (IKT) pri podpori projektnemu učenju, ter predstavili različna orodja, kot so Moodle, Microsoft Teams, Miro, Trello in Notion, ki lahko učinkovito podprejo različne faze projektnega e-učenja.
Namen izvedbe
Raziskovalno delo in učenje
Angleško ime
Project based learning
Število študentov
različno
Čas za pripravo aktivnosti
različno
Trajanje aktivnosti
različno
Kdaj nam lahko aktivnosti pride prav
reševanje kompleksnih problemov
Letnik študija
različno
Segment predavanja
različno
Učni cilji (po Bloomovi taksonomiji)
vrednotenje in ustvarjanje
Kaj v študijski proces prinaša projektno e-učenje?
- Poglobljeno raziskovanje: uporaba celovitega akademskega pristopa k raziskovanju, vključno z oblikovanjem vprašanj, iskanjem virov, zbiranjem informacij, analizo in sintezo ugotovitev ter uporabo rezultatov.
- Avtentičnost: pristop vključuje realistične situacije in komponente, ki presegajo simulacije ali hipotetične vaje ter projekt povezujejo z resničnim svetom (npr. končni izdelek, merila kakovosti projekta, uporabljena orodja, občinstvo, ki mu je projekt predstavljen).
- Aktivni pouk: študenti so soustvarjalci procesa gradnje in uporabe znanja.
- Avtonomija: študenti imajo priložnosti za avtonomno odločanje glede vsebin, namenov učenja in implementacije aktivnosti.
- Kompleksna vprašanja oz. problemi: učenje temeljimo na vprašanjih oz. problemskih situacijah, ki jih lahko sestavimo skupaj s študenti in so zanje izziv, predstavljajo nekaj, kar je povezano z njihovim življenjem, iskanje odgovorov pa je motivacija za učni proces in projekt.
- Sodelovalno učenje: kljub temu, da lahko pristop izvajamo tudi individualno, je priporočljivo študente organizirati v skupine in sodelovalne oblike dela ter spodbuditi sodelovalno učenje, kar sledi iz predpostavke, da je učenje socialni proces, ki preko sodelovalnih oblik dela spodbuja razvoj sodelovalnih spretnosti ter odgovornosti in večjo vključenost študentov v delo.
- Izdelek in predstavitev izdelka: vsaka izvedba projektnega učenja naj bi, ne glede na to, da se pristop osredotoča na sam proces učenje, vključevala tudi končni izdelek, ki je lahko v različnih oblikah (npr. prezentacije, videoposnetki, razstave, igre, instumenti) in je tekom projekta tudi predstavljen in razložen ciljnemu občinstvu, običajno izven meja predavalnic in deležnikov, neposredno vključenih v študijski proces.
Ključne faze projektnega e-učenja
Uspešna izvedba projektnega e-učenja zahteva skrbno načrtovanje in premišljeno vpeljavo digitalnih orodij, ki podpirajo različne faze procesa. Vsaka faza ima svojo vlogo pri oblikovanju učinkovitega učnega okolja: od izbire teme in načrtovanja do raziskovanja, izdelave končnega izdelka in refleksije. Ključni izziv pri tem je usklajevanje tehnoloških rešitev z didaktičnimi cilji, saj digitalna orodja ne smejo biti le dodatek, temveč morajo bistveno prispevati h kakovosti učnega procesa.
V dokumentih v nadaljevanju predstavljamo temeljne faze projektnega e-učenja, ki pedagogom in študentom omogočajo strukturirano in uspešno izvedbo projektnega dela:
- Faza iniciative
- Faza skiciranja projekta
- Faza načrtovanja projekta
- Faza izvedbe projekta
- Sklepna faza
Sestavni deli poročila Projektno e-učenje na UL
-
1. del: Pregled stanja izvedbe projektnega e-učenja na UL in širše
Poročila -
2. del: Metodologija za izvedbo projektnega e-učenja
Poročila -
3. del: Pregled orodij, ki jih lahko uporabimo v podporo projektnemu e-učenju
Poročila
Predloge za prenos v lastno pedagoško prakso
V kratkem bomo vsebine gradiva dopolnili s konkretnimi primeri izdelanih predlog za uporabo projektnega e-učenja (npr. predloga aktivnosti v spletni učilnici Moodle, predloga skupine in aktivnosti v MS Teams, predloga sodelovalnega prostora in aktivnosti v MS Loop).
Izobraževanja za vpeljavo projektnega e-učenja
V kratkem bomo na naši spletni strani objavili tudi možnosti udeležbe na spletnih izobraževanjih in izobraževanjih “v živo”, kjer bomo preko praktičnega načina dela načrtovali projektno e-učenje na lastnih predmetnih področjih. Vabljeni k spremljanju.
