Smo sredi poletja, večina nas uživa v počitnicah in dopustih, ki so nam samoumevni kot v našem svetu že zdavnaj priborjena civilizacijska pridobitev… Tako je tudi prav. Vendar svet ni samo naš, v njegovem velikem delu je to, kar je nam samoumevno, privilegij peščice… Torej uživajmo, a ne pozabímo…
– Prof. mag. Matjaž Drevenšek, prorektor za umetnost
V središču
V tokratnem središču kULturnice predstavljamo pomembnejše dosežke članic Univerze v Ljubljani na področju umetnosti in kulture v akademskem letu 2023/2024. Našemu vabilu k predstavitvi svojih dosežkov se je odzvala tudi Akademija umetnosti Univerze v Novi Gorici (UNG AU).
UNG AU
Semestrska in zaključna razstava Akademije umetnosti UNG 16. januarja in 30. maja 2024 Več o dogodku in fotovtisi
Kino Otok in spremljevalna razstava študentov Akademije umetnosti UNG v Izoli Več o dogodku in fotovtisi
Razstava študentk_ov Akademije umetnosti UNG na festivalu Ars Electronica 2023 “ME ∞ US” in napoved za 2024 Več o ediciji 2023
Večmedijska razstava naših študentk in študentov »jaz ∞ mi« v mariborski Galeriji Obrat Več o razstavi in fotovtisi
Rado Likon v 2023 prejel najvišje nacionalno filmsko priznanje za življenjsko delo, nagrado Milke in Metoda Badjure Več o priznanju
Akademija umetnosti Univerze v Novi Gorici je pokrovitelj nagrade za najboljše videoeseje v Sloveniji za natečaj VideoRez Več o pokroviteljstvu
Akademija umetnosti Univerze v Novi Gorici gostila delavnico z Dahee Jeong, svetovno priznano ustvarjalko animiranih filmov Več o delavnici
Film Razmišljam študentke Akademije umetnosti UNG Tamare Kirine je na Festivalu slovenskega filma 2023 prejel posebno omembo žirije Več o dosežku
MFRU 2023: Tamara Kostrevc s projektom Can you feel it na zmagovalnem odru Več o nagradi
Nagrade DSAF 2023 podeljene – med letošnjimi prejemniki tudi AU študentki Melita Sandrin in Tamara Taskova Več o nagradah
Nagradi Jožka Markiča 2023 v roke AU študentoma Karin Likar in Luki Carlevarisu Več o nagradi
UL AG
Iniciativa za novo glasbo – sodelovanje mednarodno priznanega Ensemble Modern s študenti kompozicije UL AG Več v oktobrski kULturnici in na FB strani UL AG
Izmenjevalnica oblačil PRINESI // ODNESI v sodelovanju s slovenskimi modnimi oblikovalci Več na povezavi
Svetlobna instalacija Pronicanje svetlobe I. Katedre za oblikovanje tekstilij in oblačil UL NTF na festivalu Svetlobna gverila 2024 Več o projektu
Svetlobna instalacija Pronicanje svetlobe II. Katedre za oblikovanje tekstilij in oblačil UL NTF na festivalu Svetlobna gverila 2024 Več o projektu
Odmev
Parkplac, razstava študentk in študentov slikarstva UL ALUO v Mali galeriji Banke Slovenije
Arhiv Banke Slovenije
V petek, 28. junija 2024, smo v Mali galeriji Banke Slovenije (BS) odprli razstavo študentk in študentov slikarstva Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) z naslovom Parkplac.
Razstava je osnovna vrednostna enota sodobne umetnosti. Večina nas, ki dela v umetnostnem polju, svoje uspehe niza v dolgih seznamih razstav. Znotraj teh obstaja jasna hierarhija, ki jo insajderji dobro poznamo, ena razstavišča so boljša od drugih, eni kuratorji kotirajo višje od kolegov, samostojna razstava je več vredna kot skupinska ... V tovrstnih diagramih, v prepletih teh in podobnih parametrov, se v zgoščenih označevalcih kaže naš profesionalni kapital. Razstavljati zato moramo in si to želimo, razstave so naša osrednja valuta v socialnem in ekonomskem sistemu sodobne umetnosti. Razstava naj bi izčistila pogled na naše delo, ga legitimirala in ostala zabeležena kot trajna vrednost – referenca na naši profesionalni poti.
Hkrati pa vemo, da se umetnost lahko zgodi le kot motnja tovrstnih premočrtnosti. V njih moramo nenehno posegati, ne zato da bi jih zrušili, temveč zato da bi v ustvarjenih odklonih, režah, nerodnostih in napakah do besede pustili – umetnost. Da bi se zgodila umetnost, je včasih treba – no, pogosteje kot le včasih – postopati tako, da se ne predstavimo v najboljši luči. Morda smo v umetnosti resnično najboljši takrat, ko ne delamo prav. Zato se razstava Parkplac, predstavitev mlade slikarske produkcije z UL ALUO, a priori odreče reprezentančnosti in zglednim vpogledom v produkcijo nove generacije slikarjev.
Namesto tega ponudi prostor umetnosti, mesenost in debelino slikarskega medija, afirmativnost do igre, nesmotrno ekonomijo, ki vsaj za trenutek onemogoča normalizacijo umetnosti znotraj umetnostnega sistema. Parkplac izhaja neposredno iz izziva produkcije študentske razstave, njene ekonomije pričakovanj in investicij, specifičnega konteksta mentorstva in njegovih ambivalenc. Vse te elemente razstava investira v igrivo ironijo, s katero posega v premočrtnost narekovanega vstopa v umetnostni sistem in vrača proces exhibition makinga nazaj v register osvobajajoče nesmotrnosti. Parkaplac ne govori o velikih gestah, prevratnih izjavah, saj so te ena izmed prefabriciranih form, ki se jim poskušamo izogniti. Govorimo o veliki afirmativnosti, ki izhaja iz užitka neizpolnjenih pričakovanj, o banalnem kot tistem, kar izostri pogled, in svobodi spoznanja, da je nespametni vložek edina prava investicija v umetnost.
Sodelujoči umetniki: Ana Božič, BRAVO, Samra Buljić, Maša Črešnik, Kristina Ćuso, Mihael Fajt, Jurij Hartman, Klara Kracina, Lana Kosovel, Lenca Malec, Bojan Pejović, Manja Pivk, Ajda Podgorelec, Valentin Radulović, Sara Skenderija, Janez Škrlec, Neža Urbiha
Mentorja: prof. Ksenija Čerče in prof. Žiga Kariž Produkcija: Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani Kurator MGBS: Vladimir Vidmar
Komična opera Gianni Schicci G. Puccinija v izvedbi študentk in študentov UL AG
Foto: Darja Štravs Tisu
Puccinijevo komično opero Gianni Schicchi je junija na odru SNG Opera in balet Ljubljana izvedel operni orkester in pevski solisti Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani (UL AG), in sicer pod režijsko taktirko Bernda Schmitta, gostujočega profesorja z Državne visoke šole za glasbo in upodabljajočo umetnost v Stuttgartu ter v koprodukciji UL AG, Slovenskega komornega glasbenega gledališča in SNG Opera in balet Ljubljana.
Vsebinsko se opera enodejanka naslanja na 30. kitico Dantejevega Pekla, v kateri pesnik omenja firenčana Giannia Schicchija, ki se je v osmem krogu pekla znašel med ponarejevalci in goljufi, ker si je želel prilastiti premoženje Bousa Donatija s krajo njegove identitete. V operi lahko občudujemo Puccinijev izjemni občutek za hipni oris resničnih, večdimenzionalnih ljudi in stvarne, četudi ne vedno najbolj plemenite odnose med njimi.
Vabljeni na ponovitve opere, ki bodo januarja 2025 v SNG Opera in balet Ljubljana.
Odprte prijave za 5. znanstveno konferenco Katedre za teoretične vede UL ALUO
Foto: Žan Vargek
Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) v sodelovanju z Inštitutom UL za trajnostno varstvo dediščine organizira peto znanstveno konferenco Katedre za teoretske vede UL ALUO na temo TEORETSKA PREPLETANJA MED LIKOVNO USTVARJALNOSTJO IN RAZPRAVAMI O TRAJNOSTI, ki bo potekala 25. septembra 2024 v Ljubljani.
Tema konference se osredotoča na raziskovanje vloge likovne ustvarjalnosti v diskurzih o trajnostnem razvoju z vseh štirih vidikov trajnosti: s kulturnega, družbenega, gospodarskega in okoljskega. Sprejemamo prispevke tako s področja trajnostne likovne ustvarjalnosti, z vidika umetnikovega delovanja in njegove produkcije, kot tudi trajnostnega varstva likovne dediščine.
Trajnostno delovanje si lahko razlagamo kot dejavnosti ali prakse, ki jih je mogoče dolgoročno izvajati brez izčrpavanja virov ali povzročanja škode okolju, družbi ali gospodarstvu. Trajnostni pristop prispeva k človeškemu razvoju, katerega cilj je zadovoljiti sedanje potrebe, ne da bi pri tem ogrozili sposobnost prihodnjih generacij, da zadovoljijo svoje. Prizadeva si uravnotežiti gospodarski razvoj, varstvo okolja in družbeno blaginjo.
Likovna umetnost ima pomembno vlogo v trajnostnih diskurzih, saj služi kot močan medij za ozaveščanje, spodbujanje dialoga in navdihovanje ukrepov za okoljsko in družbeno trajnost, kar je mogoče spodbujati že pri likovni vzgoji in izobraževanju. Umetniki se s svojimi umetniškimi ukvarjajo tudi z vprašanji, povezanimi z družbeno pravičnostjo, raznolikostjo, vključevanjem, ohranjanjem dediščine, odpornostjo skupnosti in medkulturnim dialogom. Imajo sposobnost, da s svojimi deli sporočajo zapletena vprašanja, vzbujajo čustva in spodbujajo kritično mišljenje.
Naslednja pomembna razsežnost tega prepletanja je vključevanje trajnostnih praks v postopke umetniške produkcije. Umetniki iščejo možnosti uporabe okolju prijaznih materialov, obnovljivih virov energije, tehnik zmanjševanja količine odpadkov in etičnih metod pridobivanja, da bi čim bolj zmanjšali svoj okoljski odtis. S sprejemanjem trajnostnih praks v svojih ustvarjalnih procesih prispevajo k večjemu cilju spodbujanja okoljskega upravljanja in ohranjanja virov.
Vse bolj se izpostavlja tudi problematika trajnostnega varstva likovne dediščine. Z raziskavami podprto in premišljeno spremljanje stanja, konserviranje-restavriranje, zaščita in upravljanje (likovne) dediščine omogočajo zmanjševanje negativnih vplivov na okolje ter spodbujanje družbene in gospodarske trajnosti.
S trajnostjo povezana je tudi pereča problematika prekarnosti umetniškega poklica, saj ta pojav zavira uresničevanje širših ciljev trajnostnega razvoja, povezanih z gospodarsko blaginjo, socialno pravičnostjo in kulturno raznolikostjo. Dobrodošli bodo tudi prispevki, ki obravnavajo še druge, morda redkeje izpostavljene vidike prepletanja likovne umetnosti in trajnosti.
Odprte prijave za 3. bienalno srečanje Interdisciplinarnost skozi oči alumnov 2024
Foto: Tine Lisjak
Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) v sodelovanju z drugimi članicami Univerze v Ljubljani in Narodno galerijo organizira tretje bienalno srečanje Interdisciplinarnost skozi oči alumnov 2024: predstavitve konservatorsko-restavratorskih projektov študentk in študentov UL ALUO, UL FA, UL FF, UL FKKT, UL FRI in UL BF, ki bo potekalo 19. novembra 2024 v v Avditoriju Narodne galerije (Prešernova 22, Ljubljana).
Konservatorska-restavratorska stroka je interdisciplinarna, to dokazujejo številni projekti, ki so bili izvedeni tako na UL ALUO kot na drugih fakultetah UL ali v tesnem sodelovanju z institucijami, ki se ukvarjajo s kulturno dediščino. UL ALUO letos že tretjič organizira dogodek, namenjen predstavitvi študentskih zaključnih nalog, katerih skupni cilj je varovanje, ohranjanje in predstavljanje kulturne dediščine. Poudarek dogodka je na izmenjavi idej, konceptov in povezovanju znanja.
Na dogodku bomo tako združili različne članice UL in predstavili izbor najbolj zanimivih zaključnih del študentk in študentov, ki so bila izvedena v študijskih letih 2021/2022, 2022/2023 in 2023/24. Z dogodkom želimo izpostaviti interdisciplinaren pogled na umetnine, opozoriti na izzive prihodnosti na področju varovanja kulturne dediščine, ki se dotikajo tudi trajnostnih izzivov varovanja.
Študente/alumne vabimo k sodelovanju v obliki kratkih pet minutnih predstavitev zaključnih del, namenjenih širši strokovni javnosti. Tema posamezne predstavitve mora biti povezana z enim od naslednjih področij: izzivi varovanja kulturne dediščine, trajnostni izzivi varovanja, konservatorsko-restavratorske metodologije, predstavljanje kulturne dediščine.
Naj ideje ne ostajajo zgolj predstavitve, ampak zaživijo med nami. Vabljeni, da se nam pridružite!
Nova edicija poletne šole Design+Science, ki je raziskovala koncept subverzivnih realnosti skozi združevanje oblikovanja in znanosti
Avtor grafike: Nejc Prah
Univerza v Ljubljani je skupaj s PiNO, Fakulteto za dizajn Split in FH Joanneum Univerze za uporabne znanosti Graz, organizirala četrto izdajo poletne šole Design+Science. Od 8. do 12. julija 2024 smo v Ljubljani zbrali 20 udeležencev in udeleženk, da bi raziskali temo Subverzivne realnosti.
Izraz "subverziven" nakazuje namen rušenja uveljavljenega sistema. Ta tema je vabila k raziskovanju ne le današnjih zlomljenih sistemov in naših psiholoških pristranskosti, temveč tudi realnost, ki nas prepričujejo, da ji ni alternative. Tema je vključujevala razprave o sistemskih družbenih krivicah, okoljskih izzivih, političnih vprašanjih, zgodovinskem revizionizmu, kulturnih predsodkih in psiholoških obrambnih mehanizmih.
Udeležence smo spodbudili, da preučijo kompleksnost človeškega zaznavanja, tako individualnega kot kolektivnega. Ali lahko pomislimo na alternative, ki postanejo resničnost? Marina Klemenčič, soustanoviteljica poletne šole, je o temi poletne šole dejala: “Poletna šola je že četrto leto omogočila poglobljeno razumevanje tem, ki lahko z ustreznimi raziskovalnimi in oblikovalskimi pristopi spremenijo ustaljene načine razmišljanja in posledično ravnanja, tako posameznika kot tudi družbe. Letošnjo temo, subverzivne realnosti, so udeleženci z mentorji razumeli kot poziv h kritičnem dojemanju realnosti in aktivni udeležbi pri oblikovanju možnih alternativ.”
Na poletni šoli so strokovnjaki iz različnih področij predstavljali lastne prakse in ideje skozi lečo subverzivnih realnosti. Udeležence in udeleženke so navdahnili Dominique Sciamma (ustanovitelj prve šole oblikovanja na univerzi CY Cergy Paris University); Marina Klemenčič (izr. prof dr., soustanoviteljica poletne šole); Gennaro Ascione (profesor sociologije in epistemologije družboslovja na Oddelku za humanistične in družbene vede Univerze "L'Orientale" v Neaplju); Alvaro Sanchis (oblikovalec in predavatelj na Politehnični univerzi v Valenciji); Rok Kranjc (neodvisni raziskovalec, pisatelj, prevajalec in urednik na področju politične ekologije); Birgit Bachler (avstrijska umetnica, oblikovalka in raziskovalka); Bojan Hadžihalilović (grafični oblikovalec in kreativni direktor iz Sarajeva, ustanovitelj podjetja Fabrika); Adela Glyn-Davies (multidisciplinarna oblikovalka in raziskovalka, ki se ukvarja s kompleksnostjo in sistemskimi praksami v smeri trajnostnega razvoja).
V slabem tednu so udeleženci in udeleženke iz različnih delov Evrope uspeli oblikovati idejne projekte s področja subverzije črpanja naravnih virov, subverzije kapitalističnega sistema ter sistema hitre mode. Bili so razdeljeni v tri skupine; prva je pripravila idejni projekt z naslovom Terra (čut za naravo, ki ga vsak nosi v sebi), druga skupina se je osredotočila na predrugačenje kapitalizma preko spremembe idej o uspehu, osebni in kolektivni koristi. Ideja je rezulitrala v manifestu poimenovanem “Beeleafers”. Zadnja, tretja skupina, je naredila spletno nakupovalno izkušnjo hitro-modne znamke “Sheit”, ki vsebuje integriran sistem svarilnih fotografij in opozoril, podobno kot prikazi na tobačnih izdelkih. Morda je ravno predrugačenje odnosa do hitre mode prvi korak na poti do bolj trajnostne družbene ureditve, h kateri so stremele vse tri skupine.
Boštjan Botas Kenda (UL ALUO), soustanovitelj poletne šole, je delil svojo letošnjo izkušnjo: “Nisem pričakoval, da bo letošnja tema presegla okvire akademskega diskurza, kar pomeni, da nam je z izbiro le te, uspelo doseči tudi kapacitete izobraževanja z ustrojem poletne šole. V organizacijskem timu smo uspešno izbrali strokovnjake, ki so v en glas zastopali temo, po drugi strani pa razkrili najrazličnejše metode podajanja znanj, kar je za udeležence poletne šole bila najvišja dodana vrednost. Najboljša izdaja do sedaj, veselim se pete.”
Borut Jerman, predsednik PINE in soustanovitelj poletne šole, pravi: “Tema subverzivnih realnosti se na prvi pogled morda res zdi abstraktna, vendar so tudi letos udeleženci in udeleženke dokazali, da sta za konkreten premislek o prihodnosti planeta in družbe potrebna pogum in drznost. Marsikaterih izzivov se namreč ne da premisliti zgolj z reprodukcijo obstoječih pristopov in modelov. Upam si trditi, da interdisciplinarno okolje poletne šole, ki jo izvajamo že četrto leto, spodbuja refleksijo, ki jo okvir formalnega izobraževanja ni zmožen.”
Poletna šola Design+Science temelji na prilagodljivi metodi poučevanja ter na interdisciplinarnem povezovanju med študenti umetniških, humanističnih in znanstvenih panog. Delo poteka izrazito interaktivno, v skupinah, usmerjeno je v prakso ter v medvrstniško učenje. Celoten proces spremljajo sodobni elementi poučevanja ter mreženje med udeleženci, udeleženkami, strokovnjaki in strokovnjakinjami.
V prvem tednu julija se je odvila čisto prva, pilotna Mednarodna poletna šola ZELENI DREGLJAJ. 24 udeleženk in udeležencev je v interdisciplinarnih skupinah, s pomočjo strokovnjakinj in strokovnjakov s področij vedenjskih znanosti in oblikovanja, raziskovalo, oblikovalo in preizkušalo nove pristope za spodbujanje okolju prijaznih in družbeno trajnostnih odločitev med uporabniki. Hvala vsem sodelujočim za teden poln vzpodbudnih dregljajev, odlično energijo in zaupanje!
Poletno šolo so zasnovale štiri članice Univerze v Ljubljani: Akademija za likovno umetnost in oblikovanje (UL ALUO), Filozofska fakulteta (UL FF), Pedagoška fakulteta (UL PEF) in Fakulteta za elektrotehniko (UL FE), ki pokrivajo strokovna področja oblikovanja, psihologije, kognitivne nevroznanosti, meroslovja in kakovosti.
Mentorice in mentorji: Katarina Babnik (UL FF), Petra Černe Oven (UL ALUO), Gregor Geršak (UL FE), Bartosz Gula (University of Klagenfurt), Tamara Lašič Jurković (UL ALUO), Žan Lep (UL FF), Renata Marčič (UL FF), Andraž Matkovič (UL FF), Jure Miklavc (UL ALUO), Sabina Pajmon (UL PEF), Anja Podlesek (UL FF), Barbara Predan (UL ALUO), Toma Strle (UL PEF), David Zindović (UL FE)
Izzivi sodobnosti, razstava oddelkov za slikarstvo in kiparstvo UL ALUO v Galeriji Bažato
Foto: Urša R. Šega
4. julija 2024 je bila v ljubljanski Galeriji Bažato odprta razstava IZZIVI SODOBNOSTI: umetniška soočenja s svetom (vizualnih) informacij del študentk in študentov smeri Slikarstvo in Kiparstvo na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO).
Kako se odzvati na sodobne vizualne spodbude, na svet, nasičen s podobami in na včlenjenost številnih različnih aspektov življenja v vizualno komunikacijo, so vprašanja, ki jih pred vizualne umetnike zastavlja naš čas, prežet z informacijami in sporočili, ki segajo od vojn in nasilja do podob znanosti in bleščečega sveta popularne umetniške scene. V soočenju z vizualnimi konstelacijami, ki so ustvarjene bodisi v svetu popularne kulture, množičnih medijev ali v svetu umetnosti je za ustvarjalca v naši dobi nujen vpogled v samo notranjost družbe, njenih specifik, ki se realizirajo in so posredovane z vizualnim materialom ter njenih nevralgičnih točk, kjer so prepleteni ideološki vzorci in svet zasebnosti, svet politike in področje intime.
Kot je bilo že v 19. stoletju aktualno vodilo za tedanje modernistične slikarje, da morajo iti v korak s svojim časom, je v visokem modernizmu kreativno vodilo postal abstraktni pojem kvalitete, v našem času pa je to sodobnost, ravno tako izmuzljiv, težko določljiv kriterij slogovne, vsebinske in formalne usklajenosti z imperativi naše dobe. Umetnine mladih ustvarjalcev na tej razstavi vsekakor dokazujejo, da je soočenje z izzivi sodobne vizualne pokrajine in konfliktnega sveta z vsemi njegovimi kontradikcijami tista pot, ki zagotavlja relevantno in likovno prepričljivo izhodišče za ustvarjanje novih, inventivnih del. Razstava je zatorej izrazito raznolika, s številnimi »podskupinami« in mnoštvom individualnih pristopov, s katerimi ti slikarji in kiparji iščejo in v likovnem svetu artikulirajo svoje odzive na sodobnost in njene specifike.
Umetnine na tej razstavi gledalca vabijo v njihov svet interpretacij različnih vsebin: vizualnega gradiva sodobnosti, kulturnega spomina, odnosa do vsesplošne erozije naravnega okolja ali pa raziskave avtonomne likovnosti, ki jo nekako izluščijo iz ovojev sočasnega nezamejenega sveta podob. S tem smo navedli le nekaj tem, s katerimi se soočajo ti umetniki, njihove rešitve in videnja problemov ter specifik naše dobe pa so rezultirala v umetninah, ki nas prepričajo s svojo relevantno sporočilnostjo in vizualno specifiko.
– Tomislav Vignjević
Avtorice in avtorji: Mihael Fajt, Matej Zupan, Eva Anzeljc, Jurij Hartman, Tinkara Nemec Herkess, Ana Malnar, Domen Hitrec, Ela Andlovic, Lucija Laura Schwarzbartl, Emira Bečirović, Jera Dacar, Jernej Hrovat, Žiga Kelenc
Kustos: doc. dr. Tomislav Vignjević Koordinacija in postavitev razstave: prof. Marjan Gumilar Produkcija: Galerija Bažato in UL ALUO
Zlata nagrada in posebna omemba študenkama in študentoma UL ALUO na The Glassberries Design Awards
Arhiv UL ALUO
27. junija 2024 so bile v centru Fundacije Giangiacomo Feltrinelli v Milanu podeljene nagrade letošnjega mednarodnega natečaja za trajnostno oblikovanje embalaže iz stekla The Glassberries Design Awards. Že tretje leto zapored so sodelovali tudi študentke in študenti Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO), tokrat sta dva od njihovih projektov osvojila prvo, zlato nagrado ter posebno omembo.
Na prestižnem tekmovanju, eden glavnih namenov katerega je krepitev povezovanja industrije stekla in akademskega izobraževanja na tem področju, je letos sodelovalo 11 evropskih univerz. Univerzo v Ljubljani je ponovno zastopal Oddelek za industrijsko in unikatno oblikovanje UL ALUO. Natečaj organizira podjetje BA GLASS, eden največjih evropskih proizvajalcev steklene embalaže za industrijo hrane in pijač z več kot 100-letno zgodovino. Letno proizvedejo več kot 11 milijard steklenih posod, ki jih izvažajo v več kot 60 držav po vsem svetu.
Izziv 12. izvedbe natečaja je bil razviti inovativne rešitve steklene embalaže za pijače, že pripravljene za pitje (RTD). Pijače RTD so hitro rastoča kategorija na trgu in izstopanje embalaže posameznih izdelkov te vrste na policah trgovin je vsako leto večji izziv.
Prvo nagrado Golden Glassberries Award 2024 sta za projekt TRANSPARENT prejela Pia Groleger in Žan Girandon, ki sta nedavno magistrirala iz industrijskega oblikovanja. Steklenica TRANSPARENT, ki je nastala pod mentorstvom prof. Masayo Ave, spodbuja trajnostna načela "hranilno popolne pijače", ki postaja trend zdrave hitre prehrane na trgu. Izdelana iz okolju prijaznega stekla je zasnovana tako, da z obliko omogoča enostavno shranjevanje in prenašanje. Poleg prepoznavne silhuete pa oblika omogoča tudi, da napitek z lahkoto pretresemo in pijemo neposredno iz steklenice. Navdih posredno črpa iz starinskih “torpedo” steklenic in preko oblikovanja prevaja tradicijo v sodobnost.
Posebno omembo Honourable Glassberries BACARDI Award 2024 sta za projekt Vitamin D Catcher prejeli Zoja Funda Lipnik, magistrska študentka industrijskega oblikovanja, in Živa Vaukan, magistrska študentka oblikovanja stekla in keramike. Vitamin D catcher je steklenička, namenjena vitaminsko obogatenim in/ali kolagenskim napitkom, ki imajo številne pozitivne učinke na zdravje. Steklenička ima zelo čisto in elegantno osnovno obliko, z dodanim reliefom, ki lovi svetlobo in meče barvite sence. Z oblikovanjem želita avtorici spodbuditi uporabnika, da steklenico po končanem osnovnem namenu ponovno uporabi doma, na primer kot vazo za rože ali pa kot steklenico za vodo. Tudi mentorica tega projekta je prof. Masayo Ave.
Nagrajencu in nagrajenkam za odličen uspeh iskreno čestitamo!
– Sara Bešlin Vatovec, UL ALUO
Poletno dogajanje na Centru za slovenščino kot drugi in tuji jezik
Arhiv UL FF
V okviru štirih poletnih prireditev Centra za slovenščino kot drugi in tuji jezik (CSDTJ), ki deluje v okviru Oddelka za slovenistiko na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani (UL FF), se je od 1. do 19. julija slovenščine učilo 327 udeležencev.
104 študenti in profesorji s tujih univerz v 24 državah ter zamejskih delavcev v šolstvu in kulturi so se udeležili 60. seminarja slovenskega jezika, literature in kulture, 117 otrok in mladostnikov iz 24 držav je prišlo na 19. Mladinsko poletno šolo slovenščine in Poletni tečaj slovenščine za otroke, 106 udeležencev (91 v Ljubljani in 15 preko spleta) iz 35 držav pa je obiskalo 43. Poletno šolo slovenskega jezika za odrasle. Poleg klasičnega učenja slovenščine v okviru lektoratov, fonetičnih vaj in konverzacij so se udeleženci vseh štirih prireditev udeleževali tudi spremljevalnega programa, npr. ogledali so si Ljubljano, slovenske filme, veslali so po Ljubljanici, svoje spretnosti so preizkusili na različnih delavnicah, obiskali so Šmarno goro, živalski vrt, kopališče, različne koncerte, gledališko-plesne-glasbene predstave in muzeje ter se udeležili strokovnih ekskurzij po vsej Sloveniji.
V okviru Seminarja sta bili tretjič podeljeni Toporišičevi priznanji, izvedena so bila strokovna predavanja na temo Podoba v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi, potekala pa je tudi dvodnevna mednarodna konferenca z naslovom Slovenščina na tujih univerzah – podobe v prevajanju, na kateri je svoje prispevke predstavilo 16 učiteljev in raziskovalcev iz 11 držav, ki se pri svojem znanstveno-raziskovalnem in pedagoškem delu na univerzah ter drugih institucijah po svetu posvečajo slovenščini. Kot vedno je bilo tudi letos vzdušje na prireditvah pozitivno, udeleženci pa so navezali nove stike in izboljšali svojo slovenščino.
– doc. dr. Damjan Huber, vodja strokovne službe CSDTJ
Zaključna modna revija Katedre za oblikovanje tekstilij in oblačil UL NTF
Foto: Domink Černe
Študentje vseh letnikov študija Oblikovanja oblačil Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani (UL NTF) se ob koncu šolskega leta vsakič predstavijo na zaključni modni reviji, letos je dogodek potekala 28. 5. 2024 v Centru Rog v Ljubljani. Na fascinantni modni reviji v organizaciji Katedre za oblikovanje tekstilij in oblačil (KOTO) se je predstavilo skoraj sto študentov, sodelovalo je 150 manekenk in manekenov, revijo so podprle vrhunske strokovne ekipe v zaodrju, dogodek si je na dveh ponovitvah ogledalo več kot tisoč obiskovalcev.
Študentje so letos ustvarjali na krovno oblikovalsko temo POVEZOVANJA, ki nagovarja k sodelovanju, inkluzivnosti, vključevanju, razmisleku o vrednotah današnjega časa, vzpodbuja povezovanja med oblikovalci znotraj kreativnih procesov in sodelovanje med oblikovalci in okoljem s poudarkom na trajnostnih in etičnih premislekih in kreativnih rešitvah.
Študentske kolekcije večplastno reflektirajo, interpretirajo in odpirajo aktualne tematike na področju oblikovanja tekstilij in oblačil. Vzpostavljajo polje refleksije, ko govorimo o medčloveškem povezovanju, empatiji, sodelovanju, pomoči, preseganju predsodkov, inkluzivnosti. Odpirajo razmisleke o vrednotah v novi sedanjosti in smiselni prihodnosti v polju oblikovanja, apelirajo na danes poznane načine delovanja in bivanja, na nove norme v estetiki, na klišeje, ki jih velikokrat zamenjujejo povsem novi. Izpostavljajo vprašanja odnosov med umetno inteligenco in njeno implementacijo v oblikovalske procese, relacije med digitalnim in manualnim, virtualnim in realnim, tradicijo in prihodnostjo. V iskanju novih trajnostnih rešitev se klasično spaja z avantgardnim, vzporedno s sodobnimi načini ustvarjanja in komuniciranja. Na pisti smo videli humor, drznost, osebne zgodbe, kritiko, neobremenjenost, pogum, neobremenjenost. Mešale so se sodobne tehnike s klacičnimi principi. Zanimivi modeli, ki so oblačila nosili, so bili vsi »realni« ljudje, tokrat na reviji niso sodelovali profesionalni modeli.
Skozi projekt »POVEZOVANJA« in modo kot odraz duha časa, kolekcije mladih oblikovalcev pogumno odsevajo aktualna občutja, razmišljanja in spremembe v sodobni modi.
Organizacija in kreativno vodstvo dogodka: prof. Nataša Peršuh
Organizacijska ekipa UL NTF KOTO: asist. Sara Valenci, asist. Nastja Sagadin Grmek, teh. sod. Nina Glavič, teh. sod. Alenka More
Avtorji kreacij: Študentje vseh letnikov UL NTF KOTO š.l. 2023/24
Mentorji: prof. Almira Sadar, prof. Nataša Peršuh, prof. Elena Fajt, prof. Marija Jenko, izr. prof. mag. Katja Burger, doc. Arijana Gadžijev, asist. Alenka More, asist. Sara Valenci, asist. Nataša Hrupić, asist. Nastja Sagadin Grmek, teh. sod. Nina Glavič, teh. sod. Mojca Košir, teh. sod. Andrej Vilar, teh. sod. Marjeta Čuk, izr. prof. dr. Katarina Nina Simončič
Koreografija: Sanja Nešković Peršin
Make up ekipa: Leposlava studio: (Vanja Djuran, Empera Atrizz, Katja Duh, Gox Miljić, Irina Kysselef), Kelly Guček, Nađa Kurtalić, Amelija Kracina, Ema Čargo, Nika Štrbenc
Hair ekipa: Mare Filipič z ekipo Mare dresura frizure, z izdelki Bumble and bumble, New York
Sponzorji: Gostilnica 5-6 KG, Center Rog, Darsad, And by Andraž, RK Mercator Krim
Grafična podoba: Mentorji: prof. dr. Jure Ahtik, asist. Veronika Štampfl, prof. Nataša Peršuh, asist. Sara Valenci, teh. sod. Nina Glavič; Študentje: Lucija Brina Arvaj, Manca Baša, Tine Mikuš, Lucij Zorn, Nela Zupan
Fotografi OTGO: Katarina Fišer, Kaja Dovečar, Nina Starman Gombač, Don Matis Kramar, Lucija Pintar, Nina Rojc, Jure Jelenc, Dominik Černe, Anja Kužnik, Mark Breznik,
Pomoč pri izvedbi modne revije: Metka Jelek, Mark Cvelbar, Ema Cestnik, Anja Siter, Petar Domić, Taja Sejdić, Tara Urbanč, Klara Čretnik, Jaka Sojč, Matej Fijačko, Kaja Čufer, Sandra Pregelj, Ana Volenik
– prof. Nataša Peršuh, UL NTF
Predstavitev projekta oblikovanja tekstilij in oblačil »VIZUALIZACIJE« Katedre za oblikovanje tekstilij in oblačil UL NTF
Študenti prvega letnika programa Oblikovanje tekstilij in oblačil Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani (ULNTF) so letni semester zaključili z obsežnim projektom »Vizualizacije«, ki predstavlja sinergijo med konvencionalnim in virtualnim pristopom oblikovanja tekstilij in oblačil. Cilj projekta je bil pridobiti digitalne 3D kompetence s pomočjo digitalnih orodij ter virtualno razvijanje produkta. Modul je vključeval štiri predmete in je bil izveden po vzoru odprtokodnega modula Me-You-Us »Me«, ki smo ga prvič uvedli v študijskem letu 2022/2023.
Študenti so pridobili nova znanja pri uporabi digitalnih orodij za razvijanje lastne kreativnosti in trajnostnih pristopov. S pomočjo programa CLO3D so se seznanili z načini digitalnega modeliranja, virtualnega prototipiranja, digitalnega razvoja oblačil in 3D vizualizacije. Oblikovali so vzorce in vezenine, ki so jih vključevali v silhuete, kar je rezultiralo v digitalnih avtorskih kolekcijah, ki predstavljajo tesno povezavo med tekstilijami in oblačili.
Projekt bo na ogled od 19. julija do 9. avgusta 2024 v galeriji Škuc, v sklopu dogodkov Dobimo se pred Škucem, znotraj projekta Niti & kode, ki ga pripravljamo kot del Evropske noči raziskovalcev – Humanistika, to si ti!
Mentorji: doc. dr. Tanja Nuša Kočevar, prof. Marija Jenko, asist. Alenka More, asist. Nastja Sagadin Grmek, doc. mag. Arijana Gadžijev in teh. sod. Marjeta Čuk
– asist. Nastja Sagadin Grmek in doc. mag. Arijana Gadžijev, UL NTF
Študentke in študenti UL NTF na 42. mednarodnem festivalu idrijske čipke 2024
Foto: Jana Mršnik
V okviru 42. mednarodnega festivala idrijske čipke 2024 so študenti in mentorji Katedre za oblikovanje tekstilij in oblačil Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani (UL NTF) pod pokroviteljstvom Občine Idrija sodelovali z Društvom klekljaric idrijske čipke (DKIČ) in Čipkarsko šola Idrija (ČŠI) v projektu Svobodni ljudje. Območje Pr´Kajzer, ki je živ spomenik rudarske dediščine v Idriji, so povezali z abstraktnim jezikom idrijske čipke.
V grafičnem smislu je čipka »pozitiv« Idrije, krhka in nežna lebdi v zraku, a v rudniških globinah je skrit njen »negativ«, nešteto izklesanih rovov. Obe kulturni izročili so študenti povezali in obogatili z ustvarjalnimi opusi štirih samozavestnih osebnostih, Piera Paola Pasolinija, Adolfa Šinkovca – Črtomirja, Francesca Macedonia in Ivanke Ferjančič. Njihov zanos, pronicljivost in smelost so študente navdušili, da so s tekstilnimi intervencijami posegli v ta poseben spominski prostor in ga prebudili. S tekstilnimi metaforami so povezali nekdanji in sedanji čas. Interpretacije čipk večjih formatov in drugačen material za klekljanje so bili tako za klekljarice kot študente poseben izziv.
Študent natisne svoj nakit, razstava UL NTF na Slovenskem tednu nakita
Foto: Karin Košak
Na razstavi, ki je potekala v okviru Slovenskega tedna nakita od 9. maja do 9. junija 2024 v Koroškem pokrajinskem muzeju v Slovenj Gradcu, so bila predstavljena dela oblikovanja študentov magistrskega programa Oblikovanje tekstilij in oblačil Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani (UL NTF), ki so se posvetili oblikovanju inovativnega unikatnega nakita.
Inspiracijo so študentje črpali iz slovenske umetniške dediščine predvsem kiparskih skulptur Forme Vive v Kostanjevici na Krki ter industrijske dediščine koles in pisalnih strojev nekdanje tovarne Rog v Ljubljani. Na podlagi inspiracije je bilo potrebno narediti model s pomočjo 3D modeliranja v programu Blender. Sledilo je preoblikovanje modela v funkcionalen nakit – predvsem uhane, broške, zapestnice, ogrlice in ovratnice. Na ta način so se študentje modnega in tekstilnega preizkusili na dveh novih področjih, ki jim omogočata razširitev njihovega delovanja – na področju 3D modeliranja in na področju oblikovanja nakita. Razstava je nastala v sodelovanju UL NTF s Centrom Rog in inovativnim podjetjem NPPower d.o.o. iz Maribora, ki je natisnilo kovinske kose nakita.
Študentje: Čebokelj Izabel, Čotar Kaja, Čufer Kaja, Godec Nika, Krebs Lan, Litovski Borjan, Mamić Rebeka, Marinič Gašpar, Pajek Rebeka, Šilec Pia, Šmid Sara, Šter Teja, Trajcheska Emanuela, Urankar Kaja, Repovš Ela, Ekart Katarina, Videmšek Tasja, Komel Kristi, Dovjak Tina, Košir Špela, Rep Ajda, Mrak Anže, Bakan Kaja, Čeperlin Ines Mentorice: prof. Karin Košak, prof. dr. Deja Muck, doc. dr. Tanja Nuša Kočevar, teh. sod. Marjeta Čuk
Študentke in študenti UL NTF na poletni šoli v Avstriji
Foto: Boris Beja
Projektni teden z umetniško zbirko v Avstriji
Študenti Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani UL NTF), smeri Grafične in medijske tehnike in Grafične in interaktivne komunikacije so v Avstriji med 1. 7. in 5. 7. 2024, sodelovali na poletni šoli z naslovom Digitalizacija in umetniška zbirka.
Zbirke podatkov nam v raznovrstnih pogledih ponujajo vpogled v preteklost, s katero soustvarjamo prihodnost. Raznovrstnim, predvsem naravoslovnim zbirkam, se dodajajo tudi umetniške zbirke, ki so na voljo strokovni in vsesplošni javnosti. Z bogatimi umetniškimi zbirkami se ukvarjajo predvsem umetnostni zgodovinarji, sociologi, antropologi in filozofi, nenazadnje pa jih ohranjajo in varujejo tudi konzervatorji ter restavratorji. Ob teh raznolikih bazah podatkov in informacij so nepogrešljivi tudi strokovnjaki z znanji grafičnih in medijskih tehnologij, ki lahko poskrbijo, da objektni svet umetniških artefaktov z digitalizacijo prenašajo v digitalizirane svetove in tako zbirki omogočijo širšo dostopnost in prepoznavnost.
Poletna študentska šola nam je ponudila vpogled v zbirko, ki nastaja že od leta 1981, v sklopu Slikarskega tedna v Svečah, na Avstrijskem Koroškem, ki ga organizira Slovensko prosvetno društvo Kočna. Slikarska druženja so odlične priložnosti za spoznavanje med umetniki, in povezovanje z lokalnim prebivalstvom. Društvo v Svečah vsako leto na Slikarski teden povabi dva slovenska, dva italijanska in dva avstrijska umetnika, ki skupaj gradijo medkulturno povezovanje in predvsem ustvarjajo univerzalne likovne prevode avtroskih poetik v lastnih izbranih medijskih izrazih. Med Slovenci je vredno izpostaviti umetniško participacijo Jožeta Tisnikarja, Emerika Bernarda, Mirsada Begiča, Dušana Kirbiša, Zore Stančič, Črtomirja Freliha, Suzane Brborović, Nike Špan in Mateja Andraža Vogrinčiča, ter mnogih drugih, ki so v zadnjih štirih desetletjih dopolnjevali umetniško zbirko.
Študenti Naravoslovnotehniške fakultete so ob digitaliziranju spoznavali originalna avtorska dela iz zbirke avstrijskega društva. Se spoznavali z različnimi likovnimi tehnikami in ob njih ustvarjalno reševali izzive, kako določeno umetniško delo upodobiti s fotografskim objektivom. Ob spoznavanju tudi tujih avtorjev so se seznanili kako se rokovati z umetniškim delom, z arhiviranjem, popisovanjem in nenazadnje tudi dešifriranjem avtorskih podpisov umetnikov. Fotodokumentiranje z aparatom se je nadaljevalo z obdelavo podatkov s pomočjo programske grafične opreme. Likovna dela bodo tako v nadaljevanju lahko na voljo različnim raziskovalcem likovne preteklosti, predvsem pa bodo na ogled javnosti preko spletnih platform. Poletna šola je potekala pod mentorstvom doc. Borisa Beja in predsednice Slovenskega prosvetnega društva, mag. Alenko Weber.
– doc. Borisa Beja, UL NTF
Predstavitev projekta Hane Tavčar - Umazani posli v ciklu razstav Daljnogled 2023 v Cankarjevem domu
Foto: Kristina Bursać
V ciklu razstav Daljnogled 2023 – priznanje Društva oblikovalcev Slovenije za mlade ustvarjalce - v Cankarjevem domu v Ljubljani magistrica oblikovanja tekstilij in oblačil ter akademska slikarka Hana Tavčar predstavlja svoj tekstilno umetniški projekt, ki ga je izvedla pod mentorstvom prof. Marije Jenko in izr. prof. mag. Katje Burger Kovič.
Duhovita in inovativna pripoved govori o vsakdanjih gospodinjskih pripomočkih in delu, ki v človeških družbah veljajo za manjvredne. Metle, krpe, krtače, korita, smetišnice, smetnjaki so v bivalnih prostorih skriti za omarami, v shrambah, pod pulti, za vrati. Avtorica jih s preoblikovanjem postavi v drugačen kontekst, v katerem zaživijo v novi vlogi, postanejo ponosni, estetski in dragoceni soustvarjalci bivalnega prostora, očiščeni predsodkov in stigme ter povzdignjeni med zaželene kose družinskih zapuščin. Projekt je nadvse posrečena združitev tradicije s sodobnostjo, ki se ob družbenih vprašanjih loteva tudi področja trajnostnosti ter pronicljivo prodira v zapleteno psihologijo sodobnega človeka.
Razstava študentke Rutike T. Jain: Vastra katha – tekstilne zgodbe v paviljonu Mitnica
Foto: Vid Jenko
Tekstilna oblikovalka Rutika T. Jain je svoja umetniška dela razstavila v galerijskem paviljonu Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani – Mitnici ob Aškerčevi cesti v Ljubljani od 23. 4. do 8. 5. 2024.
Pred desetimi leti je bila prva Erasmus gostujoča študentka v Sloveniji s Shrishti School of Art and Design iz Bangalore v Indiji, kjer je diplomirala in specializirala komercialno tekstilno oblikovanje. Ustvarja za lastno blagovno znamko Ikka.
Na razstavi Vastra katha je svoje tekstilne pripovedi izrazila z nizom ploskovitih abstraktnih tekstur, ki jih pogosto umetelno sestavlja v plasteh in med seboj povezuje z vezenjem ali lepljenjem, značilnima tehnikama za ustvarjanje tekstilnih kompozitov. Z razstavo je v zavest mimoidočih privabljala možnosti, pomene in namembnosti tekstilij v simbolnem in dejanskem bivalnem okolju. Skozi lastno podoživljanje različnih tekstilnih tehnik je ustvarila vtis neskončnosti, nenehnega rojevanja novih zamisli.
Študentje magistrskega študija oblikovanja tekstilij in oblačil Naravoslovnotehniške fakulteta Univerze v Ljubljani (UL NTF) so v sklopu predmeta Kreativnostne teorije razmišljali o drevesu, človeku in obleki, o povezavah in o prostoru med njimi. Soočeni s trditvijo “Človek je edino bitje, ki se oblači.” so ustvarili tekstilne vzorce in motive za tisk, ki raziskujejo teme oblačenja, slačenja, ustvarjanja videza in se naseljujejo v polje tekstur, kontrastov in organskih oblik.
“Drevesa preživijo marsikaj, so simbol vztrajnosti in prenove in spominjajo (ter opominjajo) na cikel življenja. Vsi smo se rodili, vsi živimo in vsi bomo enkrat tudi umrli. In s tem ni nič narobe. Vsi se razvijamo, kdaj pa kdaj počivamo, rastemo in pišemo vsak svojo zgodbo. In te zgodbe, ki živijo na naših obrazih, v naših dlaneh, na trebuhu in še kje drugje – te iste zgodbe drevo nosi na svojem deblu. In so tako lepe, tako dragocene, na žalost pa tudi pogosto spregledane, celo nezaželene, prikrite in odstranjene. Ta (ne)ponovljivost, nepopolnost in ponosno staranje – to so teme, ki se, kot opažam, vedno znova ponavljajo. Neponovljivost, ker je vsak zase svet. Ponovljivost, ker vsako leto naredi tako zelo podoben, pa hkrati tako zelo drugačen cikel življenja. Nepopolnost, ker narava pač ni stroj. Ponosno staranje, ker ni nič sramotnega pokazati, da si živel.”
Vizualni del razstave so sestavljali štirje desetmeterski sklopi, ki so jih pod mentorstvom prof. Dušana Kirbiša pripravili Marija Okršlar, Anže Orešnik, Jaka Podgoršek in Pia Wallner, ključna pa je bila postavitev. Dolgo platno so namreč razpeli med drevesi parka Zvezda in tako drevo, človeka in obleko povezali tudi na dobesedni ravni. Lepo je bilo videti, kako so razstavljeni vzorci delovali v sožitju s svojim okoljem in ustvarjali vsebino v medprostoru.
Razstava O drevesu, človeku in obleki je bila postavljena v okviru dneva za umetnost Univerze v Ljubljani.
– Pia Wallner, UL NTF
Podobe žuželk v Galeriji UL PEF
Foto: Ana Jamnik
V Galeriji UL PEF na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani (UL PEF) je bila v aprilu in maju na ogled razstava z naslovom Podobe žuželk, kjer so bili na ogled znanstveni, umetniški ter razvojno ustvarjalni pristopi raziskovanja in upodabljanja prečudovitega sveta žuželk.
V sklopu projekta smo organizirali še niz predavanj - uvodno je izvedel prof. dr. Gregor Torkar (UL PEF), ki je razjasnil osnovne pojme o žuželkah, njihovi morfologiji in življenjskih ciklih od prehranjevanja do razmnoževanja. Sledilo je predavanje doc. mag. Marije Nabernik z Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO), na katerem je opredelila pojem znanstvene ilustracije, sodelovala je tudi Klara Jan, mag., ki je na kratko povzela zgodovino entomološke ilustracije in predstavila interaktivno digitalno knjigo, ki je nastala v sklopu njene magistrske naloge. Na zadnjem predavanju pa nas je prof. dr. Rudi Verovnik z Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani (UL BF) uvedel v barviti svet metuljev.
Na razstavi so bili na ogled različni pristopi raziskovanja žuželk: znanstvena ilustracija, fotografija in artefakti žuželk, didaktični artefakti žuželk, entomološka oprema, otroška in študentska likovna dela in umetniška dela. Naravnost osupljive so znanstvene upodobitve žuželk akademskega slikarja Žarka Vrezca in doc. mag. Marije Nabernik, ki je sodelovala na razstavi kot avtorica treh znanstvenih ilustracij ter kot mentorica Klari Jan, mag., katera je v digitalni tehniki izvedla entomološke ilustracije nočnih metuljev za interaktivno digitalno knjigo ter študentki Trini Čuček Meršol, mag., ki je izdelala dioramo povečanega rogača v svojem okolju in oblikovala plakat o njegovem življenjskem ciklu. Znanstvene fotografije različnih žuželk so prispevali prof. dr. Rudi Verovnik in prof. dr. Teo Delič z (UL BF), dr. Al Vrezec in dr. Davorin Tome z Nacionalnega inštituta za biologijo, dr. Slavko Polak iz Notranjskega muzeja v Postojni ter prof. dr. Gregor Torkar s Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani.
Predstavili smo urejene znanstvene zbirke žuželk, ki so last dr. Ala Vrezca, prof. dr. Rudija Verovnika in prof. dr. Gregorja Torkarja ter entomološko opremo. Razstavili smo tudi zbirko naključno najdenih primerkov posušenih žuželk doc. dr. Uršule Podobnik, ki jo uporablja kot didaktični pripomoček pri pedagoškem procesu. Kot posebno zanimivost naj omeniva, da je prav v njeni zbirki doc. dr. Al Vrezec prepoznal samico bledega glivarja, to je vrsta hrošča, za katerega se je predvidevalo, da je v Sloveniji izumrl, saj o njem že dobrih 100 let ni bilo podatka.
Pod mentorstvom študentke Likovne pedagogike Maje Bobnar so otroci ljubljanskega vrtca Najdihojca izdelali različne upodobitve žuželk. V tehniki zlaganja papirja je trinajstletni Ivan Bratuša natančno izdelal žuželke in ustvaril nekaj fantazijskih risb. Študenti in študentke so samostojno, pod mentorstvom ali pod vtisom predavanj izdelali svoja videnja žuželk. Na razstavi so na področju umetniškega ustvarjanja sodelovali študenti in študentke UL PEF: Maja Bobnar, Grega Križnar, Maruša Perenić, Petra Drev, Santana Bojić, Klara Grgetič, Katarina Lucija Cvikl, Ana Drobnič, Greta Trošt, Maruša Šlogar, Venia Divjanović, Tamara Babnik, Ana Povše, Katja Troha, Nika Jerič, Ines Pahor, Andraž Guzaj, Sanja Stiković, Katja Kadivec, Lea Marks, Marja Grešak, Eva Žnidaršič, Nika Rihtar, Brina Jenko, Matija Frazutti in Urša Jurečič iz UL NTF. Razstavljena umetniška dela Mirka Bratuše, Romana Makšeta, Borisa Beje, Andreja Brumna Čopa, Uršule Podobnik in Ane Jamnik so nakazala najrazličnejše subjektivne pristope v upodobitvah, ki so jih navdihnile značilnosti žuželk.
Po končanem študiju politične teorije na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani (2016) in grafičnega oblikovanja na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (2018) sedaj na isti fakulteti nadaljujem podiplomski študij Ilustracije. Tako v okviru študijskih kot tudi osebnih projektov me pogosto odnese v vizualizacijo družbenih fenomenov, politike, psiholoških stanj, družbene kritike. Pogosto se lotim kakih 'političnih' plakatov in/ali proglasov, rad razmišljam o kadriranju, sekvencah, prehodih (stripi, storibordi). Všeč mi je tudi stik z materialom, mazljivost oglja, slikarsko iskanje ploskev in raziskovanje oblik na platnu. Pred mano je še eno leto študija ilustracije (in magistrska naloga) in se že veselim.
– Milko Pečanić, študent UL ALUO
Galerija
Letna razstava Akademije umetnosti Univerze v Novi Gorici; maj 2024
Elektronsko glasilo kULturnica nastaja v sodelovanju s sodelavkami in sodelavci akademij ter umetniških smeri fakultet Univerze v Ljubljani.
Izhaja vsak zadnji ponedeljek v mesecu.
Izdajatelj: Založba Univerze v Ljubljani
Glavni in odgovorni urednik: prof. mag. Matjaž Drevenšek, prorektor za umetnost
Uredniški svet: prof. mag. Matjaž Drevenšek, Mirela Šućur
Zbiranje in urejanje prispevkov: Mirela Šućur, Jernej Kejžar
Sodelujoče in sodelujoči: Matjaž Drevenšek, Rok Govednik, Jakob Barbo, Maša Medved, Sara Bešlin Vatovec, Tomislav Vignjević, Damjan Huber, Nataša Peršuh, Nastja Sagadin Grmek, Arijana Gadžijev, Marija Jenko, Karin Košak, Borisa Beja, Andrej Brumen Čop, Ana Jamnik, Kristina Zajc Božič, Mirela Šućur, Jernej Kejžar
Avtorice in avtorji uporabljenega slikovnega gradiva: Boris Beja, Kristina Bursać, Domink Černe, Metod Frlic, Ana Jamnik, Vid Jenko, Karin Košak, Tine Lisjak, Anja Marinšek, Jana Mršnik, Eva Mustafa, Nejc Prah, Urša R. Šega, Aleš Rosa, Lune Siter, Tina Stariha, Darja Štravs Tisu, Žan Vargek, Otton Zajec, Marijo Zupanov, Arhiv UL ALUO, Arhiv UL FF, Arhiv Banke Slovenije, Veleposlaništvo Republike Slovenije v Srbiji
Avtor naslovne ilustracije: prof. mag. Milan Erič
Avtor serije ilustriranih vinjet:Milko Pečanić, mentorica: doc. Suzi Bricelj