DigitAlnI praznični koledar – prvi namig
Datum objave:
Letošnji digitAlnI praznični koledar odpiramo z namigom, ki vam bo podal nekaj izhodiščnih idej za uporabo orodij umetne inteligence (UI) v pedagoškem procesu z namenom spodbujanja razvoja različnih znanj pri študentih.
Uporaba orodij UI v pedagoškem procesu
Zdaj že ptički na drevesih žvrgolijo, da uporaba orodij (generativne) umetne inteligence prinaša v izobraževalno sfero spremembe in izziva tradicionalne načine poučevanja in učenja. V nadaljevanju bomo kot uvod v naš letošnji digitalni praznični koledar kratko predstavili nekaj ključnih prednosti in izzivov pri uporabi. Nato pa boste lahko videli, kako lahko orodja UI uporabimo na način, ki pri študentih spodbuja različne ravni znanja. Pri tem se opiramo na do sedaj že dobro poznano pedagoško kolo ter Bloomovo revidirano taksonomijo znanj.
Naš prvi namig je nekoliko daljši, a upamo, da vseeno ostanete z nami do zaključnega izziva ter tako ponovite znanja, ki vam bodo v pomoč v naslednjih dneh.
Prednosti in izzivi pri uporabi UI v izobraževanju
Integracija UI v izobraževalni sistem lahko prinese številne prednosti, vključno z izboljšano personalizacijo učenja, povečanjem angažiranosti študentov, izboljšano analizo podatkov o učenju (in poučevanju) ter podporo pri organizaciji in upravljanju izobraževalnih procesov.
Primeri aktivnosti, kjer si lahko pomagamo z orodji UI
Področje administracije:
- Hitrejše izvajanje administrativnih opravil, ki pedagogom vzamejo veliko časa (npr. ocenjevanje izpitov, zasnova povratnih informacij za študente).
- Identifikacija učnih stilov oz. potreb ter preferenc študentov in s tem povezana gradnja personalizirnega učenja.
- Pomoč pedagogom pri opravilih, ki zahtevajo odločanje na podlagi podatkov.
- Neposredno podajanje povratnih informacij v realnem času.
Področje poučevanja:
- Spremljanje napredka in znanja študentov, vloženega v aktualne projekte in naloge, ustvarjanje napovedi o študijskem uspehu študentov.
- Analiza učnih načrtov in vsebin pri predmetu ter predlogi izboljšav.
- Poučevanje izven meja učilnic, podpora sodelovalnemu učenju.
- Prilagajanje metod poučevanja posameznim študentom.
- Ustvarjanje personaliziranih učnih poti za študente.
Področje učenja:
- Ugotavljanje vrzeli v znanju študentov ter naslavljanje le-teh.
- Prilagojen nabor predmetov za študente na podlagi njihovih preferenc.
- Napovedovanje kariernih poti študentov na podlagi zbranih podatkov.
- Identifikacija stanja in aktivnosti za nadgradnjo znanja pri študentih.
Seveda ne smemo pozabiti tudi na izzive, ki jih uporaba orodij (generativne) umetne inteligence prinaša. Nekaj ključnih, ki jih lahko zasledimo v različni literaturi in smernicah so:
- Pomanjkanje digitalnih kompetenc pri izobraževalcih
- Etični pomisleki in varovanje osebnih podatkov
- Algoritemska pristranskost
- Pomanjkanje človeškega stika
Vpeljava orodij umetne inteligence v izobraževanje predstavlja pomemben mejnik pri preoblikovanju visokošolskega izobraževanja in zahteva premišljeno ter odgovorno uporabo teh tehnologij. Osredotočiti se moramo tudi na dolgoročne učinke UI na zaposlitvene možnosti študentov in njihovo pripravljenost na trg dela, saj te tehnologije ne zgolj spreminjajo načine učenja, temveč tudi oblikujejo kompetence, ki bodo ključne za prihodnost. Ključno vprašanje zato ni več, ali bo umetna inteligenca del izobraževalnega sistema, temveč, kako jo lahko najbolj učinkovito izkoristimo za izboljšanje učnih in pedagoških procesov v korist študentov in širše družbe.
V podporo učinkoviti uporabi UI se lahko med drugim opremo tudi na posodobljeno pedagoško kolo, ki se osredotoča na predstavitve primerov uporabe orodij UI v pedagoškem procesu glede na to, katero stopnjo znanja pri študentih z orodjem lahko spodbujamo (po revidirani Bloomovi taksonomiji) ter glede na to, na kateri ravni integracije orodja v pedagoški proces smo (po SAMR modelu). Posodobljeno pedagoško kolo, avtorja Allana Carringtona, vam tako lahko služi kot izhodišče
- pri iskanju ustrezne aplikacije (na enem mestu je zbranih 144 aplikacij) ter
- pri izbiri aplikacije glede na to, katero kognitivno domeno načrtujete naslavljati pri študentih z oblikovanjem aktivnosti za doseganje izbranih učnih ciljev.
Revidirana Bloomova taksonomija
Kognitivna domena | Opis | Opis uporabe UI | Primer uporabe UI |
---|---|---|---|
Pomnjenje | Na tej stopnji si študenti zapomnijo informacije, ki so se jih predhodno naučili. Študenti so zmožni prepoznavanja in pridobivanja informacij, kot so podrobnosti, izrazi, dogodki in koncepti. | Na tej stopnji lahko orodja UI študentom pomagajo pri pomnjenju informacij bolj učinkovito z uporabo sistemov, ki olajšajo priklic znanj in informacij. | Poučevanje: UI lahko uporabimo za ustvarjanje vprašanj in odgovorov, ki omogočajo študentom ponavljanje in utrjevanje vsebin ter pomnjenje ključnih informacij. Učenje: Študenti lahko orodja UI uporabijo za prevajanje besedil, za pridobivanje definicij ali razlage neznanih informacij. |
Razumevanje | Na tej stopnji so študenti zmožni razumeti informacije, na kar nakazujejo njihove spretnosti interpretacije pomena informacij, priprava zaključkov, pojasnjevanje idej z lastnimi besedami. | Na tej stopnji lahko orodja UI študentom pomagajo pri razumevanju kompleksnih procesov na način, da jim zagotavljajo dodatne primere in analogije, ki so enostavne za razumevanje. | Poučevanje: UI lahko uporabimo za kreiranje interaktivnih simulacij ali vizualnih materialov, s katerimi pomagamo študentom razumeti kompleksne koncepte. Učenje: Študenti lahko UI uporabijo za kreiranje samodejnih povzetkov besedil, kreiranje pojmovnih mrež, s pomočjo katerih lažje razumejo informacije. |
Uporabljanje | Na tej stopnji so študenti zmožni uporabe informacij, ki so se jih naučili, v novih ali drugačnih situacijah. To vključuje tudi zmožnost uporabe znanja za reševanje problemov, kompleksnejših nalog in sprejemanja odločitev. | Na tej stopnji lahko UI pomaga študentom pri uporabi znanj na simuliranih problemih iz realnega življenja preko uporabe npr. virtualnih situacij in scenarijev. | Poučevanje: UI lahko uporabimo za kreiranje personaliziranih priporočilnih sistemov, ki predlagajo različne aktivnosti in naloge za študente, kjer bodo lahko uporabili svoje znanje. Učenje: Študenti lahko uporabijo UI za ustvarjanje večpredstavnih gradiv, s katerimi predstavijo kako so uporabili koncepte, ki so se jih naučili. |
Analiziranje | Na tej stopnji so študenti zmožni razdelitve informacij na manjše segmente in ustvarjanje povezav med njimi. S tem pokažejo spretnosti identifikacije vzorcev, iskanja napak in vrednotenja povezav. | Na tej stopnji lahko UI pomaga študentom pri razdelitvi informacij na obvladljive segmente, pri identifikaciji vzorcev in ustvarjanju povezav, ko delajo z veliko količino podatkov. | Poučevanje: UI lahko uporabimo za analizo podatkov o študentih in jim omogočimo poglobljene informacije o njihovem napredku, močnih področjih ter področjih, kjer so potrebne izboljšave. Učenje: Študenti uporabijo UI za ustvarjanje samodejnih sistemov vrednotenja velike količine podatkov ali za identificiranje vzorcev v kompleksnih informacijah. |
Vrednotenje | Na tej stopnji so študenti zmožni primerjanja informacij, opredelitve do informacij, ustvarjanja kritičnih komentarjev in vrednotenj o informacijah. | Na tej stopnji lahko UI pomaga študentom pri vrednotenju njihovega lastnega učenja in napredka preko uporabe sistemov za evalvacijo in podajanje povratnih informacij. | Poučevanje: UI lahko uporabimo za samodejno vrednotenje ter ustvarjanje povratnih informacij za študente o njihovem znanju in napredku. Učenje: Študenti lahko uporabijo UI za samoevalvacijo in pridobivanje povratnih informacij na lastno delo. |
Ustvarjanje | Na tej stopnji so študenti zmožni uporabiti lastno znanje in različne informacije za ustvarjanje nečesa novega. Sem spadajo zmožnosti generiranja idej, ustvarjanje kreativnih rešitev za problemske situacije ter ustvarjanje unikatnih izdelkov. | Na tej stopnji lahko UI pomaga študentom ustvariti unikatne izdelke skozi uporabo orodij za generiranje različnih vsebin. | Poučevanje: UI lahko uporabimo za kreiranje vključujočega, personaliziranega učnega okolja, ki študente spodbuja k ustvarjanju unikatnih rezultatov in izražanju njihove kreativnosti. Učenje: Študenti lahko uporabijo UI za ustvarjanje večpredstavnih vsebin in za generiranje idej/izhodišč za inovativne rešitve problemskih situacij. |
SAMR model
Stopnja SAMR | Opis | Opis uporabe UI | Primer uporabe orodij UI |
---|---|---|---|
Zamenjava | Z uporabo IKT zgolj nadomestimo prej uporabljena učila oz. učne pripomočke in IKT ne prinaša novih funkcionalnosti, ki spodbujajo kognitivne procese študentov. Študenti, na primer, namesto pisanja dokumenta na papir, le-tega napišejo v digitalni obliki z uporabo urejevalnika besedila. | Na tej stopnji lahko uporabimo UI za nadomestilo prej uporabljenih učil in učnih pripomočkov, brez pomembnih sprememb na proces učenja in poučevanja. | Poučevanje: UI lahko uporabimo v obliki klepetalnika, ki nam poda odgovore na najbolj pogosto zastavljena vprašanja študentov o vsebini predmeta. Učenje: Študenti uporabijo “zvok-v-besedilo” aplikacije, ki jim omogočajo delanje zapiskov med predavanji ter s tem skrajšajo čas, ki ga porabijo za pisanje zapiskov, ampak se lahko bolj osredotočijo na pouk, beležijo ključne informacije. |
Nadgradnja | IKT uporabimo kot nadomestilo prej uporabljenih učil oz. učnih pripomočkov, poleg tega pa omogoča tudi dodatne funkcionalnosti za spodbujanje kognitivnh procesov študentov. Študenti, na primer, rešujejo kviz prek spletne aplikacije, ki jim omogoča takojšnjo povratno informacijo. | Na tej stopnji UI uporabimo na način, ki izboljša obstoječe aktivnosti v procesu učenja in poučevanja. | Poučevanje: UI lahko uporabimo v spletnih učnih platformah, kjer pripravimo predloge personaliziranih dodatnih učnih vsebin za naslavljanje specifičnih učnih potreb pri študentih. Učenje: Študenti uporabijo orodja UI za izboljšanje slovnice v napisanih besedilih. |
Preoblikovanje | Uporaba IKT omogoča bistveno preoblikovanje aktivnosti z vpeljevanjem novih funkcionalnosti za spodbujanje višjih kognitivnih procesov študentov. Študenti, na primer, ob sodelovanju z uporabo IKT v skupinah pripravijo predstavitev na določeno temo, preostali vrstniki pa izdelek kritično komentirajo. | Na tej stopnji UI uporabimo za ustvarjanje novih priložnosti in preoblikovanje aktivnosti v procesu učenja in poučevanja. | Poučevanje: UI lahko uporabimo pri analizi podatkov, kjer uporabimo orodja strojnega učenja za identifikacijo učnih vzorcev in prilagajanje poučevanja glede na individualne potrebe študentov. Učenje: Študenti z uporabo UI klepetalnikov izboljšajo njihovo izgovorjavo in spretnosti komuniciranja v tujem jeziku. |
Redefinicija | Učitelj ima z uporabo IKT možnost načrtovati aktivnosti, ki jih sicer ne bi mogel izvesti. Študenti, na primer, ob uporabi IKT izdelajo kratek dokumentarni film, pri čemer samostojno pridobijo vse potrebne podatke in gradiva ter jih predstavijo v skupnem izdelku. | Na tej stopnji lahko uporabimo orodja UI za ustvarjanje učnih situacij in aktivnosti, ki brez UI ne bi bile mogoče. | Poučevanje: UI lahko uporabimo za personalizacijo učnega načrta za vsakege študenta in prilagajanje glede na njihov napredek in potrebe. Učenje: Študenti uporabijo prilagodljiv učni sistem, ki samodejno prilagodi zahtevnost gradiv in vsebin na nivo, ki ga trenutno dosegajo, glede na rezultate. |
Pedagoško UI kolo in namig
Zdaj, ko smo obnovili znanje o SAMR modelu, predstavljamo pedagoško AI kolo avtorja Allana Carringtona.
Pedagoško UI kolo (Allan Carrington)
Izziv
Za konec pa še kratek izziv za vse, ki ste se uspešno prebili do zadnjega dela prispevka.
Da bi videli, da lahko z uporabo orodij UI ustvarite tudi lastno pedagoško UI kolo, odprite orodje ChatGPT ter oblikujte poziv (predhodno ga prilagodite):
Postavi se v vlogo visokošolskega učitelja, ki poučuje študente [npr. 1. letnika] na [ime fakultete]. V naslednjem tednu izvajaš predavanje na temo [tema]. Zapiši mi 3 predloge aktivnosti za študente, s katerimi bom dosegal učni cilj [zapišite učni cilj] na ravni [zapišite ime stopnje] po revidirani Bloomovi taksonomiji in bom pri izvedbi lahko uporabil orodja umetne inteligence ([npr. ChatGPT]) na ravni [zapišite stopnjo] po SAMR modelu. Predloge aktivnosti zapiši tako, da bo razviden način izvedbe, navodila za učitelja, uporabljena orodja umetne inteligence in način uporabe izbranih orodij umetne inteligence. Pri odgovarjanju uporabi temperaturo 0,7.